نوروپاتی آسیب عصبی است که با تغییر حساسیت و تحریک‌ پذیری اعصاب اندام ها بخصوص دست و پا مشخص می شود. درمان بیماری بسته به شدت علائم و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود و اغلب بیماران با درمان‌ های مناسب بهبود می یابند. اگرچه تغییرات سبک زندگی و درمان های مرسوم ممکن است علائم نوروپاتی را کاهش دهد ولی برخی از ویتامین ها نقش اساسی در سیستم عصبی و بهبود آسیب نورون ها ( سلول های عصبی) نیز دارد.

3 مورد از بهترین ویتامین ها برای کاهش درد های عصبی یا نوروپاتی

سلامت نیوز:

نوروپاتی محیطی چیست؟

نوروپاتی آسیب عصبی است که با تغییر حساسیت و تحریک‌ پذیری اعصاب اندام ها بخصوص دست و پا مشخص می شود.

درمان بیماری بسته به شدت علائم و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود و اغلب بیماران با درمان‌ های مناسب بهبود می یابند.

اگرچه تغییرات سبک زندگی و درمان های مرسوم ممکن است علائم نوروپاتی را کاهش دهد ولی برخی از ویتامین ها نقش اساسی در سیستم عصبی و بهبود آسیب نورون ها ( سلول های عصبی) نیز دارد.

علت ها و عوامل ایجاد نوروپاتی محیطی:

  • دیابتی ها

شایع ترین علت نوروپاتی محیطی دیابت است که 50 درصد از بیماران را تشکیل می دهد. یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی با این واقعیت مرتبط است که دیابت اغلب با سطوح بالای قند خون همراه است و این وضعیت می تواند منجر به آسیب عصبی شود. سایر عوامل برای افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی در بیماران دیابتی می تواند سیگار کشیدن، فشار خون بالا و طول مدت دیابت باشد. به علاوه یکی از عوارض شایع مصرف داروی متفورمین ، کاهش سطح ویتامین B12 دربدن است.

  • سالمندان

توانایی جذب ویتامین ها با افزایش سن کاهش می یابد. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که افراد مسن شانس بیشتری برای کمبود ویتامین های B1، B6 و B12 دارند. از آنجایی که این ویتامین ها برای سلامت سیستم عصبی ضروری هستند، کمبود آن می تواند منجر به اختلالات عصبی شود.

افراد سیگاری

آیا شما سیگاری هستید؟ مراقب باشید. سیگار کشیدن عروق شما را تنگ و سفت می کند، جریان خون را در پاهای شما کاهش می دهد و همچنین با خطر بالای آسیب عصبی همراه است.

  • مصرف کنندگان الکل

مصرف الکل بر سلامت شما از جمله اعصاب تأثیر منفی می گذارد، زیرا الکل می تواند تأثیر سمی بر بافت عصبی شما داشته باشد. علاوه بر این، سوء مصرف مزمن آن اغلب با سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی از جمله B1، B6 و B12 همراه است.

  • کمبود ویتامین B

عادات غذایی خاص یا سوء تغذیه می تواند منجر به کمبود برخی ویتامین های ضروری مانند ویتامین های نوروتروپیک B شود که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و محافظت اعصاب شما ایفا می کند. برای مثال، رژیم گیاهخواری امروزه یک سبک زندگی گسترده است و گیاهخواران را در معرض خطر بالای کمبود ویتامین های B1، B6 و B12 قرار می دهد. مطالعات حاکی از آن است که کمبود این ویتامین ها باعث نوروپاتی محیطی می شود.

درمان نوروپاتی محیطی چیست؟

روش‌های درمان برای نوروپاتی محیطی با توجه به علت ایجاد مشکل مشخص می‌شود. در صورتی که علت ایجاد این شرایط ابتلا به دیابت باشد، کنترل سطح گلوکز خون می‌تواند از نقش بسیار با اهمیت در درمان نوروپاتی دیابتی برخوردار باشد.
از طرف دیگر در صورتی که فقر ویتامین علت ایجاد مشکل باشد، تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.
به این ترتیب بسیاری از روش‌های درمان می‌توانند به بازگشت شرایط بیمار به وضعیت عادی کمک نمایند.

ویتاول نورودینون اولین شکل خوراکی آمپول نوروبیون می باشدکه توسط شرکت مهبان دارو تولید و عرضه شد. ویتاول نورودینون حاوی ویتامین های B1 ، B6 و B12 است. نورودینون می تواند به درمان یا جلوگیری از کمبود مواد مغذی کمک کند. یکی از ویژگی های اصلی این مکمل کمک به کاهش درد های عصبی به ویژه در افراد دیابتی و سالمندان می باشد. نورودینون همراه با سایر داروها به برخی اختلالات عصبی ، به ویژه افسردگی کمک می کند.

ویتامین های نوروتروپیک B یعنی تیامین (B1) ، پیریدوکسین (B6) و کوبالامین (B12) بازیگران کلیدی هستند که به طرق مختلف سلول های عصبی و سیستم عصبی را حفظ می کنند. نورودینون از اعصاب در برابر تأثیرات مخرب محیطی محافظت می کنند.

نقش هر یک از ویتامین های مکمل نورودینون در کاهش درد های نوروپاتی و محافظت از سیسیتم عصبی:

  • ویتامین B1 به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند وتامین کننده ی انرژی سلول های عصبی است.
  • ویتامین B6 در متابولیسم عصبی را متعادل می کند و به عنوان تقویت انتقال دهنده های عصبی می باشد.
  • ویتامین B12 نیز در بازسازی اعصاب و محافظت از سلول های عصبی (نورون ها) نقش دارد.

E:instagramkch-bp221119-ic-neuro.sales_.gif

نکته ی مهمی که استفاده از مکمل نورودینون را خاص می کند، حضور این سه ویتامین در کنار هم می باشد. زیرا زمانی که این سه ویتامین در کنار هم قرار می گیرند اثر تقویت کننده و ببیشتری در بهبود سیستم عصبی وکاهش درد های نوروپاتی دارند.

ویژگی های قرص ویتاول نورودینون:

  • سلامتی و بهبود عملکرد سیستم عصبی
  • متابولیسم انرژی، رشد و عملکرد سلول ها
  • کاهش و بهبود دردهایی با منشا عصبی (به خصوص کاهش درد نوروپاتی در افراد دیابتی و سالمندان)
  • تسریع بازسازی اعصاب آسیب دیده
  • رفع ضعف و خستگی
  • موثر در بیماری‌های قلبی و عروقی
  • کمک کاهش علایم افسردگی
  • کمک به درمان انواعی از کم خونی
  • بهبود فعالیت سیستم ایمنی بدن
  • کنترل ریزش مو
  • تامین کمبود ویتامین های B1، B6 و B12

قبلا از نوروبیون به صورت فرم تزریقی استفاده می شد ولی امروزه از شکل قرص آن به نام نورودینون به خاطر مصرف راحت تر و دریافت این ویتامین ها به صورت روزانه، بیشتر استفاده می شود. پس می توانید به جای تزریق آمپول های دردناک نوروبیون از قرص های روکش دار ویتاول نورودینون به صورت روزانه صبح ها یک عدد بعد از صبحانه استفاده کنید و بعد از مصرف روزانه و منظم ، تاثیرش را در کاهش درد های نوروپاتی و بهبود سیستم عصبی مشاهده کنید.

نویسنده: دکتر رعنا منوچهری

منابع:

  • Calderón-Ospina CA, Nava-Mesa MO. B Vitamins in the nervous system: Current knowledge of the biochemical modes of action and synergies of thiamine, pyridoxine, and cobalamin. CNS Neurosci Ther. 2020 Jan;26(1):5-13. doi: 10.1111/cns.13207. Epub 2019 Sep 6. PMID: 31490017; PMCID: PMC6930825.
  • Julian T, Syeed R, Glascow N, Angelopoulou E, Zis P. B12 as a Treatment for Peripheral Neuropathic Pain: A Systematic Review. Nutrients. 2020 Jul 25;12(8):2221. doi: 10.3390/nu12082221. PMID: 32722436; PMCID: PMC7468922.
  • Baltrusch S. The Role of Neurotropic B Vitamins in Nerve Regeneration. Biomed Res Int. 2021 Jul 13;2021:9968228. doi: 10.1155/2021/9968228. PMID: 34337067; PMCID: PMC8294980.
  • https://www.neurobion.com/en_PH/home/listen/Do-you-belong-to-one-of-these-groups.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha