یکی از بزرگترین دغدغه های والدین، پیدا کردن استعداد کودکان خود و قرار دادن آنها در مسیر صحیح است. کلمه استعداد تعاریف بسیار زیادی دارد  اما می توان گفت یکی از بهترین تعاریف این کلمه به کاری گفته می شود که افراد در سریع ترین زمان ممکن آن را فرا می گیرند و برای انجام آن شور و اشتیاق بسیاری دارند به طوری که نمی توانند از انجام دادن آن دوری کنند. برای برخی از افراد این استعداد، با هدف زندگی شان یکی می باشد و به محض پیدا کردن این استعداد، با تمام وجود آن را دنبال می کنند تا حس خوب و خوشحالی را وارد زندگی خود کنند.

نقش استعدادیابی کودکان در آینده آنها

در مورد فرزندان شما نیز این استعداد وجود دارد و تنها نیاز به پیدا کردن آن می باشد. همانطور که آنها بزرگ می شوند و چیزهای جدیدی یاد میگیرند، به تدریج ممکن است والدین احساس کنند که فرزندشان به موضوع خاصی علاقه مند است و یا در تعدادی از بازی ها سرعت فراگیری بیشتری دارد. راه های زیادی وجود دارد تا استعداد اصلی کودک را متوجه شوید که باهم در ادامه بررسی خواهیم کرد. 

زمان صحیح برای استعدادیابی

استعداد کودکان هرچه زودتر کشف شود در آینده شان تاثیر بیشتری می گذارد. اما برای سن دقیق شروع استعداد یابی، موارد محدود کننده ای وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. برای مثال کودک شما باید با مفاهیم نقاشی، قرینه، و بازی کردن با اسباب بازی های فکری آشنا باشد. بنابراین حداقل سن مورد نیاز برای انجام استعداد یابی ۵ الی ۵/۵ سال می باشد. همچنین بسیاری از افراد وجود دارند که با توجه به شرایط زندگی و اتفاقاتی که در گذشته شان افتاده،‌ استعداد خود را پیدا نکرده اند و یا در مسیر اشتباهی قدم گذاشته اند ؛ باید در نظر داشته باشید که برای پیدا کردن استعداد شما هیچ موقع دیر نیست و هر زمان حس کردی که راه انتخاب شده، در زندگی تان درست نیست واحساس شادابی و رضایت به شما نمی دهد، می توانید برای استعدادیابی خود اقدام کنید تا مسیر زندگی تان به طور کلی عوض شود و زندگی بهتری را ادامه دهید. 

نحوه انجام استعدادیابی کودکان

راه های بسیار زیادی وجود دارد تا والدین بتوانند استعداد کودک خود را پیدا کنند. تعدادی از آنها باید توسط خود والدین انجام شود و تعداد دیگر باید توسط روانشناس متخصص و با تجربه انجام شود که آنها را بررسی می کنیم.

ایجاد چالش

هنگامی که متوجه شدید فرزندتان در موضوعی مهارت دارد و آن را سریع می آموزد، باید او را در مسیر چالش های مرتبط قرار دهید. ثبت نام در کلاس های مورد علاقه فرزندتان و فعالیت های فوق برنامه، می تواند کمک بسیاری به شکوفا کردن استعداد های فرزندتان داشته باشد.

کلاس های ورزشی

فرقی نمی کند رشته انتخابی فرزند شما رقص، فوتبال، ژیمیناستیک یا اسکیت باشد؛ از کودکتان بخواهید که یک رشته ورزشی را انتخاب کرده و در آن فعالیت کند. شرکت در کلاس های ورزشی برای کودکان فواید بسیاری دارد و می تواند باعث کشف استعداد و علاقه آنها شود. همچنین با شرکت در کلاس های ورزشی، می توانند با افراد جدیدی آشنا شوند و دوستان بیشتری پیدا کنند و با کار تیمی و گروهی انس بگیرند.

کلاس های موسیقی

تقریبا همه کارشناسان موافقند که کودکان باید نواختن یک نوع ساز را بلد باشند. در میان آنها تعدادی وجود دارند که علاقه و اشتیاق خود را در موسیقی پیدا می کنند و متوجه می شوند که استعداد هنری و موسیقیایی دارند. این علاقه و استعداد صرفا شامل نواختن ساز نمی شود، بلکه استعداد آنها می تواند در زمین های رقصیدن، اجرا، نوشتن و یا تدریس مشخص شود. در این مسیر حتی نوع ساز انتخابی هم اهمیت بسیاری ندارد زیرا تشخیص استعداد داشتن یا نداشتن کودک در زمینه موسیقی بسیار سریع انجام می شود.

گفت و گو و صحبت کردن

متاسفانه در این روزها میزان استفاده والدین از تلفن های هوشمند و کامپیوتر ها بسیار بالا رفته است. اما کودکان ما نیاز به تعامل های رو در رو و شخصی با والدین خود دارند. گفت و گوی منظم والدین با کودکان، در مورد علایق آنها و چالش هایی که با آنها رو به رو هستند، باعث می شود که شما و فرزندتان رابطه خوبی برقرار کنید. این اشتیاق و صحبتی که کودک با شما انجام می دهد، منجر به بهتر کردن روابط او با دیگران نیز خواهد شد.

بگذارید حوصله شان سر برود

بسیاری از مواقع این جمله را شنیده اید که کودکان شما اعتراض می کنند و می گویند  که حوصله شان سر رفته است ؛ اما بی حوصلگی در بسیاری از مواقع برای آنها مفید می باشد. بی حوصله بودن به کودکان کمک می کند که خلاق باشند و راه های تخیلی برای سرگرمی پیدا می کنند. برخی از داستان ها و بازی های تخیلی که کودکان در مورد آنها صحبت می کنند، زمان هایی کشف می شوند که کودکان حوصله شان سر رفته است. این موارد در نهایت می تواند منجر به کشف استعداد و علاقه آنها بشود.

با آنها خرید کنید

در زمان کودکی، کشش و علاقه کودکان به برخی از اقلام موجود در فروشگاه از روی سادگی و بچگی آنها می باشد اما زمانی که سن آنها به اندازه کافی بالا برود و بتوانند نظرات خود را بگویند و با شما به اشتراک بگذارند، می توانید چیز های مورد علاقه آنها را مشخص کنید. دقت کنید که به کدام نوع از اسباب بازی ها کشش دارند. آیا به لگو ها جذب می شوند و یا بازی های ویدئویی؟ اگر به خوبی دقت کنید می توانید بفهمید که کدام آیتم ها کودک شما را جذب می کند.

مراجعه به روانشناس متخصص

بسیاری از والدین فرصت امتحان کردن کلاس ها و فعالیت های متفاوت را ندارند و یا ترجیح می دهند که از ابتدا به طور تخصصی بر روی استعداد اصلی کودک شان تمرکز شود، همچنین والدینی که استعداد کودک را پیدا کرده اند، باید برای اطمینان از نتیجه به روانشناس مراجعه فرمایند. برای این گونه از افراد مشورت با مشاور و روانشناس خوب و باتجربه بهترین گزینه می باشد.

دکتر لیلا جبلی

تعدادی از والدین نیز هستند که اعتقادی به استعدادیابی کودکان ندارند! باید بدانید که با انجام استعدادیابی برای فرزند خود، می توانید آینده وی را به طور کامل تغییر دهید. کسانی که آینده شغلی خود را بر اساس استعدادشان انتخاب می کنند، در آینده کمتر دچار مشکلات روحی مانند افسردگی و استرس خواهند شد. همچنین تحقیقات نشان داده است که افراد در صورتی که در زمینه شغلی مورد علاقه شان فعالیت کنند سطح اعتماد به نفس بسیار خوبی داشته پیشرفت های چشمگیری خواهند کرد. بنابراین برای استعدادیابی خودتان یا فرزندتان به روانشناس خوب و باتجربه مراجعه فرمایید تا در سریع ترین زمان ممکن بهترین آینده را رقم بزنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha