نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد در حالی که سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای ثروتمند کاهش یافته، اما همچنان در سراسر جهان بالا است.

نرخ جهانی موارد سکته مغزی همچنان بالا است

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد در حالی که سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای ثروتمند کاهش یافته، اما همچنان در سراسر جهان بالا است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، «لیوآن هان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آکادمی علوم چین، می‌گوید: «روند کاهش کلی نرخ سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن را به خدمات پزشکی بهتر در کشورهای با درآمد بالا، که ممکن است تشخیص زودهنگام عوامل خطر سکته مغزی و کنترل بهتر آنها را ارائه دهند، نسبت داد.»


به گزارش هلث دی نیوز،وی در ادامه افزود: «اما در این کشورها، تعداد کل افراد مبتلا به سکته مغزی به دلیل رشد جمعیت و افزایش سن در حال افزایش است. و سکته مغزی در سراسر جهان علت اصلی مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی بزرگسالان است.»


برای این مطالعه، محققان داده‌های جهانی در مورد سکته‌های ایسکمیک را که ناشی از لخته شدن خون است و ۸۵ درصد از سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهند، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ تجزیه و تحلیل کردند.


در طی آن زمان، میانگین نرخ سکته مغزی براساس سن ۰.۴۳ درصد کاهش یافت و از ۱۰۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۹۵ سکته در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید.
بر اساس دسته بندی کشوری، بالاترین نرخ‌ها در امارات متحده عربی با ۲۰۸، مقدونیه با ۱۸۷ و اردن با ۱۸۱ در هر ۱۰۰ هزار بود. کمترین میزان در ایرلند با ۳۶، نپال با ۳۷ و سوئیس با ۳۸ سکته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بود.


در سراسر جهان، میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در طول دوره مورد مطالعه اندکی کاهش یافت و از ۶۶ مرگ در هر ۱۰۰ هزار به ۴۴ مورد (کاهش ۱.۶ درصدی) رسید. به گفته محققان، این میزان کلی هنوز بالاست.


تخمین زده شده است که حداقل نیمی از سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند اگر تغییرات مؤثری در عوامل رایج سبک زندگی مانند فشار خون بالا، چاقی، سیگار کشیدن و عدم تحرک ایجاد شود.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha