سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 333

به گزارش سلامت نیوز: اضطراب امتحان، یكی از مشكلات شایع دانش آموزان و دانشجویان است كه شناخت این مشكل و مقابله و كنترل آن، به بهبود عملكرد تحصیلی كمك می‌كند.

اضطراب امتحان و راه‌های مقابله با آن
دكتر موسوی روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: اضطراب امتحان، عبارت است از دلهره، ترس و نگرانی، كه معمولا افراد در مواجهه با موقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می‌شوند.
وی گفت: اضطراب زمان مطالعه دروس برای گذراندن امتحان، فراموشی مطالب، طپش قلب، عرق كردن، طپش عضلانی، نداشتن تمركز حواس و معده درد كه ناشی از وحشت شركت در امتحان است از شایع ترین علائم بالینی اضطراب امتحان است.
دكتر موسوی تصریح كرد: عوامل فردی، آموزشی، محیطی و خانوادگی علت اصلی اضطراب امتحان است.
وی ادامه داد: عوامل فردی نظیر، تجربه ناموفق در امتحانات قبلی، روش‌های نادرست مطالعه، ارزیابی شناختی منفی شامل‌ ترس از شكست، داشتن افكار منفی غیر واقع بینانه در ایجاد اضطراب نقش دارد.
وی در مورد دیگر عوامل اضطراب امتحان تاكید كرد: عوامل خانوادگی شامل، انتظارات نامعقول و بیش از حد توان خانواده از فرد، روش‌های تربیتی آمرانه و مستبدانه والدین، و عوامل آموزشی نظیر، نظام حاكم بر دانشگاه‌ها (اینكه توجه صرف به نمره و سرنوشت ساز امتحان)، نوع درس (درس‌های سخت تر اضطراب بیشتری دارد)، استادان دانشگاه‌ها و محیط و موقعیت امتحان در ایجاد ترس و اضطراب از امتحان تاثیر منفی دارد.
همچنین سعیدی كارشناس مشاوره دانشگاه در مورد نحوه مقابله و كنترل اضطراب امتحان ادامه داد: شناخت علائم جسمانی نظیر، طپش قلب، خشكی دهان، عرق كردن، سرگیجه، درد معده، علائم فكری (نداشتن تمركز، اشكال در یادآوری دانسته‌های قبلی، خالی شدن ذهن و فراموش كردن مطالب خوانده شده)، در كنترل اضطراب تاثیر دارد.
كارشناس مشاور دانشگاه‌ تصریح كرد: نوشیدن مایعات فراوان در ایام امتحان (دم كرده گل گاو زبان)، دفع مواد اضطراب زای موجود در خون از طریق ادرار، استراحت كافی شب قبل از امتحان، فكر نكردن به نتیجه امتحان، افكار مثبت را تكرار كردن، ایجاد نكردن اضطراب زیاد از طریق بحث و جدل با دوستان و واگذاری این مسائل به آینده نقش مهمی را در مقابله با اضطراب ایفا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha