سلامت نیوز : "توده های خوش خیم تاثیری بر سیستم بالینی فرد ندارند و مشکلی برای سیستم ایمنی ایجاد نمی کنند به طور مثال ممکن است خانمی در رحم به مدت ۱۰ سال فیبرومی داشته بدون اینکه این فیبروم علائم بالینی داشته باشد" این بخشی از صحبت‌های دکتر « محسن رضوی» فوق تخصص خون و سرطان در گفت و گو با " سلامت نیوز" درخصوص ویژگی‌های توده‌های سرطانی است.

کرونا تأثیری بر بدخیمی توده‌های خوش خیم ندارد

توده‌های سرطانی به چه صورت تشکیل می‌شوند؟

برنامه ژنتیک موجودات زنده به شکلی طراحی شده است که هر عضو در زمان جنینی هویت مشخص خود را دارد به طور مثال طراحی ژنتیک به این گونه است که انگشتان، طول و عرض مناسبی داشته باشند و یا اندام‌هایی نظیر کبد، قلب و ریه و بقیه ارگانها در بدن، همه سایز و ابعاد مشخص خود را در یک زمان مشخص متوقف کنند و این اتفاقات بعد از بلوغ  تا ۵ سال ادامه پیدا می‌کند.

هر کدام از این بافت ها یعنی بافت های هم بندی، استخوانی، بافت های اپیتلیال، پوستی، مخاطی اگر از قانون ژنتیک سرباز بزنند، ممکن است در نقطه‌ای از بدن به شکل توده تجمع پیدا کنند، یعنی خصیصه جنینی خود را حفظ کرده و سلول ها در بافت‌های چربی، عضلانی، غضروفی شروع به رشد بی رویه کنند. اگر این رشد به شکل تهاجمی باشد، به بافت‌های اطراف دست اندازی کند و قابلیت حرکت از خاستگاه خود و رفتن به بازهای بافت های دیگر را داشته باشند که در اصطلاح (متاستاز) گفته می شود، این غده سرطانی محسوب شده  و یک تومور سرطانی است.

توده‌های خوش خیم چه ویژگی‌هایی دارند؟

اما گاهی این توده ها به مرور بزرگ شده و در یک مرحله متوقف می شوند، یعنی به اندازه دو تا سه سانت می‌رسند ویکباره متوقف می‌شوند. معمولاً این ضایعات تومورهای خوش خیم نامیده می شوند که در بافت چربی و بافت عضلانی به وفور یافت می شوند. غلب افراد این توده‌های چربی را در زیر پوست خود احساس می کنند، این توده ها حتی در ناحیه کبد و بافت‌های دیگری نظیر کلیه می‌توانند به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهند بدون اینکه قابلیت سرطانی داشته باشند و به بافت‌های اطراف دست اندازی کرده، متاستاز بدهند و رشد بی رویه داشته باشند.

 گاهی در ناحیه رحمی وتخمدانی ممکن است این توده ها به حدی بزرگ شوند که سایز آنها به 7 تا 30 سانتیمتر برسد، اما خاصیت سرطانی را ندارند بلکه  تنها یک تومور خوش خیم تلقی می‌شوند؛ بنابراین توده های بدن به دو گروه تقسیم می شوند خوش خیم و بدخیم. خوش خیم ها خصوصیات سلول های سرطانی را ندارند و تنها بزرگ می شوند و زمانی که خونریزی و یا فشار و درد از خود به جای بگذارند ممکن است جراح تصمیم به جراحی آنها بگیرد.

 اما توده هایی که سرطانی هستند، معمولاً در بافت هم بند در طول سیستم اپیتریال بدن، مخاط دهان، حلق، حنجره، مری، معده دستگاه تنفسی و گوارشی و ناحیه مقعد، کلیه، پانکراس، کبد، طحال و هر قسمت دیگری از بدن رشد می‌کنند. آنها خصیصه های سرطانی دارند، یعنی قابلیت دست اندازی و تهاجم به بافتهای اطراف، متاستاز و رشد بی رویه داشته و سرطانی بدخیم تلقی می شوند و باید تحت جراحی، پرتو درمانی و دارو درمانی قرار گیرند.

در چه صورتی با مشاهده توده‌ای در بدن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

به طورکل با لمس هرگونه توده‌ای در بدن باید نسبت به بررسی آن اقدام کرد و هر شخصی که توده ای در بدن احساس و لمس می کند باید به پزشک مراجعه کند، خصوصا اگر این توده در مناطق حساسی مثل سینه، پستان، دستگاه تناسلی، مقعد، حلق و حنجره دهان، مخاط ،زبان حس شود و بیش از چهار روز باقی بماند، فرد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند، معمولا  پزشکان توده های بیش از دو هفته را با روش بیوپسی بررسی می‌کنند.

آیا انواع کیست و فیبروم ها در گروه توده‌های بدخیم طبقه بندی می‌شوند؟

کیست اصلاً تومور نیست،  ضایعات و بافتهای برجسته بدن یا به شکل تومور هستند یا به شکل کیست. کیست یک محوطه بسته حاوی مایع است و قابل مقایسه با تومور نیست. درهمه جای بدن امکان وجود کیست هست، در کبد، ریه، کلیه تخمدان، این کیست‌ها وجود دارند و عموما خوش خیم هستند، اما به ندرت این کیست ها در درون خود ضایعات بدخیم را می پرورانند به طور مثال این کیست‌ها در لوزالمعده، کلیه و پستان ممکن است سرطانی باشند.

آیا امکان سرطانی شدن ضایعات خوش خیم وجود دارد؟

این اتفاق غیر ممکن است ضایعاتی مثل ادنوم،فیبروم، لیپوم استئوم، کندروم از ضایعات خوش خیم هستند. به طور نمونه لیپوم یا همان غدد چربی زیرپوستی از بافت‌های خوش خیم هستند.

ژنتیک چه تاثیری در ابتلا به توده های بدخیم و خوش خیم سرطانی  دارد؟

ژنتیک تاثیر زیادی بر این قضیه دارد،خصوصا در رابطه با لیپوما اگر شما دقت کنید،متوجه می‌شوید افرادی که دچار لیپوم هستند معمولاً در فامیل درجه یک خود اعم از پدر، مادر، عمو، عمه، دایی و خاله سابقه آن وجود دارد،  لیپوم ها معمولاً در زیر پوست زیاد هستند و به دلیل مزاحمتی که به لحاظ شکل ظاهری ایجاد می‌کنند، معمولاً نیاز به عمل دارند.

آیا ویروس کرونا قادر به تأثیرگذاری بر توده‌های خوش خیم و تبدیل آنها به توده‌های بدخیم است؟

توده های خوش خیم تاثیری بر سیستم بالینی فرد ندارند و مشکلی برای سیستم ایمنی ایجاد نمی کنند به طور مثال ممکن است خانمی در رحم به مدت ۱۰ سال فیبرومی داشته بدون اینکه این فیبروم علائم بالینی داشته باشد، این فیبروم می‌تواند تنها با خونریزی قاعدگی بیش از حد خود را نشان دهد. بنابراین این توده ها معمولاً مشکلی برای افراد ایجاد نمی کنند و ربطی به سیستم ایمنی ندارند و ویروس کرونا تأثیری بر آنها ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha