سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 332522

تقویت توانایی نوزاد در زمینه شنوایی لامسه و بینایی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل لازم است والدین آگاهی کافی را در این زمینه داشته باشندنوزادی که تازه به دنیا آمده و پا به دنیای ما گذاشته است، به لحاظ غریزی یک سری رفتارها دارد اما برای آشنایی بیشتر با دنیای اطرافش بیشتر از همه از حواس پنجگانه استفاده می کند.

تمرین‌هایی برای تقویت 3 حس نوزاد

سلامت نیوز: تقویت توانایی نوزاد در زمینه شنوایی لامسه و بینایی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل لازم است والدین آگاهی کافی را در این زمینه داشته باشندنوزادی که تازه به دنیا آمده و پا به دنیای ما گذاشته است، به لحاظ غریزی یک سری رفتارها  دارد اما برای آشنایی بیشتر با دنیای اطرافش بیشتر از همه از حواس پنجگانه استفاده می کند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،به همین دلیل در ادامه به تمرین‌هایی  برای تقویت  سه حس بینایی ، شنوایی و لامسه وی اشاره می‌کنیم:  

تقویت شنوایی

نوزادان سه تا شش ماهه حرف‌های شما را به خوبی می‌شنوند. سعی کنید تا می‌توانید با نوزاد خود حرف بزنید. از جملات کوتاه استفاده کنید. مثلا درباره کاری که انجام می‌دهید صحبت کنید و با صداهای مختلفی با او حرف بزنید. علاوه‌ بر این، ترانه‌های کودکانه برای وی  تاثیر بسیار مطلوبی دارد که نباید از آن‌ها غافل شویم. اگر نوزادتان به صدای شما واکنش نشان نمی‌دهد، بهتر است برای بررسی احتمال مشکلات شنوایی به پزشک کودکان مراجعه کنید.


تقویت لامسه
نوازش کردن و ماساژ دادن نوزاد را هر روز در برنامه خود داشته باشید. روی شکم و پشت نوزاد را ماساژ دهید و همراه با موسیقی، به آرامی ضربه‌های ریز و خطی بر بدن کودک وارد کنید. همچنین می‌توانید نوزاد را برای مدتی کوتاه به روی شکم بخوابانید و اسباب‌بازی‌های خاص سن او را جلویش قرار دهید. این کار موجب می‌شود او با فشار دادن شکمش به زمین، از آرنج‌های خود به عنوان تکیه‌گاه استفاده کند و سرش را بالا  بیاورد و نگه دارد. این فعالیت موجب تقویت عضلات دست، شکم و کمر نوزاد می‌شود. در این حالت نوزاد می‌تواند پاهای خود را حرکت دهد.


تقویت بینایی
برای تقویت بینایی نوزاد اشیا با رنگ‌های درخشان را در اختیار وی بگذارید. سعی کنید از اشیای قابل شست‌وشو و مواد مناسب استفاده کنید .اسباب‌بازی‌‌های پلاستیکی و نرم بهترین انتخاب هستند. اسباب‌بازی‌ها را در جایی دورتر  بگذارید و اجازه دهید کودک دست خود را دراز و آن ها را لمس کند و به آن ها ضربه بزند. می‌توانید در یک اتاق تاریک از نورهای رنگارنگ و کوچک استفاده کنید تا به تحریک بینایی او کمک کنید.

نورها را در تاریکی جابه‌جا کنید و اجازه دهید کودک با چشم آن ها را دنبال کند.فراموش نکنید که هر قدر از نظر حسی، نوزاد خود را بیشتر تحریک کنید، بیشتر موجب رشد حواس مختلف او خواهید شد. پس سعی کنید اشیای مختلف و امن را در اختیارش بگذارید، موسیقی ملایم پخش کنید، نوزادتان را ماساژ و نوازش دهید و با در آغوش گرفتن بیشتر، اجازه دهید با سرعت بیشتری بوی بدن شما را بشناسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha