یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 333908

سلامت نیوز: چرت زدن علاوه‌بر کاهش خواب‌آلودگی، فواید متعدد دیگری نیز دارد.

فواید و معایب چرت زدن که نمی‌دانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز،  اگر در زمان نامناسبی چرت بزنید یا مدت زمان خواب‌تان طولانی باشد، نتیجه معکوسی خواهید گرفت. به همین دلیل، بهتر است اطلاعات بیشتری درباره خواب نیم‌روزی کسب کنید تا بتوانید از آن حداکثر استفاده را ببرید.

فواید خواب نیم‌روزی چیست؟

چرت زدن در نیم‌روز مزایای مختلفی برای بزرگسالان سالم دارد؛ از جمله:

    آرامش
    کاهش خستگی
    افزایش هوشیاری
    یک‌پارچگی حافظه
    آمادگی ذهنی برای یادگیری
    افزایش عملکرد اجرایی
    خلق ‌و خوی بهتر و تقویت ثبات عاطفی

حتی اگر شب قبل به اندازه کافی خوابیده باشید، باز هم این مزایا برای خواب نیم‌روزی وجود خواهد داشت. با این حال، یک تناقض هم در این مسئله به چشم می‌آید. علی‌رغم تمام مزایایی که در مورد خواب نیم‌روزی گزارش شده‌است، چرت زدن مکرر در طول روز می‌تواند نتایج منفی متعددی را در پی داشته باشد.

معایب خواب نیم‌روزی چیست؟

خواب نیم‌روزی برای همه مناسب نیست. برخی از افراد نمی‌توانند به راحتی در طول روز بخوابند یا با خوابیدن در هر مکانی غیر از تخت‌خواب خود، مشکل دارند. از جمله معایب خواب نیم‌روزی عبارت‌اند از:

    اینرسی خواب: ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب، احساس گیجی و سردرگمی کنید.
    مشکلات خواب شبانه: خواب نیم‌روزی کوتاه‌، عموماً بر کیفیت خواب شبانه تأثیری ندارد؛ اما اگر بی‌خوابی یا کیفیت نامطلوب خواب را در طول شب تجربه می‌کنید، خواب نیم‌روزی می‌تواند این مشکلات را تشدید کند. چرت‌های طولانی یا مکرر ممکن است موجب اختلال در خواب شبانه شوند.
    کاهش عملکرد شناختی
    افزایش فشارخون
    دیابت

سه مورد آخر، جزو اثرات منفی بالقوه چرت زدن نیم روز به‌ویژه در افراد مسن است.

یک فرضیه جدید می‌گوید، ایجاد التهاب در اثر چرت‌های نیم‌روزی، دلیل به وجود آمدن پیامدهای منفی برای بدن است؛ هرچند که اثبات این مسأله به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha