سلامت نیوز: کاسبان واکسن‌گریزی بعد از برگزاری تجمعات ضدواکسن، پیامکی برای حاضران در تجمع ارسال می‌کنند تا در ازای پرداخت چند میلیون تومان، کارت غیرواقعی واکسن همراه با ثبت در سامانه وزارت بهداشت برای آنها و آشنایان‌شان صادر شود!

کاسبان واکسن‌گریزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن ‌امروز، آبی شدن نقشه کرونایی کشور در چند هفته اخیر یک اتفاق خوب و امیدبخش محسوب می‌شود. نه اینکه طرفدار یک تیم خاص باشیم ولی هیچ‌وقت به اندازه چند هفته‌ اخیر عاشق رنگ آبی نبوده‌ایم! رنگ آبی بیشتر شهرها در نقشه کرونایی کشور نشان می‌دهد بالاخره پس از فرازوفرودهای بسیار، توانسته‌ایم کرونا را مهار کنیم.

یادآوری این موضوع هنوز هم ترسناک است که تا همین چند ماه گذشته روزانه چند صد نفر بیمار مبتلا به کرونا را از دست می‌دادیم و هر روز نقشه کرونایی قرمزتر می‌شد. سخن گزافی نیست که دولت سیزدهم با تغییر سیاست‌های کلان در مدیریت کرونا که مهم‌ترین این سیاست‌ها تسهیل در واردات و تولید واکسن بود، توانست افسار این ویروس سرکش را در دست بگیرد و مهار کند. طبق آمار روزانه‌ اعلام‌شده از طرف ستاد مقابله با کرونا، پس از تسریع در اجرای طرح واکسیناسیون همگانی، آمار افراد بستری‌شده و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به‌طور روزانه کاهش پیدا کرد تا همین یک ماه گذشته که آمار فوتی‌ها روزانه به زیر 50 نفر رسیده است. همچنین تعداد بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پس از تسریع در واکسیناسیون عمومی به ‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرد و دیگر شاهد شلوغی بیمارستان‌ها نیستیم تا بالاخره مجالی به کادر درمان داده شود.

همه‌ اینها را گفتیم که بدانیم تنها چیزی که توانست وضعیت آبی را برای اغلب شهرهای ایران به ارمغان بیاورد فقط واکسیناسیون همگانی بوده است، اگرنه هنوز هم شاهد رعایت سطح پایین پروتکل‌ها و عدم کنترل تجمعات در وسایل حمل‌ونقل عمومی هستیم و محدودیت‌های بیشتر و مدیریت بهتری از این نظر اعمال نشده است. * تجمعات ضد واکسن از نیویورک تا تهران! نه ‌فقط در ایران، بلکه همه جای دنیا بودند و هستند افرادی که به هر دلیلی با واکسن زدن مخالفند. تنها تجمعاتی که از نیویورک تا تهرانِ خودمان، شعارهای‌شان یکسان بوده همین تجمعات ضدواکسیناسیون بوده است!

عده‌ای با شعار «نه به واکسن اجباری» در این تجمعات حاضر شدند و عده‌ای فراتر رفتند و واکسیناسیون و حتی خود کرونا را توطئه‌ای جهانی دانستند. همه‌ اینها بماند؛ سخن‌مان درباره چرایی تشکیل این تجمعات نیست. آبان‌ماه امسال یک نظرسنجی در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران درباره موافقت یا عدم موافقت با واکسیناسیون اجباری انجام شد و نتایج نشان داد که 1/75 درصد پرسش‌شوندگان موافق اجباری شدن واکسن کرونا بوده‌اند و حدود ۲۱ درصد مخالف. اگر بخواهیم رو راست باشیم یعنی رسانه‌های جمعی و نهادهای مقابله با کرونا نتوانسته‌اند جمعیت بسیاری را درباره اهمیت واکسیناسیون و چرایی لزوم واکسن زدن اقناع کنند و همین خلأ، بستر مناسبی را برای دلالان و سوءاستفاده‌کنندگان از سلامت مردم فراهم کرده است.

* وقتی پای سلامت همگانی در میان باشد...

حتما شما هم در اطراف‌تان با افرادی برخورد داشته‌اید که حاضر نشده‌اند واکسن بزنند و بر نظرشان هم پافشاری می‌کنند.

پای استدلال‌شان که می‌نشینی در نهایت صحبت‌شان به این جمله ختم می‌شود که واکسن زدن یا نزدن انتخابی شخصی است و نباید اجباری برای واکسیناسیون در کار باشد. اولین ایرادی که می‌توان به این مغلطه گرفت این است که انتخاب شخصی و حریم خصوصی در یک جامعه تا زمانی معنا و اولویت دارد که ضرری به جامعه نرساند و امنیت و سلامت دیگر افراد را تهدید نکند. تصور کنید وضعیت فعلی از همان چهارشنبه‌سوری‌هایی است که جرأت نمی‌کنید در خیابان راه بروید؛ در این شرایط محدودیت اعمال می‌شود از جمله اینکه چنانچه مواد محترقه و منفجره در خانه یا دست کسی کشف شود جریمه دارد.

در این میان، عده‌ای با این استدلال که انتخاب شخصی و حریم خصوصی است از محدودیت‌ها سر باز می‌زنند و درنهایت هم امنیت خودشان را به خطر می‌اندازند و هم شهروندان را. کرونا هم حکم همان ماده منفجره‌ای را دارد که اگر از سلامت شخصی خودت هم بگذری، در صورت ابتلا به بیماری و ناقل بودن، سلامت جامعه را هم به خطر می‌اندازی! علاوه بر آنکه ابتلای خود شخص هزینه‌های بسیاری را به سیستم درمان کشور تحمیل می‌کند. در این صورت دولت و نهادهای مربوط می‌توانند با ایجاد محدودیت‌های شغلی و رفت‌وآمدی و کاهش حضور افراد واکسینه نشده در اجتماعات، حداقل سلامت بقیه شهروندان را تضمین کنند. یعنی هر حکومتی می‌تواند چنانچه سلامت و امنیت عمومی در خطر قرار بگیرد برای جلوگیری از آن از ابزارهای قهری و حتی اجبار استفاده کند و اینجا دیگر انتخاب شخصی و حریم خصوصی معنایی ندارد.

* پول بده، واکسن نزن، کارت واکسیناسیون بگیر!

در ابتدا با ادعای تجمع برای مخالفت با واکسن اجباری گروه تشکیل می‌دهند و چند وقت بعد به تک‌تک اعضای گروه پیام شخصی می‌دهند که اگر کارت واکسن می‌خواهی مبلغی را واریز کن تا ما برایت تهیه می‌کنیم! به‌ عنوان کسی که مخالف واکسیناسیون است و از این طریق می‌خواهد کارت واکسن بگیرد پیگیر می‌شویم ببینیم تا کجا پیش می‌رود. می‌پرسیم یعنی چطور؟ می‌گوید بدون تزریق واکسن اسم و کد ملی را در سیستم ثبت می‌کنیم و همان دوز در سطل زباله ریخته می‌شود و کارت الکترونیک بلافاصله یا در نهایت یک هفته بعد صادر می‌شود! پس از چانه ‌زدن بر سر مبلغ هم ادعا می‌کند گروه‌های دیگری هم هستند که همین کار را می‌کنند و از ۲ تا 10 میلیون هزینه بابت استخدام و اجیر کردن شخصی برای این کار دریافت می‌کنند! قسمت جالب ماجرا آنجاست که حتی اساسنامه هم دارند و برای دریافت مبلغ می‌گوید باید رضایت قلبی داشته باشید که مشکل شرعی ایجاد نکند!

* سؤال نپرس و اعتماد کن!

پس از آنکه خودم را برای مبالغ بالا مشتاق نشان نمی‌دهم چند عکس از کارت واکسن‌هایی که صادر کرده به ‌عنوان نمونه کار می‌فرستد تا بیشتر جلب اعتماد کند. می‌پرسم چگونه اطلاعات را در سیستم ثبت می‌کنید؟ مگر از کادر واکسیناسیون هستید؟ پاسخی نمی‌دهد و فقط می‌گوید دنبال دردسر نیست و اگر کارت واکسن نمی‌خواهم سؤال هم نپرسم. اینطور که مشخص است تفاوتی هم ندارد ساکن کدام شهر و استان باشی. می‌پرسم چه اطلاعاتی لازم است؟ می‌گوید: نام کامل، کد ملی، تاریخ تولد، وضعیت تأهل و حتی تعداد فرزند و شغل! وقتی تعجبم از دریافت این‌ همه اطلاعات را متوجه می‌شود که مگر نام و تاریخ تولد و کد ملی برای ثبت در سیستم کافی نیست؟ چندباره می‌گوید: سؤال نپرس، اعتماد کن! از قرار معلوم آدم‌های مشتری‌مداری هم هستند و بعد از دریافت اطلاعات و واریز هزینه به فاصله چند روز، لینک کارت واکسن صادرشده را می‌فرستند.

* قصه‌ پرغصه‌ کسب درآمد از جان مردم

ماجرا همین‌قدر دراماتیک است. عده‌ای از تشویق مردم به واکسن نزدن هم ‌کسب درآمد می‌کنند! شیادهایی که با صدور کارت غیرواقعی واکسن هم جان مشتری‌های‌شان را به خطر می‌اندازند و هم سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کنند. این یک ‌طرف ماجراست. از طرفی طبق ادعای این افراد دوزهای مربوط به صدور این کارت‌ها دور ریخته می‌شود، یعنی هزینه‌ تأمین این واکسن‌ها را در سطل زباله می‌ریزند و پولی از مشتری اخاذی و کارت واکسن تقلبی صادر می‌کنند! این در حالی است که مطالعات جدید درباره اُمیکرون، واریانت جدید کرونا نشان می‌دهد افراد واکسینه نشده در معرض ابتلا و خطر بیشتری قرار دارند و در صورت ابتلا به بیماری در این افراد علائم شدیدتر و پیچیده‌تر خواهد بود. همچنین قدرت سرایت‌ این سویه بیشتر از سویه‌های دیگر کروناست به طوری که یک فرد ناقل می‌تواند حداقل ۱۰ نفر از اطرافیانش را مبتلا کند. برای همین است که پیش‌بینی می‌شود موج ششم کرونا در راه است.

* آیا بر کادر واکسیناسیون نظارتی می‌شود؟

این ماجراها حاکی از آن است هیچ نظارتی بر کادر واکسیناسیون و روند واکسینه شدن افراد نیست و در نهایت با افرادی مواجهیم که واکسینه نشده‌اند و با کارت غیرواقعی واکسن در جامعه براحتی تردد دارند و هیچ آماری از تعداد کارت‌های جعلی واکسن‌ یا تعداد افراد واکسینه نشده در دست نیست. در این باره حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره صدور کارت‌های تقلبی واکسن و عدم نظارت بر کادر واکسیناسیون گفت: «این قضیه بررسی می‌شود و بزودی نتیجه را اعلام می‌کنیم». باید ببینیم وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای برچیدن بساط این اخاذی‌ها و بازی با جان و سلامت مردم چه تمهیداتی دارند و آیا قرار است نظارتی جدی‌تر بر روند واکسیناسیون اتفاق بیفتد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha