یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴
کد خبر: 33274
سلامت نیوز: كارشناس بیماریهای قابل انتقال انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان كرد: بیماری هاری در صورت بروز علائم در انسان و حیوان صد درصد منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی محمد صفری، گفت: هاری از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان به شمار می‌رود که از طریق گاز گرفتن حیوان هار، پنجه کشیدن، پوست، نسوج مخاطی، دستگاه گوارش، تنفسی، جفت، وسایل آلوده و انسان به انسان منتقل می‌شود.

صفری با اشاره به اینکه 90 درصد گزشها در کشور از طریق سگ انجام می‌شود، اظهار داشت: باید به عموم مردم اطلاع رسانی شود كه در معرض گزش حیوانات بخصوص پستاندارن اهلی و وحشی قرار نگیرند.

وی با اشاره به این که در زمان حیوان گزیدگی به سرعت باید به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت مراجعه شود، افزود: نزدیک نشدن به سگ در زمان نگهداری بچه و غذا خوردن، خودداری از تحریک حیوانات به ویژه سگ، اقدام به موقع واکسیناسیون حیوانات خانگی، مهار مناسب حیوانات به منظور پیشگیری از بروز حیوان گزیدگی را از جمله راهکارها جلوگیری از بیماری هاری است.

گفتنی است، روز جهانی هاری 28 سپتامبر 2011 میلادی (6 مهر ماه سال جاری) در دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha