پس از انتشار لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، سهم جنگل‌ها از این لایحه در قالب برنامه حفاظت، احیا و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع کنار گذاشته‌ شده است اما برخی عبارات در این لایحه به صورت دقیق تشریح نشده‌است و تعاریف کلی و مبهمی برای توضیح این برنامه دیده‌می‌شود.

انتقاد سازمان جنگل‌ها از میزان اعتبارات جنگل‌های شمال در لایحه بودجه

سلامت نیوز:پس از انتشار لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، سهم جنگل‌ها از این لایحه در قالب برنامه حفاظت، احیا و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع کنار گذاشته‌ شده است اما برخی عبارات در این لایحه به صورت دقیق تشریح نشده‌است و تعاریف کلی و مبهمی برای توضیح این برنامه دیده‌می‌شود.

به همین بهانه مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها ضمن تشریح ردیف بودجه تخصیص‌داده‌شده به جنگل‌ها می‌گوید: حجم اعتباراتی که به جنگل‌های شمال اختصاص داده‌شده‌ است، کافی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در بودجه سال ۱۴۰۱ در قالب دو برنامه حفاظت خاک و آبخیزداری و  برنامه حفاظت، احیا و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع اعتباراتی برای سازمان جنگل‌ها در نظر گرفته شده است. در برنامه حفاظت و بهره‌برداری پایدار جنگل‌ها و مراتع ۶ میلیارد و ۳۰۵ میلیون تومان اعتبار برای صیانت از جنگل‌های ارسباران، ۸۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای صیانت از جنگل‌های زاگرس، جنوب و مناطق مرکزی کشور، ۵۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای صیانت از جنگل‌های شمال کشور، ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه زراعت چوب،  یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون برای صیانت از جنگل‌های ساحلی- مانگرو و ۸۳ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان برای تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفاء حریق می‌شود. مجموع اعتباراتی که برای این برنامه در نظر گرفته شده‌است، ۳۶۰ میلیارد و ۱۵۴ میلیون است.

رضا بیانی در گفت و گو با ایسنا ضمن تشریح جزییات بودجه در نظر گرفته شده برای این برنامه، به اعتبارات در نظر گرفته شده  برای جنگل‌های شمال اشاره کرد و اظهارکرد: در جنگل‌های شمال، برنامه توسعه پایدار جنگل در حال اجراست. بر اساس توان اکولوژیک منطقه، دو طرح مطالعه تفصیلی‌ اجرایی و نیمه‌تفصیلی در دستور کار قرار گرفت که مطالعه نیمه‌تفصیلی انجام شده و نوبت به مطالعه تفصیلی‌ اجرایی رسیده است.

در جریان مطالعه نیمه‌تفصیلی، بر اساس توان اکولوژیک این منطقه ۹ کاربری برای جنگل‌های شمال مشخص شده‌ است. براساس این ۹ کاربری، طرح تفصیلی‌ اجرایی نیز عملیاتی خواهد شد و عملیات فنی‌ حفاظتی و عملیات اجتناب‌ناپذیر نیز در این جنگل‌ها اجرا می‌شود.عملیات اجتناب‌ناپذیر در جنگل‌ها شامل مرمت و ترمیم راه‌های جنگلی، احیا، غنی‌سازی، حصار کشی، مدیریت و ساماندهی دام، عملیات بهداشتی و پرورشی، شناسایی نقاط حساس به آتش سوزی، رانش، لغزش، و... می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه کافی به جنگل‌ها ادامه داد: وقتی موضوع جنگل‌ها مطرح می‌شود باید اعتباراتی متناسب با مساحت جنگل‌ها به آن اختصاص داده‌ شود. ما باید اعتبارات کافی را داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین شیوه از جنگل‌ها محافظت کنیم و حداقل ضریب حفاظتی در آن‌ها را به بالای ۹۰ درصد برسانیم. نیازهایی مانند دوربین، تجهیزات مراقبتی و فناوری‌های نو وجود دارد که نیازمند تامین اعتبارات است. از طرفی ما در حدود ۴۰۰ نیروی حفاظتی در جنگل‌های شمال کشور و بیشتر از ۴۰۰۰ نیروی حفاظتی در مناطق دیگر داریم و باید بتوانیم نیازهای معیشتی آنان را تامین کنیم.

بیانی با اشاره «صیانت از جنگل‌های ارسباران» به عنوان یکی از بخش‌های این برنامه‌ اظهارکرد« اقدامات این طرح شامل عملیات حفاظت، احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها می‌شود همچنین عملیات بهداشتی و پرورشی در جنگل‌ها صورت خواهد گرفت که زیرمجموعه همین برنامه است. عملیات غنی‌سازی در جنگل شامل بذرکاری، نهال‌کاری و ... در مناطقی انجام می‌شود که پوشش گیاهی آن‌ها به کمتر از ۱۰ درصد رسیده‌ است.

وی ادامه داد: فنس‌کشی دوباره و ترمیم و بازسازی راه‌های جنگلی از دیگر اقداماتی است که در این برنامه تعریف شده‌ است. اقداماتی که در جهت صیانت از جنگل‌ها انجام می‌شود، در هر جنگلی متفاوت است اما به‌صورت کلی شامل حفاظت، احیا و غنی‌سازی می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها با تشریح جزئیات «تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفای حریق» اظهارکرد: اقداماتی شامل تامین حقوق دیده‌بان‌ها، حقوق نیروهای حفاظتی، تامین تجهیزات اطفای حریق شامل لباس، کفش و دمنده، توسعه و به‌هنگام‌سازی شبکه رادیویی دیده‌بان‌ها و خرید جی‌پی‌اس برای خودروهای نیروهای حفاظتی از جمله مواردی است که با توجه به ردیف بودجه پیشنهادی برای تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفاس حریق در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ «جنگل‌های مانگرو» اصلی‌ترین اولویت ما در بودجه پیشنهادی سال آینده برای این جنگل‌هاست، افزود: این جنگل‌ها به عنوان ذخایر ژنتیک ما شناخته‌ می‌شوند و طبق قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور، ارزش بالایی در خزانه ژنتیک کشور دارند. در این جنگل‌ها نیز برنامه احیا و حفاظت اجرا می‌شود و تفاوت غنی‌سازی در این جنگل‌ها با جنگل‌های دیگر این است که در جنگل‌های مانگرو به جای بذرکاری، نهال‌کاری انجام می‌شود. توسعه این جنگل‌ها نیز اولویت بعدی ما برای این جنگل‌هاست.

بیانی در پایان با اشاره به تغییرات بودجه جنگل‌ها در لایحه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته گفت: تقریبا تمام وظایف حفاظت و صیانت از جنگل‌ها که در لوایح قبلی بودجه نیز وجود داشت، در این لایحه بودجه نیز دیده می‌شود. در حالت طبیعی باید اعتبارات مربوط به این وظایف نیز تقویت شود. خوشبختانه اعتبارات اختصاص‌یافته به جنگل‌های زاگرس رشد مطلوبی کرده است و ما امیدواریم که بتوانیم سند زاگرس را در سال پیش رو اجرایی کنیم. در جنگل‌های شمال، حجم اعتبارات ما اندک است و برای اجرای طرح‌های اجتناب‌ناپذیر در این جنگل‌ها، ما نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha