بسیاری از افراد پیش از مراجعه به دندانپزشکی نگران شدت و مدت زمان طول کشیدن درد ایمپلنت دندان هستند. در این مطلب به جزئیات آن اشاره خواهیم کرد!

درباره علل و مدت زمان درد ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

بسیاری از افراد پیش از مراجعه به دندانپزشکی نگران شدت و مدت زمان طول کشیدن درد ایمپلنت دندان هستند. در این مطلب به جزئیات آن اشاره خواهیم کرد!

برای بسیاری از افرادی‌که دندان‌های دائمی خود را از دست داده‌اند. ایمپلنت دندان می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین مناسب و پایدار عمل کند. این روش نوین به‌خودی‌خود دردناک نیست زیرا با بی‌حسی عمومی یا موضعی انجام می‌شود. اما پس از پایان بی‌حسی به‌دلیل وجود التهاب، احساس درد و ناراحتی خفیف در چانه، گونه‌ها یا زیر چشم طبیعی است. افرادی‌که تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند، می‌گویند درد ایمپلنت دندان کمتر از درد کشیدن دندان است.

نحوه انجام ایمپلنت

یک متخصص دندانپزشکی معمولاً جراحی ایمپلنت را به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌دهد تا امکان بهبود بین مراحل فراهم باشد.

بخش اول فرآیند معمولاً شامل برداشتن دندان آسیب‌دیده و آماده‌سازی استخوان فک زیر آن است. پس از آماده شدن محل مورد نظر، دندانپزشک با جراحی بافت، کاشت یک میله تیتانیوم (فیکسچر) را در استخوان زیر لثه شما امکان‌پذیر می‌کند. این میله به‌عنوان یک ریشه دائمی برای دندان مصنوعی جایگزین عمل می‌کند.

در نهایت پس از گذشت چندین ماه از بهبودی استخوان، دندانپزشک یک اباتمنت را روی بخش پایه قرار می‌دهد. ممکن است چند ماه طول بکشد تا میله در استخوان فک جوش بخورد. به کمک میله و اباتمنت، امکان قرار دادن تاج یا روکش مصنوعی فراهم می‌شود.

درباره علل و مدت زمان درد ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

شما نباید در طول جراحی، اثری از درد ایمپلنت دندان داشته باشید. زیرا اصولا از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و حتی گاهی تجویز آرام‌بخش استفاده می‌شود. پس از پایان کار نیز مطمئنا دندانپزشک برای مدت مشخصی داروی ضد التهاب و مسکن تجویز می‌کند. زیرا بروز عوارض موقت زیر بعد از ایمپلنت دندان شایع است:

  • خونریزی اندک در محل جراحی
  • تورم اطراف لثه و صورت
  • کبودی جزئی لثه
  • درد فک

درباره علل و مدت زمان درد ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

چه مدت بعد از جراحی درد ایمپلنت دندان بهتر می‌شود؟

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این روش، درد ایمپلنت دندان موقتی خواهد بود. ممکن است نهایتا برای 3 تا 5 روز بعد از جراحی ادامه پیدا کند. معمولا فقط به مدت ۱ یا ۲ روز نیاز به مصرف داروهای مسکن دارید. حتی می‌توانید روز بعد از عمل، فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید. البته سایر عوارض مانند ورم، کبودی و سفتی فک، طی 7 تا 10 روز پس از جراحی از بین می‌روند.

چه عواملی درد ایمپلنت را بیشتر می‌کنند؟

تجربه طولانی‌مدت درد ایمپلنت دندان مثلا بعد از گذشت 2 هفته از عمل، غیر معمول است. ممکن است چند ساعت بعد از عمل با از بین رفتن اثرات بی‌حسی درد شدیدتری احساس کنید. اما باید با مصرف داروهای مسکن و گذشت زمان این درد کاهش یابد.

در واقع آنچه که درد ایمپلنت دندان را مزمن و شدیدتر می‌کند، بروز یک عارضه جدید است. مواردی مانند:

باز شدن خط برش : ممکن است بافت اطراف میله پس از جراحی دوباره باز شود و احساس درد یا سوزش کنید. جراح ممکن است به شما توصیه کند که دهان خود را چند بار در روز با کلرهگزیدین بشویید. یا برای جلوگیری از بروز عفونت آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

نصب نامناسب ایمپلنت : ناراحتی یا درد ممکن است نشانه این باشد که ایمپلنت به‌درستی به استخوان جوش نخورده است. در این شرایط احتمالا دندانپزشک اقدام به برداشتن ایمپلنت و نصب مجدد آن می‌کند.

عفونت : عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد بافت تحت جراحی شده باشد. در نتیجه مانع از بهبودی سریع آن می‌شود. برای رفع درد ایمپلنت دندان، علاوه‌بر مصرف آنتی‌بیوتیک ممکن است محل زخم نیز دوباره باز شود.

بنابراین، اگر علاوه‌بر درد ایمپلنت دندان علائم زیر را نیز مشاهده کردید. فوراً با جراح یا دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • استفراغ یا حالت تهوع
  • بدتر شدن تورم
  • خونریزی بیش‌ازحد تا چند ساعت پس از عمل

چه مواردی درد ایمپلنت دندان را کمتر می‌کنند؟

مطمئنا مراجعه شما به یک کلینیک دندانپزشکی مجهز و باسابقه، در کاهش شدت درد ایمپلنت موثر است. چراکه احتمالا با عوارض جانبی ذکر شده در بخش قبل مواجه نخواهید شد.

علاوه‌براین، مطمئنا حین جراحی از داروهای بی‌حسی یا بیهوشی باکیفیت استفاده خواهد شد. این مسئله روند جراحی را آسان‌تر خواهد کرد. بعد از جراحی نیز یک داروی مسکن مناسب در قالب ضد التهاب و ضد درد تجویز می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مراقبت از ایمپلنت دندان مطالعه کنید.

برای جلوگیری از درد ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

مطمئنا شما نیز می‌توانید با انجام دستورالعمل‌های ارائه شده توسط جراح به مدیریت و کاهش درد کمک کنید. پیش از پایان بی‌حسی لطفا از راهکارهای زیر برای پیشگیری از بروز درد استفاده کنید:

  • داروهای مسکن یا آنتی‌بیوتیک را طبق نظر دندانپزشک شروع به مصرف کنید.
  • به مدت 24 تا 48 ساعت از خوردن غذاهای سفت و گرم پرهیز کنید.
  • برای کاهش تورم از کمپرس آب سرد روی صورت خود استفاده کنید.
  • بهتر است تا 3 روز بعد از عمل استراحت کنید و فعالیت سنگین نداشته باشید.

علت درد ایمپلنت دندان به مدت طولانی و بعد از یک سال چیست؟

ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها پس از جراحی، به‌دلیل شکستن ایمپلنت یا بروز مشکلاتی در اطراف آن، احساس درد کنید. اگر هنگام فشار دادن یا ضربه زدن به محل ایمپلنت احساس درد می‌کنید. احتمالا نشانه شکستن بخشی از ساختار آن است. از سایر علائم بروز این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکت ایمپلنت در جهت افقی
  • التهاب و تحلیل استخوان در محل ایمپلنت
  • ناتوانی جراح دهان یا دندانپزشک در اتصال کامل تاج به میله در زمان ترمیم

شما ممکن است با وجود فاکتورهای خطر زیر بیشتر در معرض خطر شکستن ایمپلنت باشید:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تکثیر باکتری
  • داشتن سابقه بیماری لثه یا پریودنتیت
  • سیگار کشیدن
  • عدم درمان دیابت

معرفی کیلینک ایمپلنت میخک

درباره علل و مدت زمان درد ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

اگر به‌دنبال بهترین جراحان و دندانپزشکان متخصص برای ایمپلنت دندان هستید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک ایمپلنت میخک است. در این مرکز ایمپلنت توسط متخصص جراح فک و صورت با ضمانت صددرصدی بازگشت وجه انجام می‌شود.

توصیه می‌کنیم همین الان به mikhakdental.com مراجعه کنید یا با شماره 09013060365 برای دریافت مشاوره رایگان در واتساپ پیام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha