پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 333723

بسیاری از ما بعد از غذا مشتاق چیزی شیرین هستیم و کنار گذاشتن دسر برایمان سخت است.

چرا مدام هوس شیرینی میکنم؟

سلامت نیوز : بسیاری از ما بعد از غذا مشتاق چیزی شیرین هستیم و کنار گذاشتن دسر برایمان سخت است.

به‌ گزارش HealthDay News، میل به شیرینی می‌تواند به‌دلیل کم‌آبی بدن، کیفیت پایین رژیم غذایی، تغییرات هورمونی، استرس و کمبود برخی مواد مغذی از جمله روی، کروم، آهن، کلسیم و منیزیم رخ دهد. با این حال به گفته متخصصان، مصرف غذاهای سالم سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر می‌تواند به جلوگیری از این اشتیاق ناسالم کمک کند.

آووکادو: حدود ۸ گرم فیبر در هر یک دوم فنجان دارد و همچنین چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع سالم به بدن می‌رساند. همین امر آووکادو را به یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با هوس شیرینی تبدیل می‌کند. جایگزینی کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند انواع شیرینی، با آووکادو در وعده‌های غذایی به سرکوب گرسنگی، افزایش رضایت از وعده‌های غذایی و بهبود سطح قند خون کمک می‌کند.

پسته: به لطف ترکیبی از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم، همه انواع آجیل گزینه‌های عالی برای کاهش میل به شیرینی هستند، اما مطالعات نشان داده که خوردن پسته با کاهش مصرف شیرینی‌جات و کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به چاقی یا دارای اضافه وزن مرتبط است.

دانه‌های کنجد: دارای چربی‌های تک‌غیراشباع و چند غیراشباع سالم و همچنین فیبر هستند که با هوس‌شیرینی مبارزه می‌کنند.

جو دوسر: منبع خوبی از فیبر محلول است که به جلوگیری از گرسنگی و به کاهش سطح گلوکز و کاهش میل به شکر کمک می‌کند. البته باید از بسته‌های جو دوسر فوری که بسیار فرآوری‌شده و قندهای افزوده بالایی دارند، اجتناب کنید.

روغن نارگیل: مانند سایر انواع چربی‌ها، روغن نارگیل به آهستگی هضم می‌شود و می‌تواند به افزایش سیری، کاهش سرعت تبدیل سایر غذاها به قند در جریان خون و متعادل کردن قند خون کمک کند. به‌خاطر داشته باشید که روغن نارگیل یک چربی اشباع‌ شده است، بنابراین مراقب باشید که از آن در حد اعتدال لذت ببرید.

کلم بروکلی: در اینجا دلیل دیگری برای گیاهخواری وجود دارد. سبزیجات غیرنشاسته‌ای و با گلیسمی پایین مانند کلم بروکلی، گل کلم، کدو سبز، کدو، کلم بروکسل و ... سرشار از فیبر برای جلوگیری از گرسنگی هستند و به‌آرامی هضم می‌شوند تا از افزایش میل به قند جلوگیری کنند.

پنیر: ترکیب پروتئین و چربی موجود در پنیر می‌تواند به جلوگیری از میل به شیرینی کمک کند. اما به‌خاطر داشته باشید که پنیر کالری، چربی اشباع‌شده و سدیم بالایی نیز دارد. همچنین، پنیر به دلیل کازومورفین‌ها یا ترکیبات خفیف شبه مواد افیونی می‌تواند برای برخی افراد اعتیاد آور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha