رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد مراسم کریسمس و سال نو در بسیاری از کشورها منجر به «افزایش موارد ابتلا به کرونا، چالش شدید سیستم‌های بهداشتی و درمانی و میزان مرگ و میر بیشتر» می‌شود و از مردم خواست که مهمانی‌ها و تجمعات را به تعویق بیندازند.

سازمان جهانی بهداشت :سال 2022 سال پایان پاندمی کروناست

سلامت نیوز-*دکتر امیر صدری:  تدروس آدهانوم گبریسوس گفت: «لغو یک رویداد بهتر از یک زندگی لغو شده است.»

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از گاردین تدروس گفت که نوع اومیکرون سریعتر از نوع دلتا گسترش می یابد و باعث ایجاد عفونت در افرادی می شود که قبلاً واکسینه شده اند یا از بیماری کووید-19 بهبود یافته اند.

سومیا سوامیناتان، پژوهشگر ارشد سازمان بهداشت جهانی، هم افزود: «غیرعقلایی است که از شواهد اولیه نتیجه بگیریم که اومیکرون یک نوع خفیف‌تر از نمونه‌های قبلی است. با افزایش تعداد بیماران، همه سیستم‌های درمانی تحت فشار قرار خواهند گرفت.»

تدروس در جلسه توجیهی برای روزنامه نگاران گفت: «اکنون شواهد مستندی وجود دارد که اومیکرون به طور قابل توجهی سریعتر از نوع دلتا گسترش می یابد. این احتمال هم وجود دارد که افرادی که برای کووید-19 واکسینه شده یا از بیماری بهبود یافته اند، مجدداً به این نوع از بیماری مبتلا شوند.»

نظرات رئیس سازمان بهداشت جهانی مشابه یافته های مطالعه انجام شده توسط امپریال کالج لندن بود که خطر عفونت با اومیکرون بیشتر از پنج برابر دلتا بود و هیچ نشانه ای هم از خفیف تر بودن آن نسبت به نوع دلتا نشان نداده بود.

البته مقامات WHO گفتند که اشکال دیگر ایمنی ناشی از واکسیناسیون ممکن است از عفونت و بیماری شدید جلوگیری کند. در حالی که میزان آنتی بادی ناشی از واکسن تضعیف شده است، اما امید وجود دارد که سلول های لنفوسیت T، تحریک شده توسط پاسخ ایمنی بدن با واکسن‌ها، با حمله به سلول های آلوده به ویروس از ابتلا به بیماری شدید جلوگیری کنند.

عبدی محمود، کارشناس سازمان بهداشت جهانی افزود: «اگرچه شاهد کاهش در آنتی بادی‌های خنثی‌سازی ویروس در گذر زمان هستیم، اما تقریباً تمام تجزیه و تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که ایمنی با واسطه سلول‌های T دست نخورده باقی می‌ماند، این چیزی است که ما واقعاً به آن نیاز داریم».

 

با این حال، سوامیناتان با تاکید بر اینکه اطلاعات کمی در مورد نحوه کنترل اومیکرون که ماه گذشته شناسایی شد وجود دارد، گفت: "البته یک چالش وجود دارد، آن هم این است که بسیاری از مونوکلونال آنتی بادی ها بر اومیکرون بی تاثیر هستند"

اما تیم پژوهشی سازمان بهداشت جهانی همچنین به دنیای خسته از کرونایی که با موج جدید مواجه است امیدواری داد که سال 2022 سال پایان این بیماری همه‌گیر است.

مایک رایان، کارشناس ارشد اورژانس سازمان بهداشت جهانی در این نشست گفت: «ما امیدواریم که این بیماری را به یک بیماری نسبتاً خفیف تبدیل کنیم که به راحتی قابل پیشگیری و به راحتی قابل درمان است. اگر بتوانیم انتقال ویروس را به حداقل برسانیم، می‌توانیم همه‌گیری را به پایان برسانیم.»

تدروس همچنین گفت چین، جایی که ویروس Sars-CoV-2 برای اولین بار در پایان سال 2019 در آن شناسایی شد، باید داده ها و اطلاعات مربوط به منشاء ویروس را برای کمک به پاسخ جهانی در آینده ارائه دهد. او گفت: «ما باید به تحقیقات ادامه دهیم تا زمانی که منشأ این ویروس را بدانیم، ما باید بیشتر تلاش کنیم زیرا باید از آنچه این بار اتفاق افتاد درس بگیریم تا در آینده بهتر عمل کنیم.»

اومیکرون حالا در ده ها کشور شناسایی شده است و امیدها مبنی بر پایان بدترین بیماری همه گیری جهان در ماه‌های آینده را از بین می برد.

تدروس گفت که به نظر می رسد این سویه توانایی دو برابر شدن میزان موارد ابتلا در هر 1.5 تا 3 روز یکبار دارد «که این واقعا سریع است.»

تدروس خاطرنشان کرد که صرف نظر از شدت بیماری این نوع، «تعداد زیاد موارد ابتلا ممکن است سیستم درمانی تمام کشورها را تحت تأثیر قرار دهد و به چالش بکشد» و به همین دلیل «افراد بیشتری ممکن است بمیرند.»

تاکنون بیش از 5.3 میلیون نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، اگرچه تصور می شود تلفات واقعی چندین برابر بیشتر باشد.

بسیاری از افراد آسیب پذیر در سرتاسر جهان هنوز منتظر دریافت اولین دوز واکسن هستند و آژانس بهداشت سازمان ملل متحد گفته است که بهتر است آنها در اولویت باشند نه تزریق دوز بوستر برای بزرگسالان. تدروس گفت: «اگر می‌خواهیم به همه‌گیری در سال آینده پایان دهیم، باید به نابرابری واکسنی در جهان پایان دهیم.»

*پزشک عمومی،مترجم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha