سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خطرات مصرف زیاد نمک می گوید: بسیاری از اختلالات متابولیکی به مصرف بی رویه نمک بر می گردد که از طریق تنقلاتی چون چیپس و نمک و آجیل های شور و سس های مختلف وارد بدن شده است.

عدم کیفیت تغذیه موجب ابتلا به ۴۰ درصد از سرطان‌ها خواهد بود

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید ضیا الدین مظهری، در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که متاسفانه مصرف نمک در سفره ایرانی ها کاهش پیدا نکرده است و بسیاری بر این باورند که نمی توان نمک را از پخت و پز حذف کرد. آیا نمک، جایگزین سالمتری دارد؟ اظهار داشت: باید ابتدا این مساله را عرض کنم که نمک نه تنها در سفره ایرانی ها بسیار فراوان به مصرف رسانده می شود بلکه نمک های پنهانی که از طریق غذا ها دریافت می کنیم نیز محاسبه نمی شود. قسمت عمده آن چیزی که به صورت صنعتی عرضه می شود نمک هایی است که کلرید سدیم یا از نمک های نگهدارنده و طعم دهنده است و مشکل ما دوبرابر بودن میزان مصرف نمک نیست چون بهداشت جهانی گفته است مصرف ۵ گرم نمک در بیست وچهار ساعت شبانه روز که این میزان تنها در روزهای گرم کمی افزایش پیدا می کند. ولی ما شانزده تا بیست و چند گرم نمک مصرف می کنیم. اگر چه این میزان می تواند برای عده ای که ذائقه آنها به مصرف نمک عادت کرده لذت بخش باشد ولی پیامد های این وضعیت بیماری ها و عوارضی خواهد بود که برای این طیف حسرت دائمی به جا می گذارد.

گستردگی بیماری های قلبی و عروقی به نوع تغذیه بر می گردد

وی افزود: گستردگی بیماری های قلبی و عروقی به نوع تغذیه بر می گردد چه از بعد مصرف نمک که زمینه ساز پر فشاری خون است و چه از بعد استفاده نابجا از روغن ها و مخلوط کردن روغن ها چون تفاوت هایی وجود دارد و روغن سالاد و روغن پخت و پز و روغن سرخ کردنی با هم تفاوت دارند و این ها با هم مخلوط می شوند و بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی و قلبی را فراهم می کنند به طوری که بالاترین رقم مرگ و میر به دلیل عدم توجه ما به مساله کیفیت و کمیت غذا و عدم استفاده نابجا از مقادیر مواد است. وقتی ما بیش از توان سیستم دفاعی خود مواد زاید وارد بدن می کنیم حتی عالی ترین ماده که آب است و حیات بخش است اگر فراتر از نیاز باشد می تواند باعث از کار افتادن کلیه های ما بشود چه برسد به نمک که در جهت زمینه سازی بیماری های گوارشی و حتی سرطان های معده است.

بسیاری از اختلالات متابولیکی به مصرف بی رویه نمک بر می گردد

یکی از منابع عمده نمکی که دریافت می کنیم از نان ها است

مصرف نان در برخی از خانواده ها فراتر از مقداری است که در هرم غذایی تعیین شده است

بهترین کار این است که نمک را به تدریج کم و کمتر کنیم

دکتر مظهری تصریح کرد: بسیاری از اختلالات متابولیکی به مصرف بی رویه نمک بر می گردد که از طریق تنقلاتی چون چیپس و نمک و آجیل های شور و سس های مختلف وارد بدن شده است. یکی از منابع عمده نمکی که دریافت می کنیم از نان ها است که با وجود تمام تمهیداتی که اندیشیده شده است به علت اینکه کیفیت ور آمدن و سدیم موجود در نمک می تواند بهبود دهنده باشند و برای عدم ایجاد طعم شور در نان به طور وسیعی پروسه تخمیر را با افزودن جوش شیرین یا بی کربنات سدیم انجام می دهند و چون به علت کمبود توان مالی مردم گرایش بر این است که انرژی را بیشتر از نان و غلات به دست بیاورند و حتی مصرف نان در برخی از خانواده ها به طور سرانه فراتر از مقداری است که در هرم غذایی تعیین شده است گاهی به ازای هر ۱۰۰ گرم نان ۲ گرم نمک وارد بدن می شود. کسی که روزی ۵۰۰ گرم نان می خورد فقط از همین طریق روزانه ۱۰ گرم نمک وارد بدن خود می کند و یا در ربی که استفاده می کنیم و یا در مواد آماده صنایع غذایی که افزودنی هایی دارند که قلب و کلیه و مغز را مورد تهاجم قرار می دهند. بهترین کار این است که نمک را به تدریج کم و کمتر کنیم و برای اینکه غذا از دهن نیافتد ادویه جات عالی و طبیعی را جایگزین این ها کنیم و یا موادی که غذا را کمی تند کند و بی نمک بودن را احساس نکنیم. هر چه که از فلفل های طبیعی مختلف استفاده کنیم نه تنها نمک ما کم می شود بلکه ترکیبات مفیدی را همراه با خود می آورد که برای بدن مفید هستند و می توانند بافت ها تقویت کند.

نان های لواش سنتی به صورت سمی عرضه می شود و از توان کنترل توسط ارگان های متولی سلامتی خارج است

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که برای کاهش نمک در نان وزارت بهداشت چه تمهیداتی می تواند داشته باشد؟ گفت: مراحل نانوایی پلکانی است و آنقدر از آرد های مختلف با افزودنی های مختلف استفاده می شود که نان های لواش سنتی به صورت سمی عرضه می شود و از توان کنترل توسط ارگان های متولی سلامتی خارج است. معاونت نظارت بر غذا و داروی وزارت بهداشت از متولیان است. البته مشکل تنها نانوایی های دارای جواز نیست که از آرد دولتی استفاده می کنند که در همین موارد هم قدرت کنترل وجود ندارد. پرسنل کم است و برخی شاید به دلیل حقوق های کم اغوا شوند و نمونه گیری ها به درستی انجام نشود از طرفی گستردگی شهرها این امکان را نمی دهد که همه موارد توسط سازمان های ناظر بر کاشت و داشت و برداشت و فراوری و توزیع و تولید با استاندارد های موجود تطبیق داده شود.

هر فردی مسئول حفظ سلامتی خود و به طور غیر مستقیم حفظ سلامتی جامعه است

وی افزود: اصطلاحی وجود دارد که نمونه برداری غیر اعلام شده است و گفته می شود اعتماد خوب است ولی کنترل بهتر است. از طرفی مردم باید به حقوق خود آشنا شوند وقتی مردم نانی را می گیرند و می بینند بیست دقیقه بعد مثل چوب می شود و یا در دهانشان مواد و طعم های دیگری را احساس می کنند باید پیگیر باشند. هر فردی مسئول حفظ سلامتی خود و به طور غیر مستقیم حفظ سلامتی جامعه است. ولی ما همواره نشسته ایم تا دیگری این کار را برای ما انجام بدهد. مساله تغذیه در ایرن با توجه به گستردگی عوارضی که برای مصرف کننده وجود دارد که ناشی از کود و بذر و کاشت و برداشت و آفت کش ها است این مساله ترکیبات افزوده شده را نیز دارد که باری اضافه شده بر بازهای مصرف کننده بی خبر است. باید به مردم آگاهی بدهیم و بررسی های غیر اعلام شده و ناگهانی انجام بدهیم. مردم نمی دانند که از چه آشغال هایی برای کسب درآمد و صدمه زدن به سلامتی جامعه استفاده می شود و چه چیز هایی را به خورد مردم می دهند. علاوه بر این مواردی نیز زیر پله ای و بدون جواز و بدون کنترل در سیستم غذایی کشور فعالیت می کنند و آنها هم سنگ تمام می گذارند و این وضعیت از توان و کنترل دولت خارج است. ملت باید خود حافظ حقوق خود باشند. تولید کننده ملزم به علاوه کردن برچسب مواد زیان آور به بسته بندی محصول است که طوری این برچسب نوشته می شود که چشم محتوا را نمی بیند مردم باید مغازه ای و تولیدی را که باعث صدمه دیدن سلامتی اش می شود ترک و طرد کند و برند های سو استفاده گر محکوم را کنند و از حقوق خود دفاع کنند.

فشار خون قاتل خاموش است

فشار خون است که می تواند قلب و کلیه را از کار بیاندازد

عدم کیفیت تغذیه موجب ابتلا به ۴۰ درصد از سرطان ها خواهد بود

سه گرد سفید کشنده

دکتر مظهری در مورد اینکه اگر همین میزان مصرف نمک در سفره ایرانیان ادامه پیدا کند چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟ گفت: اولین تبعات این است که زمینه ساز فشار خون خواهد بود. فشار خون قاتل خاموش است و فشار خون است که می تواند قلب و کلیه را از کار بیاندازد و دید را دچار ضایعه کند. ما اصطلاحی داریم که می گوییم یا غذا می خوریم یا با غذا دوای خود را می خوریم و یا اینکه همین غذا سم باشد. در تفسیر گفته می شود غذا آن است که احساس گرسنگی ما را برطرف کند. هر چه بخوریم به ما لذت می دهد. ما می گوییم گرسنگی نعمتی است که ما باید برای رفع آن ۵۰ ریز مغذی سالم را به طور متناسب با سن و جنس و وضعیت فیزیولوژیکی در اختیار بدنمان قرار بدهیم. فیبر های محلول و نامحلول و آنتی اکسیدان هایی که ضد سرطان هستند وارد بدن شوند. عدم توجه به تغذیه و کیفیت آن و نقش تغذیه در سلامتی موجب ابتلا به ۴۰ درصد از سرطان ها خواهد بود. این بیماری ها به علت آلودگی های تغذیه ای و یا به علت عدم تامین آنتی اکسیدان ها است که در پروسه های تهیه غیر اصولی غذا نابود می شوند. سه گرد سفید کشنده وجود دارد که نمک و شکر و هروئین هستند. این سه مورد جزو منابع خطرناک ضد سلامتی تلقی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha