یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

سنگ روی سنگ چیده شده و چوب و کیسه و بنر و شاخه‌های درختان هم شده است سقف این چاردیواری‌هایی که مدرسه نام گرفته‌اند. حتی سنگ‌ها با ملات روی هم بند نشده‌اند که زلزله‌ای خفیف یا تندبادی می‌تواند این سقف‌ها و دیوارهای سست بنیان را بر سر ساکنانش خراب کند.

چشم امید به خیران برای حذف مدارس سنگی

سلامت نیوز:سنگ روی سنگ چیده شده و چوب و کیسه و بنر و شاخه‌های درختان هم شده است سقف این چاردیواری‌هایی که مدرسه نام گرفته‌اند. حتی سنگ‌ها با ملات روی هم بند نشده‌اند که زلزله‌ای خفیف یا تندبادی می‌تواند این سقف‌ها و دیوارهای سست بنیان را بر سر ساکنانش خراب کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،شکاف دیوارها پناهگاه حشرات و خزندگان است از سوسک گرفته تا مار و عقرب. صدای خش خش در سقف و دیوارها به‌خاطر تحرک این جانوران برای بسیاری از دانش‌آموزان مدارس سنگی عادی شده است. وعده‌های هرساله مسئولان برای برچیدن کامل مدارس سنگی هنوز محقق نشده و هرسال تکرار می‌شود.

این در حالی است که دست‌کم در استان خوزستان 20هزار دانش‌آموز، مهم‌ترین مقطع تحصیلی خود را که سال‌های ابتدایی است در همین کلاس‌ها می‌گذرانند. در حال حاضر 4 هزار مدرسه سنگی در مناطق عشایری پراکنده‌اند که بیشتر آنها در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی قرار دارد.


به‌ گفته مسئولان استانی، در ساخت برخی از این مدارس سنگی حتی از ملات ساختمانی نیز استفاده نشده که این وضعیت، ساختمان مدارس را بیشتر ناایمن می‌کند چون در صورت وقوع زلزله، سنگ‌ها به راحتی فرو می‌ریزند.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان  در این باره می‌گوید: حدود 250 مدرسه سنگی در قالب 1000 کلاس درس در استان خوزستان داریم که از میان آنها حدود 400کلاس خطرساز هستند چون هنگام ساخت این مدارس، در لابه‌لای سنگ‌ها، ملات ساختمانی هم به کار برده نشده است بنابراین حتی استحکام نسبی دیگر مدارس سنگی را هم ندارد.

علی قربانی می‌افزاید: هریک از مدارس سنگی معمولاً 2 یا 3 کلاسه هستند و هر کلاس هم 10 تا 20 دانش‌آموز دارد یعنی در مجموع حداکثر 20هزار دانش‌آموز در این مدارس سنگی تحصیل می‌کنند.وی اظهار می‌دارد: طی یک‌ و نیم سال اخیر که نظرها به‌ سمت مدارس سنگی در استان جلب شده، نوسازی 320 کلاس درس را برای جایگزین کردن آنها آغاز کرده‌ایم که تاکنون 120 کلاس جدید جایگزین کلاس‌های سنگی خطرساز شده است و 200 کلاس دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. نوسازی باقی کلاس‌ها نیز جزو برنامه‌های سال آینده است.


این مسئول با بیان اینکه امیدواریم تا 3 سال آینده، مدارس سنگی در استان حذف شود، می‌گوید: اغلب مدارس سنگی در شمال و شمال شرق استان و در شهرهایی نظیر اندیمشک، دزفول، مسجد سلیمان، لالی، اندیکا، ایذه و باغ ملک قرار دارند.وی با اشاره به اینکه قدمت مدارس سنگی در خوزستان 30 تا 40 سال است لذا استانداردهای لازم را نداشته و برای زلزله نیز مقاوم‌سازی نشده‌اند، می‌گوید: در زلزله اندیکا حدود 6 مدرسه سنگی که حتی جاده‌ای هم برای دسترسی به آنها وجود ندارد و هم اکنون نیز باید تجهیزات لازم را با هلیکوپتر به آن مناطق ببریم، تخریب شد. باید مدارسی بسازیم که نه تنها در برابر زلزله ایمن باشد و سالم بماند بلکه بتوانیم آن را به مرکز امداد نیز تبدیل کنیم.


قربانی درباره اعتبارات حذف مدارس سنگی در استان می‌گوید: سال گذشته اعتباری در حدود 450میلیارد تومان برای انجام طرح جایگزینی مدارس جدید به جای مدارس سنگی در نظر گرفته شد که با توجه به وضعیت افزایش قیمت‌ها، هزینه‌ها به‌طور تقریبی به 700 تا 750میلیارد تومان می‌رسد.
این مسئول با تأکید بر اینکه آنچه در مدرسه‌سازی استان شاخص بوده، این است که در ساخت همه این مدارس، خیران کمک‌های زیادی کرده‌اند، می‌افزاید: در سال گذشته با مشارکت خیران در ساخت 100کلاس جدید در استان خوزستان توافق شد که 30 درصد را خیران و باقی را ما هزینه کردیم که از این تعداد تاکنون 30 کلاس درس به بهره‌برداری رسیده است.


وی تأکید می‌کند: اگر خیران همانند گذشته در 30 درصد هزینه ساخت مدارس مشارکت داشته باشند، 70درصد دیگر را نیز بخش دولتی متقبل می‌شود و در این صورت ساخت 300 کلاس درس که قرار است برای سال آینده انجام شود، سرعت می‌گیرد.


 30 درصد فضاهای آموزشی لرستان ایمن نیستند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز در این خصوص به «ایران» می‌گوید: حدود 30 درصد فضاهای آموزشی لرستان ناایمن هستند که یا شامل مدارس سنگی می‌شوند یا فرسوده هستند. این مدارس در دهه 50 و 60 در استان توسط جهادسازندگی ساخته شده‌اند لذا بر اساس آیین‌نامه‌های جدید ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شوند.


امیر غفوری‌نژاد می‌افزاید: بیش از 2 هزار و 400 کلاس در استان نیاز به تخریب و بازسازی دارند و بیش از 900 کلاس نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.
وی با بیان اینکه بیش از 57 مدرسه سنگی در استان داریم که در روستاها و مناطق عشایری استان قرار دارند، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هر کدام از مدارس سنگی معمولاً یک یا 2 کلاسه هستند، این مدارس سنگی در مجموع 120 کلاس درس و کمتر از 2 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارند. این مسئول اضافه می‌کند: اغلب این مدارس در مناطق صعب العبور قرار دارد که با بهره‌گیری از کمک‌ها و حمایت‌های بنیاد برکت و بنیاد علوی در حال رایزنی‌هایی هستیم تا مشکلات را رفع کنیم.


وی تصریح می‌کند: تعدادی از خیران هم با راه‌اندازی پویشی با عنوان «پویش غدیر تا ظهور»، ساخت 11 فضای آموزشی در قالب حداقل 13 کلاس درس را در استان لرستان آغاز کرده‌اند که این کلاس‌های درس به‌ صورت 100درصد خیرساز است و قرار است در مجموع 313 مدرسه در مناطق صعب العبور استان بسازند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان اظهار می‌دارد: از سال 98 تاکنون با کمک و مشارکت خیران طرح ساخت بیش از 100 فضای آموزشی را در قالب بیش از 550 کلاس درس که نیازمند تخریب و بازسازی بوده‌اند، آغاز کرده‌ایم که تعداد قابل توجهی از آنها تحویل داده شده است.


وی می‌گوید: از 104 فضای آموزشی ناایمن که شامل 550 کلاس درس می‌شود و تخریب آنها از سال 98 آغاز شده است، تاکنون بیش از 10 مدرسه سنگی نیز تخریب شده و مدارس جدید آن هم جایگزین شده است.غفوری‌نژاد با اشاره به اهمیت و مشارکت خوب خیران در استان لرستان تصریح می‌کند: تعهدات خیران مدرسه ساز بر اساس آمار «جشنواره بیست و سوم خیران مدرسه ساز» در لرستان نسبت به جشنواره قبل از آن 306 درصد رشد داشته است.

در این جشنواره خیران بیش از 127میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی استان تعهد کردند در صورتی که سال قبل از آن میزان تعهدات خیران حدود 31 میلیارد تومان بود لذا رشد 306 درصدی باعث شد استان لرستان رتبه دوم کشوری را در راستای تعهدات خیران کسب کند.


این مسئول تأکید می‌کند: ما مشارکت خیران را برای ریشه کنی مدارس سنگی استان نیاز داریم و امیدواریم سایر مسئولان ارشد استانی و کشوری نیز ما را در این زمینه یاری دهند تا با کمک و مشارکت خیران در مدت زمان 2 سال و برای همیشه بتوانیم مشکلات مدارس سنگی استان را حل کنیم.وی در خصوص مدارس کانکسی در استان لرستان نیز می‌گوید: با توجه به جمعیت بزرگ عشایری لرستان، حدود 400 مدرسه کانکسی در استان داریم که برای تعدادی از عشایر بر اساس اینکه 5 سال یک جا ساکن شده باشند، مدرسه ساخته می‌شود اما ساخت مدرسه برای بقیه گروه‌های عشایری که هرساله جابه‌جایی دارند یا ممکن است سال بعد در منطقه‌ای دورتر از منطقه قبلی ساکن شوند، امکانپذیر نیست. همچنین برای عشایری که در حال حرکت هستند نیز مدارس چادری در نظر گرفته‌ایم تا دانش‌آموزان از آموزش محروم نشوند لذا قرار است 100 چادر برای مدارس عشایر خریداری کنیم.


غفوری‌ نژاد می‌افزاید: برای حذف مدارس سنگی و کانکسی اعتباری بیش از 270 میلیارد تومان نیاز داریم که هنوز تأمین نشده و مدارس ساخته شده هم با کمک خیران بوده است. وی تصریح می‌کند: با کمک خیران در 6 ماه نخست امسال 238 کلاس درس به آموزش و پرورش استان تحویل داده‌ایم. یعنی به طور میانگین هفته‌ای یک مدرسه 10 کلاسه تحویل داده شده است.

برای این تعداد کلاس حدود 94 میلیارد تومان هزینه شده است که بیش از 46 درصد یعنی 43 میلیارد تومان آن را خیران متعهد شده و پرداخت کرده‌اند. پس خیران در زمینه ساخت و ساز مدارس و فضاهای آموزشی دوشادوش دولت و حتی پیشروتر از دولت بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha