سلامت نیوز: 129ساختمان بسیار پرخطرتر از پلاسکو در تهران وجود دارد؛ موضوعی که مهدی عباسی و مهدی پیرهادی، رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران روز گذشته و در جلسه علنی مطرح کردند.

تهران روی گسل؛ 33هزار ساختمان ناایمن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، پیرهادی اعلام کرد که؛ «اگرچه شهرداری تهران متولی این موضوع نیست اما واقعیت این است که در تهران ۱۲۹ساختمان بسیار پرخطر، ۳۵۰۰ساختمان پرخطر و ۲۳هزار و ۱۸۹ساختمان میان خطر وجود دارد. اگر تمامی دستگاه‌ها برای این موضوع، فکر نکنند شاهد صدمات جبران‌ناپذیر خواهیم بود.» همچنین به گفته عباسی؛ «جالب است که بدانید بازارگل معروف شهر در خیابان شهیدمحلاتی جزئی از ساختمان‌های بسیار پرخطر بود که در این لیست ۱۲۹تایی قرار داشت و هفته گذشته دچار حادثه شد و دور از ذهن نیست که در هفته‌های آینده خدای ناکرده ساختمان‌های دیگر دچار سانحه شوند.» در این 129ساختمان؛ پاساژها، بیمارستان‌ها و اماکن دولتی زیادی وجود دارد که هرکدام حداقل محل رفت‌وآمد روزانه بین یک تا دو میلیون جمعیت هستند.

در انفجاری که در بازارگل محلاتی در روز دوم دی‌ماه رخ داد، 6نفر مصدوم شدند و یک نفر جان خود را از دست داد. به گفته مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی که دیروز در صحن شورا گزارش داد؛ «وجود خشکه‌فروشی و همچنین پر کردن بادکنک‌ها با روش غیرمجاز از طریق سیلندر از عوامل آتش‌سوزی بازارگل بوده است.» این در حالی است که از سال۹۲ تا به امروز ۱۰اخطاریه و هشت دستورالعمل برای بازارگل شهیدمحلاتی ابلاغ شده بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سازمان آتش‌نشانی پس از بازدیدهای مکرر از ساختمان‌های شهر تهران ۱۲۹ساختمان پرمخاطره را شناسایی کرده که بازارگل شهیدمحلاتی نیز جزو این ساختمان‌ها بوده است؛ لذا باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای ایمنی این ساختمان‌ها انجام شود و یکی از خواسته‌های ما از شورای شهر این است که تکلیف ضعف قوانین و تدوین قانون ایمنی قوی‌تر برای پایتخت را در دستورکار قرار دهد.
 
برج ناایمن روی گسل
همزمان سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته که هزار برج ناایمن در تهران داریم که ۱۷۰مورد آن خطرناک و در محدوده گسل‌هاست. ۳۳هزار ساختمان ناایمن را آتش‌نشانی شناسایی کرده که ۲۰۰مورد آن بسیار خطرناک است. باید برای این‌ها فکری شود. نصیری اعلام کرده که برخی قوانین و ضوابط ما به 65سال پیش برمی‌گردد و مهم‌ترین قانونی که ما در حوزه ایمنی به آن استناد می‌کنیم، ماده۵۵ قانون شهرداری‌هاست که مصوب سال۱۳۳۵ است و با الزامات شهرسازی ما در سال۱۴۰۰ مطابقتی ندارد. شهرداری ضابط قضایی نیست و باید بتوانیم شهرداری یا آتش‌نشانی را ضابط قضایی کنیم و اجازه پلمب ساختمان‌های پرریسک به مدیریت شهری تفویض شود.
 
منتفی شدن انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن
 در دوره مدیریت شهری پنجم بنا شد برای اجبار مالکان به ایمن‌سازی ساختمان‌هایش اطلاعات ساختمان‌های ناایمن در سامانه‌ای منتشر شود که همزمان شهروندان تهرانی نیز آگاه به شرایط ساختمانی که در آن پا می‌گذارند باشند. اما چندی بعد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران منتشر شدن اطلاعات 33هزار ساختمان ناایمن در تهران را منتفی دانست و رییس وقت کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز خبر از مخالفت نهادهای امنیتی با انتشار این لیست داد. اما همچنان پرونده ساختمان‌های ناایمنی که اقدام به نوسازی نمی‌کنند باز است و آتش‌سوزی بازارچه گل محلاتی به‌عنوان یکی از محل‌های پرخطر نشان می‌دهد که تهران آبستن اتفاقات فاجعه‌آمیزی خواهد بود.
مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره سرانجام انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن می‌گوید؛ ما هم قائل به انتشار اطلاعات هستیم چون جز آن شهرداری تهران هیچ قدرت اجرایی دیگری برای موظف کردن آن‌ها به اجرای عملیات ایمن‌سازی ندارد. او ادامه می‌دهد: اما انتشار این اطلاعات باید با هماهنگی نهادهایی باشد که در این زمینه نظری دارند و دغدغه‌هایی مطرح می‌کنند. ما هدف‌مان اجبار به ایمن‌سازی است، با وجود این نباید به سمتی برویم که انتشار این اطلاعات سبب خراب‌کاری برخی افراد در این ساختمان‌ها شود. از سوی دیگر، مردم نیز باید بدانند در هر ساختمانی که قدم می‌گذارند چه سطح از ایمنی وجود دارد.پیرهادی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی ساختمان‌های ناایمن و تذکر به آن‌ها می‌گوید: طبق آنچه در چارچوب وظایف شهرداری تهران است، ساختمان‌های ناایمن شناسایی و تا هر تعدادی که لازم باشد اخطاریه درصورت توجه نکردن تمدید و ارسال خواهد شد. همزمان رونوشت تمام این اخطاریه‌ها  برای نهادهای قضایی، وزارت کار و سایر سازمان‌های ذی‌ربط ارسال خواهد شد. واقعیت این است که برای ایجاد ایمنی نیاز به همراهی نهادهای قضایی و سایر وزارتخانه‌ها داریم. شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند اثرگذار باشد به اضافه اینکه شرایط اقتصادی نیز به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم هر اقدامی را عملیاتی کنیم.مهدی داوری‌دولت‌آبادی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با «صبح‌نو» خبر از تکمیل اطلاعات ساختمان‌های ناایمن در سامانه اختصاصی سازمان آتش‌نشانی‌ می‌دهد. او می‌گوید: سامانه فعال است و تکمیل اطلاعات دنبال می‌شود اما درباره انتشار اطلاعات هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده است. نهادهای امنیتی نظرات خود را به شهرداری ابلاغ کردند و اگر قرار است تجدیدنظر یا بازنگری شود باید در صحن شورا ازسوی اعضا و با رایزنی آن‌ها با نهادهای امنیتی صورت گیرد.
 
 شهرداری باید جلوی فعالیت ساختمان‌های ناایمن را بگیرد
 در مقابل اظهارنظر پیرهادی، مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» می‌گوید که‌ شهرداری باید جلوی فعالیت ساختمان‌هایی را که ممکن است حادثه‌آفرین باشند بگیرد تا برای شهروندانی که در آن محل حضور دارند رفع خطر شود. او تاکید می‌کند که ضوابط، قوانین و الزامات و تکالیف مشخص است و ساختمان‌هایی که فوریت دارد در هر پروژه ازسوی مالکان و صاحبان منافع باید به‌سرعت ایمن‌سازی شود.عباسی با بیان اینکه ساختمان‌های ناایمن کاملا شناسایی شده‌اند، می‌گوید: در هر منطقه‌ای سازمان آتش‌نشانی بررسی‌های خود را کرده و ابلاغ و اخطارهای لازم را داده است. ساختمان پلاسکو نیز ساختمانی بود که آتش‌نشانی بارها اخطار لازم را داده بود اما بخشی از این کار نیازمند همکاری مراجع قضایی نیز هست. علاوه بر آن اصنافی هم که در این ساختمان‌ها حضور دارند به‌ویژه ساختمان‌های موجود در اماکن عمومی باید همکاری کنند؛ یعنی ذی‌نفعان باید منافع و ایمنی مردم را در اولویت خود قرار دهند.
او در واکنش به اینکه تعدادی از ذی‌نفعان به‌دلیل طولانی شدن فرایند ایمن‌سازی از این کار امتناع می‌کنند، می‌گوید: برای بخشی از پروژه‌ها به‌دلیل قدیمی بودن بافت محل، امکان ایمن‌سازی براساس استانداردها وجود ندارد و باید سازمان آتش‌نشانی تهران با حداقل‌هایی ایمن‌سازی آن‌ها را بپذیرد، چراکه چاره‌ای نیست.عباسی اضافه می‌کند: ضوابط آتش‌نشانی در شرایطی پیش‌بینی شده است که ساختمان‌ها روزانه ساخته می‌شوند و استانداردها به‌صورت کامل رعایت می‌شوند اما ساختمان‌هایی که قدمت طولانی دارند و عمری از آن گذشته باید حداقل‌ها را در آن‌ها مدنظر قرار داد؛ البته حداقل‌هایی که تا حدی ایمنی و امکان بهره‌برداری برای مردم را داشته باشد.

شهرداری در چارچوب قانون تنها می‌تواند به ساختمان‌های ناایمن تذکر و اخطار دهد، برخورد قانونی با این ساختمان‌ها نیازمند طی مراحل قضایی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha