سلامت نیوز:با وجود هشدارها و پیش‌بینی‌ها، استان‌های جنوبی کشور در برابر سیلی که در دو روز گذشته با آن مواجه شده‌اند باز هم چندان آماده نبودند. بارش‌ها در بوشهر، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان سیل به راه انداخت، در فارس 3 نفر جان خود را از دست دادند و در هرمزگان شهر میناب دچار آبگرفتگی وسیع شد و مسئولان مجبور شدند دریچه برخی از سدهای این استان را باز کنند.

 آب آمد و جان رفت

با وجود هشدارها و پیش‌بینی‌ها، استان‌های جنوبی کشور در برابر سیلی که در دو روز گذشته با آن مواجه شده‌اند باز هم چندان آماده نبودند. بارش‌ها در بوشهر، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان سیل به راه انداخت، در فارس 3 نفر جان خود را از دست دادند و در هرمزگان شهر میناب دچار آبگرفتگی وسیع شد و مسئولان مجبور شدند دریچه برخی از سدهای این استان را باز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در کنارک سیستان و بلوچستان هم صبح روز دوشنبه در کمتر از 20 دقیقه 100 میلیمتر بارش آمده و معابر شهر را به زیر آب برد و در بوشهر نیز موجب آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی روستایی و شهری شد؛ در همین اثنا صاعقه نیز جان یک نفر را گرفت.


چگونه سیل در فارس جان گرفت؟
در پی بروز بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی در فارس هرچند در بیشتر شهرستان‌های این استان بارش‌های خوبی ثبت شد اما متأسفانه سیلاب جان 3 نفر را هم گرفت.
«رحیم آزادی» مدیر کل مدیریت بحران استان فارس در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: در روزهای شنبه تا دوشنبه به لطف خدا بارش‌های خوبی در استان داشتیم به گونه‌ای که در شهرستان‌های لار، داراب و برخی دیگر از مناطق در ایستگاه‌های هواشناسی بیش از 145 میلیمتر بارش ثبت شد که توانست تا حدی کم بارشی پاییز را جبران کند.البته با توجه به حجم بارش‌ها، خسارت‌هایی هم به زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد شده که در حال جمع‌بندی میزان خسارت هستیم.


وی افزود : متأسفانه در جریان سیلاب 3 نفر از هموطنانمان را در شهرستان‌های داراب، لار و مهر براثر بی‌احتیاطی خودشان از دست دادیم و این کام ما را بابت بارش‌های خوب تلخ کرد و امیدواریم هموطنان ما در هنگامی که هشدار قرمز هواشناسی صادر می‌شود موضوع را جدی بگیرند و احتیاط کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.  «احمد دلاور» معاون عمرانی فرمانداری ویژه لارستان هم گفت علاوه بر یک خانم 53 ساله که قربانی سیل شده صبح دوشنبه هجوم و ریزش تخته سنگ روی یک خانواده در محله پا قلعه شهر قدیم لار باعث مفقود شدن فرزند ۳۰ ساله این خانواده شد.
سیلاب همچنین با ورود به واحدهای مسکونی برخی از محلات بخش مرکزی لامرد، خساراتی را وارد کرد که اسماعیل رستگار «فرماندار لامرد» از مردم خواست خونسردی خود را حفظ کنند و حتی‌المقدور از منازل خود خارج نشوند تا امدادرسانی خیابانی توسط نیروهای هلال احمر و سایر گروه‌های امدادی انجام شود.


«بابایی» رئیس کمیته بحران پالایشگاه گاز پارسیان نیز گفت: با توجه به جاری شدن سیلاب و مسدود شدن جاده‌های دسترسی به اتوبان اصلی محور لامرد- مهر، یک دستگاه خودروی سواری از کارکنان پالایشگاه دچار حادثه شد که با تلاش نیروهای محلی روستای نورآباد سه نفر نجات و به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند و نفر چهارم نیز پس از جست‌وجو توسط نیروهای امدادی و هلال احمر به بیمارستان منتقل شده است.

کنارک به زیر آب رفت
سیستان و بلوچستان نیز استان دیگری است که سیلاب مشکلاتی را برای شهرهای تشنه آن فراهم کرد.
«علیرضا شهرکی» مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز ظهر روز گذشته  گفت: هرچند خوشبختانه تاکنون خسارت جانی بابت سیلاب نداشته‌ایم اما امروز (دوشنبه) در کمتر از 20 دقیقه 100 میلیمتر بارش در کنارک آمد که به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی کنارک تمام معابر این شهر آبگرفتگی گسترده دارد و ما در تلاش هستیم تا خسارت جانی بابت این سیل نداشته باشیم.
وی افزود: هر چند راه‌های اصلی به کنارک باز است اما بیش از 50 راه روستایی در منطقه به زیر آب رفته است. وی تصریح کرد: بارش سنگینی که در کنارک باریده بیشتر به دریا رفته است و نتوانستیم بهره‌ای از آن ببریم.


دریچه سد استقلال میناب باز شد
در هرمزگان نیز سیلاب مشکلاتی را برای مردم بوجود آورد و شدت بارش‌ها در میناب به حدی بود که معابر دچار آبگرفتگی وسیع شد و مسئولان مجبور شدند دریچه سد میناب را باز کنند.
«مهرداد حسن زاده» مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان به «ایران» گفت: خوشبختانه خسارت جانی در استان نداشتیم اما سیلاب موجب آبگرفتگی وسیع در سطح معابر میناب شده و دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان مشغول کمک به مردم هستند و دریچه تحتانی سد استقلال میناب در پی بارندگی شدید باز شده است.  علاوه براین، سدهای بردول پارسیان، شمیل ونیان بندرعباس هم سرریز کرده که دریچه‌های خروجی آنها نیز بازشده است.


به گفته وی تا ظهر روز دوشنبه 65 راه روستایی به زیر آب رفته و موجب قطع برق 35 روستا و آب شرب 25 روستا شده است.  «مجید سلحشور» فرماندار ویژه میناب به ایرنا گفت: روستاهای در مسیر سیلاب سد استقلال میناب با توجه به تداوم شرایط بارندگی و احتمال باز شدن تدریجی دریچه‌های آن هرچه سریع‌تر تخلیه شود. وی افزود: افزون‌بر ۱۰ روستا در مسیر روان آب خروجی سد استقلال میناب قرار دارند. «مختار سلحشور» مدیرعامل جمعیت هلال احمر هم به ایرنا گفت: نگرانی این است که شاید لازم باشد بخشی از پشت سد را رها کنند که در این صورت منازل پایین دست آن هم باید تخلیه شود.


وی همچنین تصریح کرد: به دنبال جاری شدن سیل در برخی نقاط استان، این جمعیت به ۹۶۵ خانوار آسیب دیده از بارندگی‌های اخیر امدادرسانی کرد.این تعداد خانوار چهار هزار و ۹۵۴ نفر را شامل می‌شود که توسط نجاتگران امدادرسانی شدند و از این تعداد ۹۰ خانوار اسکان اضطراری داده شدند. وی ادامه داد: همچنین ۵۴ دستگاه چادر امدادی، ۱۵۴ تخته موکت، ۲۲۲تخته پتو، هفت هزار و ۱۶۵ کیلوگرم نایلون، ۱۱۷ بسته غذایی، ۷۲ ساعت و ۵۲ شعله والور میان آسیب‌دیدگان توزیع شد.


بوشهر در حال جمع بندی میزان خسارت است
در همین حال «جهانگیر دهقانی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر هم به «ایران» گفت: به دنبال بارش‌های چند روز گذشته یک نفر تبعه کشور افغانستان بر اثر برخورد صاعقه در روستای صعب‌العبور سرچشمه شهرستان جم از توابع این استان جان باخت.


وی افزود: هر چند بارش‌های شدید روز یکشنبه منجر به آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی روستایی و شهری شده بود اما با تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان از امدادگران جمعیت هلال‌احمر نسبت به تخلیه آب در کوتاه‌ترین زمان اقدام شد و در ظهر روز گذشته تاحدودی از مشکلات کاسته شده بود. وی خاطر نشان کرد: با پایان امدادرسانی به مردم کار بررسی خسارت‌ها آغاز شده و مشغول جمع‌بندی خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی، زمین‌های کشاورزی و مبلمان شهری هستیم.


به گفته وی از ابتدای فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان بوشهر تا روز دوشنبه شهرستان عسلویه با ۱۲۸ میلی‌متر شاهد بیشترین میزان بارش در این استان بوده است.
«سید حمیدرضا» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر هم گفت: ۱۰ نقطه از راه‌های این استان که در پی بارندگی شدید بر اثر ریزش کوه یا گل و لای مسدود شده بودند با تلاش عوامل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان پاکسازی و بازگشایی شد. شدت بارش‌ها در بوشهر به حدی بود که آب به بخش تالاسمی بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر وارد و سبب شد این بخش جابه‌جا شود.


«دکتراصغر بحرانی» رئیس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: با توجه به شدت بارندگی و نشت آب برای حفظ سلامتی بیماران و کادر درمان، بخش تالاسمی این بیمارستان جابه جا شد.
به گفته وی بر اثر شدت بارندگی آب از کناره‌های کولر به درون ساختمان نشت پیدا کرده بود.


شهرستان‌های رودبارجنوب، منوجان، قلعه گنج و اُرزوئیه دچار سیل شدند
«رضا فلاح» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز با اشاره به بارندگی‌های سیل‌آسا بویژه در جنوب استان گفت: ۳۲ خانوار بر اثر سیلاب دچار حادثه شدند و تاکنون به ۱۳۳ نفر امدادرسانی شده است. وی افزود: شهرستان‌های رودبارجنوب، منوجان، قلعه گنج و اُرزوئیه در جنوب استان دچار سیل و آبگرفتگی معابر شده‌اند.


«مهدی شهسواری» فرماندار قلعه گنج در جنوب استان کرمان هم اعلام کرد که به علت آبگرفتگی شدید مراحل تخلیه ساکنان و اسکان اضطراری شماری از روستاییان سیل‌زده این شهرستان شروع شده و در دست انجام است.


وی تصریح کرد: اسکان اضطراری در روستاهای شهید چاه نصیری‌زر، حاجی آباد، چراغ آباد، جنگل‌آباد و رستم‌آباد به‌علت آبگرفتگی شدید به دنبال طغیان رودخانه‌های فصلی روز گذشته در جریان بود.
به گفته وی ارتباط برخی روستاها نیز به دلیل طغیان رودخانه‌های فصلی قطع شده است و تعدادی از روستاها نیز در محاصره سیل قرار دارند. در همین حال بارش‌های سیل‌آسا، به قلعه تاریخی شاه نشین بنارویه لارستان زیان رساند.


«امید کریمی خشنود» عضو شورای شهر بنارویه گفت: بخشی از کوه (قلعه)شاه نشین یکی از آثار و بناهای تاریخی شهر بنارویه لارستان فارس عصر روز یکشنبه بر اثر بارش شدید باران ریزش و به برخی خانه‌های مسکونی در پایین دست نیز خساراتی وارد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha