محققان در برسی های اخیر به این نتیجه رسیده اند که دندان قروچه در افراد به دنبال شروع همه گیری کرونا افزایش یافته است.

توصیه های پزشکی برای یک عارضه اعصاب خوردکن

سلامت نیوز: محققان در برسی های اخیر به این نتیجه رسیده اند که دندان قروچه در افراد به دنبال شروع همه گیری کرونا افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از sciencealert، اگر به طور مداوم از درد دندان ها و لثه ها و نیز مفاصل آرواره و ماهیچه های صورت شکایت دارید، ممکن است شما هم جزء افرادی باشید که در خواب یا در طول روز دندان قروچه می کنید. این علائم و دردها، زندگی روزانه شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
دندان های بالا و پایین ما به گونه ای طراحی شده اند که وقتی به آن برای گاز زدن و جویدن نیاز داریم، روی هم قرار می گیرند. ما به طور طبیعی، بخشی از روز را به جویدن اختصاص می دهیم. تصور کنید زمانی که مشغول جویدن یا خوردن نیستید، دندان ها در حالت استراحت و فارغ از بسته بودن یا نبودن لب و دهان، باید جدا از هم قرار گیرند.

اگر دندان ها بیشتر از زمان معمول روی هم فشرده شوند، به مرور فرسوده شده و عضلات فک خسته و سفت می شوند. مفاصل فک که فک پایین را به جمجمه متصل می کند، از یک دیسک تشکیل شده که به کنترل چگونگی حرکت مفاصل فک کمک می کند. این دیسک ممکن است در اثر فشار از حالت طبیعی یا از جای اصلی خارج شود که منجر به کاهش عملکرد فک و ایجاد درد می شود.
استرس از اصلی ترین عواملی است که باعث دندان قروچه می شود. و زمانی که فردی با علائم دندان قروچه به پزشک مراجعه می کند، نخستین سؤال پزشک از بیمار درباره احتمال وجود استرس در فرد است. درست است که اغلب افراد تصور می کنند استرسی ندارند اما در صحبت هایی که می کنند، استرس خودنمایی می کند.
شروع یک شغل جدید، چالش ها در خانه و خانواده یا کنار آمدن با تغییرات زندگی همگی تجربیات رایجی هستند که بیش از آنچه فکر کنید به شما استرس می دهد. شناسایی این موقعیت های استرس زا گاهی دشوار می شود.


چه کار کنید؟

نخستین گام برای رها شدن از دندان قروچه این است که نسبت به این کار مطلع باشد؛ برخی افراد حتی خودشان از کاری که می کنند، مطلع نیستند. دندانپزشکان می توانند در این میان به شما کمک کنند و نشانه های دندان قروچه را روی دندان ها و آرواره شناسایی کنند. ترک خوردگی دندان ها و پرکردگی ها، تاج های فرسوده یا لبه های بلند دندان و حساس شدن عضلات فک و نیز حساس شدن عضلات اطراف سر و گردن از علائم مرسوم دندان قروچه به شمار می رود.

مدیریت استرس و فیزیوتراپی جزء راهکارهای مهم برای کنترل دندان قروچه هاست. اگر شب ها دندان قروچه می کنید، ممکن است صبح ها با دندان درد، درد مفاصل آرواره و ماهیچه های اطراف سر و گردن از خواب بیدار شوید. استفاده از گاردهای لاستیکی که بین دندانها قرار می گیرند، بهترین گزینه است که از دندان ها و آرواره حین خواب محافظت می کند.

اگر دچار درد آرواره بعد از دندان قروچه می شوید، از آدامس جویدن به مدت طولانی خودداری کنید. جویدن آدامس های فاقد قند با کاهش خطر فساد دندان ها مواجه است که این امر شامل حال افرادی که دندان قروچه می کنند، نمی شود. بدانید که بخش زیادی از مشکل دندان قروچه با مدیریت استرس از بین می رود و تنها شناسایی و تشخیص این مشکل می تواند آن را تا حد زیادی درمان می شود.


ترجمه از سیناپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha