چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 333292

سلامت نیوز :پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به جنبش‏های ضد واکسن در ایران و جهان و تهدید آن‌ها برای نظم سلامت؛ گفت: طرفداران جنبش های ضد واکسن در حالی‌که از ارائه مستندات علمی طفره می‌روند، نظرات شخصی خود را با بزرگ‌نمایی ارائه می‌کنند.

واکسن نزن‌ها تهدیدی بزرگ برای نظام سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، «مرضیه بیگم سیاهپوش»، پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان این‌که واکسیناسیون یکی از روش‏های ایمن ‏سازی بدن علیه یک میکروب (باکتری یا ویروس) خاص است؛ افزود: واکسن‏ها یا از میکروب زنده ضعیف شده، یا میکروب غیر فعال یا از اجزای میکروب‌ها تهیه می‏‌شوند و با تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن علیه آن میکروب خاص، شروع به ساختن آنتی‏ بادی کرده، باعث ایجاد مصونیت بدن در مقابل بیماری ناشی از آن میکروب می‏شود.

وی ادامه داد: مصونیت حاصل از واکسن بسته به نوع واکسن ممکن است دائمی باشد یا کوتاه مدت که در این حالت نیاز به تزریق واکسن یادآور می‏باشد. با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی برداشتن گام‌به‌گام محدودیت‌ها را انتظار داشت اما واکسیناسیون زمانی می‌تواند موفق واقع شود که اکثر افراد جامعه واکسن زده باشند.

سیاهپوش با اشاره به جنبش‏های ضد واکسن در ایران و جهان؛ گفت: تاریخچه جنبش‏های ضد واکسن در دنیا به قرن ۱۸ و ۱۹ برمی‏‌گردد. در شرایطی که جهان علم در تولید واکسن‌های جدید به سمت پیشرفت حرکت می‏کند، برخی همچنان با واکسیناسیون مشکل دارند؛ این مسأله تبعات زیادی برای نظام سلامت در پی خواهد داشت.

وی افزود: در تاریخ نمونه‏ های زیادی در دنیا بویژه غرب در رابطه با جنبش‌های ضد واکسن ثبت شده است. جنبش‌های ضد واکسن با اهداف گوناگونی شکل می‌گیرند و معمولاً معتقدان به آن، در حالی‌که از ارائه مستندات علمی طفره می‌روند، نظرات شخصی خود را با بزرگ‌نمایی ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که عوامل مذهبی، سیاسی، فرهنگی و شخصی از دلایل مهم این جنبش‌ها است؛ گفت: البته  از سود مالی سرشاری که برای فضاهای مجازی مبلغ این جریانات به ارمغان می‏ آید نیز نباید غافل شد. این جنبش‌ها از روش‌های متنوعی برای جلب مخاطب استفاده می‌کنند؛ با بزرگ‌نمایی عوارض واکسن، بی اثر بودن آن و سود مالی شرکت‌های سازنده  به گونه‌ای بیان می‌کنند که مخاطب تهییج شود.

این پزشک و متخصص طب ایرانی، افزود: در ایران نخستین بار در زمان قاجار با واکسیناسیون علیه آبله مخالفت شد که با تدابیر امیرکبیر، مخالفت‌ها خنثی و واکسیناسیون انجام شد اما متأسفانه با شهادت ایشان مجدداً اوضاع به حالت قبل بازگشت. در سال‌های اخیر، جریانات موسوم به طب اسلامی مخالفت خود را با واکسیناسیون، با دلایلی مانند ناباروری به دنبال واکسن کزاز و همجنس‌گرایی با واکسن کرونا اعلام کرده‌اند که بسیار شبیه شعارهای تندروهای مذهبی در غرب و در اسرائیل است.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به عواقب اقدامات این جنبش‌ها، تأکید کرد: این‌گونه اقدامات شیوع گسترده بیماری را به‌دنبال خواهد داشت، نباید عده‌ای در کشور با تبلیغ داروهای بی‌نام و نشان، و ایجاد ترس و ابهام در افکار عمومی سلامت جامعه را به خطر بیندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha