سلامت نیوز: به دنبال افزایش موارد کووید-19، اکثر ایالت‌های آمریکا استفاده از ماسک را مجددا اجباری کرده‌اند. با توجه به نرخ بالای انتقال نوع اومیکرون، حالا کارشناسان می گویند بازگشت به استفاده از ماسک مناسب و در صورت امکان استفاده از دو ماسک در فضاهای دربسته یک ابزار محافظتی مهم علاوه بر واکسیناسیون است.

حتی اگر دیگران ماسک نزدند شما بزنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از verywellhealth ، جودیت فلورس، از اعضای آکادمی اطفال آمریکا(AAP)  آکادمی پزشکی نیویورک می‌گوید: «اومیکرون به قدری سریع قابل انتقال است که نباید هیچ شانسی را برای مقابله با آن از دست بدهید.»

دکتر فلورس می‌گوید او همه مراجعان به مطب خود را تشویق می‌کند نه تنها از ماسک استفاده کنند، بلکه در انتخاب نوع ماسکی که خریداری می‌کنند و نحوه تناسب آن با صورتشان هم دقت کنند: «مواردی مانند استفاده از دو ماسک و انتخاب ماسک های جراحی به جای ماسک های پارچه ای در زمان حضور نوع اومیکرون اهمیت بیشتری دارد. من شخصا یا دو ماسک می زنم یا یک ماسک جراحی سه لایه استاندارد می زنم.»

 دکتر شروتی گوهیل، مدیر بخش اپیدمیولوژی و پیشگیری از عفونت در  مرکز یو سی ای آی هم بر اهمیت استفاده از ماسک تاکید می‌کند:«این گونه مسری‌تر به نظر می‌رسد و به طور موثرتری در مجرای هوایی فوقانی نسبت به سایر گونه‌ها تکثیر می‌شود. پوشاندن بینی و دهان می تواند به جلوگیری از ورود ذرات ویروسی یا کم شدن میزان ورود ویروس به بدن کمک کند.»

آن طور که متخصصان می گوید ماسک های صورت وقتی بهترین کارایی را دارند که همه افراد در محیط های سربسته از آن استفاده کنند. اما استفاده از ماسک حتی زمانی که فقط یک نفر از آن استفاده می کند، می تواند محافظتی نسبی را ارائه دهد.

وقتی دیگران هم ماسک نمی زنند شما بزنید

گوهیل گفت که اگر افراد هنگام بیماری از ماسک استفاده کنند، خطر سرایت کووید 19به دیگران به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

او می گوید: « خیلی ها از من می پرسند اگر ماسک بزنید و هیچ کس دیگری ماسک نزده باشد، آیا این به من کمک می کند؟ باید بگویم، با نگاهی به گذشته، به نظر واضح می‌رسد که استفاده از ماسک هم به خود فرد کمک می کند و هم به دیگران.»

او می گوید تجربیات شخصی اش در بیمارستان اثربخشی ماسک زدن را برای طیف وسیعی از افراد نشان داده است.

مطالعه‌ای توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان داده که یک ماسک مناسب می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از قرار گرفتن فرد در معرض قطرات تنفسی و آئروسل‌های فرد مبتلا محافظت کند.

دکتر فلورس گفت: «باید با این واقعیت کنار بیایید که قرار است در تماس با افرادی قرار بگیرید که ماسک ندارند، اما شما حتما ماسک بزنید. بهترین کار استفاده از ابزارهایی است که در دسترس دارید. این شامل استفاده از ماسکی است که محافظت می کند و به خوبی با صورت شما متناسب است، ماسک زدن به شیوه صحیح، و حفظ فاصله اجتماعی ایمن یا خروج از محیط های سربسته زمانی که جمعیت خیلی زیاد است یا افراد زیادی ماسک ندارند، اقدامات محافظتی مناسبی هستند.»

کدام ماسک ها مناسب هستند؟

دکتر گوهیل توضیح داد که برخی از ماسک‌ها محافظت بیشتری نسبت به بقیه دارند، اما این به آن معنا نیست که هر فردی باید محافظ‌ترین ماسک را بپوشد. افرادی که در محیط های پرخطر کار می کنند، دچار نقص ایمنی هستند یا مسن هستند، اغلب به محافظت بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند.

ماسک‌های N95 بالاترین سطح محافظت را ارائه می‌دهند. این ماسک‌ها برای محیط‌های بیمارستانی و برای افرادی که در معرض خطر بالای قرار گرفتن در معرض کووید 19هستند ساخته شده‌اند. در برخی موارد، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند افرادی که دارای نقص ایمنی هستند ممکن است به N95 نیاز داشته باشند.

در عین حال مطالعات نشان داده‌اند که ماسک‌های جراحی می‌توانند از انتقال کووید 19در بین مردم عادی جلوگیری کنند. برخلاف ماسک های جراحی، ماسک های پارچه ای از نظر جنس، تناسب و کارایی بسیار متفاوت هستند. برخی از ماسک‌های پارچه‌ای دارای پوشش‌های محافظ زیادی هستند که ممکن است در برابر انتقال موثر باشد، اما اندازه‌گیری کیفیت آنها دشوار است. دکتر گوهیل در مورد ماسک های پارچه ای گفت:« آیا با این ماسک ها حفاظت وجود دارد؟ بله، حفاظت وجود دارد. آیا حفاظت کامل است؟ قطعا نه.»

در این موردCDC  توصیه می کند که افراد ماسکی با دو یا چند لایه پارچه قابل تنفس و قابل شستشو که بینی و دهان آنها را کاملا می پوشاند انتخاب کنند.

دو ماسک بزنید

دکتر فلورس گفت: «به نظر می رسد که اگر در تماس با افرادی هستید که ماسک ندارند، ماسک دوگانه محافظت بیشتری به شما می دهد.»

وی اضافه کرد که همچنان رعایت سایر اقدامات احتیاطی مانند فاصله گذاری اجتماعی، بهداشت خوب دست‌ها و بخصوص واکسن زدن و تزریق دوز بوستر بسیار بسیار مهم هستند.

فلورس می‌گوید او انتظار ندارد مردم مجبور باشند برای همیشه از پروتکل های ماسک و فاصله گذاری سفت و سخت پیروی کنند. اما تا زمانی که میزان ابتلا و میزان بستری شدن در بیمارستان کاهش نیابد، احتیاط کردن واجب است. او با مقایسه این وضعیت با زمان پرواز هوایی گفت:«  در حال حاضر زمانی است که مطمئن شوید کمربند ایمنی خود را بسته اید، زیرا ممکن است در این هواپیما کمی آشفتگی داشته باشیم. اما زمانی فرا خواهد رسید که بتوانیم فرود بیاییم و از هواپیما پیاده شویم و به زندگی عادی برگردیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha