سلامت نیوز: در سرتاسر جهان، بیماری های قلبی عروقی (CVDs) یکی از علل اصلی مرگ و میر هستند. هر ساله حدود 17.9 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر عوارض ناشی از بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. این بدان معناست که بیماری های قلبی عروقی مسئول 32 درصد از کل مرگ و میرها در سطح جهان هستند.

آیا کمبود ویتامینD می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از مدیکال نیوز تودی، مطالعات قبلی نشان می‌دهند که عوامل مختلف – مانند وضعیت سلامتی، سن، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی و سبک زندگی – روی خطر ابتلا به CVD تأثیر می‌گذارند.

محققان در استرالیا با استفاده از یک رویکرد تحلیلی جدید، عامل دیگری را کشف کرده‌اند که ممکن است احتمال ابتلا به CVD را در افراد افزایش دهد.

آنها شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D می‌تواند فشار خون و خطر CVD را افزایش دهد.

با این حال، افزایش غلظت ویتامین D تنها برای کسانی مفید خواهد بود که به آن نیاز دارند، و در صورت وجود، مزایای بیشتر ناشی از افزایش غلظت‌های فراتر از نیازهای تغذیه ‌ای، اندک خواهد بود.

در این مطالعه محققان بر آن شدند تا بررسی کنند که آیا بین 25 هیدروکسی ویتامین D سرم یا25 (OH) D و خطر ابتلا به CVD رابطه وجود دارد یا خیر.

سطح سرمی 25(OH) D یک نشانگر ثابت برای وضعیت ویتامین D است.

برای آزمایش فرضیه خود، محققان از یک روش تحلیلی خاص برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کردند.

پس از فیلتر کردن، تیم تحقیقاتی آزمایش‌های ژنتیکی را در بین افراد با اطلاعات کامل در مورد غلظت 25(OH)D انجام دادند. به عنوان یک اقدام ایمنی، آنها همچنین متغیرهایی از جمله سن، جنس و زمان جمع‌آوری نمونه را جمع‌آوری کردند که می‌توانست بر اندازه‌گیری 25(OH)D سرم تأثیر بگذارد.

محققان نتایج را با نتایج یک گروه کنترل بدون تشخیص CVD مقایسه کردند. تیم تحقیقاتی همچنین یک تجزیه و تحلیل ثانویه برای بررسی ارتباط سطح غلظت 25(OH)D با فشار خون انجام دادند.

محققان بیان کردند که میانگین سطح غلظت 25(OH)D در میان 267980 شرکت کننده که در نهایت مورد بررسی قرار گرفتند 50 نانومول در لیتر (nmol/l) بود.

آنها همچنین خاطرنشان می کنند که:

• ۱۱.۴٪ (۳۲۸۶۸) از شرکت کنندگان غلظت زیر ۲۵ نانومول در لیتر داشتند.

• ۴۱.۳% (۱۱۹۲۴۳) از شرکت کنندگان غلظتی بین ۲۵ تا ۴۹.۹ نانومول در لیتر داشتند.

• ۳۵.۳% (۱۰۱۸۴۸) از شرکت کنندگان غلظتی بین ۵۰ تا ۷۴.۹ نانومول در لیتر داشتند.

• ۱۰.۵% (۳۰۳۱۴) از شرکت کنندگان غلظتی بین ۷۵ تا ۹۹.۹ نانومول در لیتر داشتند.

• ۱.۴% (۴۱۱۰) از شرکت کنندگان غلظتی بین ۱۰۰ تا ۱۲۴.۹ نانومول در لیتر داشتند.

کمتر از 0.1٪ از شرکت کنندگان سطوح غلظت 25(OH)D بیش از 125 نانومول در لیتر داشتند.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که افراد با 25 (OH)D سرم در 25 نانومول در لیتر نسبت به افرادی که غلظت 50 نانومول در لیتر داشتند، 11٪ بیشتر در معرض خطر CVD بودند.

با این حال، به نظر می رسد کاهش در احتمال وقوع CVD با مقادیر غلظت بالاتر وجود دارد. به عنوان مثال، شرکت کنندگان با غلظت 75 نانومول در لیتر در مقایسه با افراد با غلظت 50 نانومول در لیتر، 2 درصد شانس ابتلا به CVD کمتری داشتند.

دانشمندان این پدیده را یک ارتباط غیرخطی می نامند که در آن تغییر در مقدار یک موجود همیشه با تغییر ثابت در مقدار موجود دیگر مطابقت ندارد.

محققان ارتباط غیرخطی مشابهی را در رابطه بین غلظت 25(OH)D و سطح فشار خون شرکت کنندگان مشاهده کردند. در 25 نانومول در لیتر، افزایش قابل توجهی در مقادیر فشار خون در مقایسه با 50 نانومول در لیتر وجود داشت.

این یافته ها دانشمندان را به این نتیجه رساند که کمبود ویتامین D می تواند خطر ابتلا به CVD را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha