دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 333972

سلامت نیوز:برای چندمین بار است که سلامت مواد غذایی اعم از مواد پروتئینی و محصولات کشاورزی به دلیل انباشت سموم، زیر سوال می‌رود. از برگشت سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای تا کیوی و حتی جوانه زدن جو خوراک دام در انبار گمرک! 

ترفندهای خانگی برای کاهش سموم مواد غذایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، هر چند در مواردی موضوع از اساس تکذیب شده اما اصل نگرانی هنوز وجود دارد تا منتظر بمانیم این موضوعات پیگیری شود، شاید زمان را از دست داده باشیم  ،پس بیایید خودمان فکری به حال سلامت و بهداشت مواد غذایی بکنیم و با دقت در خرید از همان ابتدا راه ورود مواد غذایی مشکوک به منزلمان را تا حدی که می‌توانیم سد کنیم.

   آفت‌کش چیست؟
ترکیبات ساخته شده یا طبیعی‌اند که در کشاورزی برای کنترل آفات، علف های هرز و بیماری های گیاهی به کار می‌روند و اگر میزان آن  ها بالاتر از حد مجاز باشد خطرات زیان باری برای سلامت انسان دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند، آفت کش ها به تنهایی باعث مرگ 150 هزار نفر می‌شوند.


 آسیب سموم شیمیایی
سم فسفره آثار مخربی روی DNA، کاهش تولید انسولین، کاهش زمان بارداری و اختلالات رشدی نوزادان دارد.سم کلر باعث ناهنجاری‌های غدد درون ریز، تأثیر بر رشد جنین و متابولیسم چربی ها می شود  و سم کاربامات می تواند با ایجاد اختلال در غدد درون ریز،در بروز بیماری‌های عصبی و رفتاری و افزایش احتمال زوال عقل تأثیرگذار باشد. همچنین سرطان سینه، نقایص مادرزادی کودکان، تاثیر بر سیستم عصبی، قلبی-عروقی و ژنتیکی  و آثار منفی روی سیستم عصبی  از عوارض مصرف آفت کش ها و سموم کشاورزی است.


   شیوه سم زدایی در منزل
دکتر مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در سایت این سازمان آورده است که :
«میزان مواجهه با سموم  از طریق مواد غذایی(به خصوص میوه و سبزی) پنج برابر دیگر راه‌ها مانند هوا و نوشیدن آب است.»
وی درباره کاهش سموم  محصولات کشاورزی چنین راهنمایی می کند که :«کاهش بقــایای  آفــت‌کــش‌ها  طی  شست وشوی محصولات  گیاهی  در  مطالعات مختلف به  اثبات رسیده است. برای مثال در سم  گوجه فرنگی، بعد از شست وشو با آب به مدت 10 دقیقه به میزان 9/29درصد کاهش پیدا می کند. به‌طور کلی بقایای آفت کش‌های قطبی و محلول در آب به سرعت نسبت به مواد با قطبیت کم حذف می‌شود».


دکتر لطیفیان از تاثیر آب  گرم  و افزودن  مواد  شوینده  نســــبت  به  آب  ســــرد  در  حذف آفت کش‌ها از محصولات گیاهی خبر  می دهد و می افزاید: «به عنوان مثال  شست و شو با آب آشامیدنی، شست و شو با آب و  مایع  ظرف شویی ( البته برای  بعضی از میوه‌ها) و پوست‌گیری به  ترتیب  موجب  حذف  19 ،35و  46درصد،  از  باقی‌مانده سم  در خیار می‌شود. »
وی روش‌هایی همچون پختن، جوشاندن، سرخ  کردن،  بخارپز کردن، کباب کردن و ... را از اقدامات موثر بر میزان کاهش آفت‌کش‌ها می داند. برای مثال مطالعات انجام  شده   روی  اسفناج کاهش اندک  میزان  بقایای  آفت‌کش  را  بر اثر  پخت  در فر  نشان می‌دهد. خشک کردن  سبزی ها و محصولات کشاورزی بقایای آفت کش‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.»


  چند پیشنهاد
 1- اگر امکان این  را دارید که میوه و سبزی را در منزل بکارید به ویژه سبزی خوردن، این کار را حتما انجام دهید.
2-  همیشه از جاهای مطمئن  خرید کنید و اگر برند خاصی را خرید می کنید در اینترنت جست و جو کنید  که شرکت یا مزرعه‌ای که این محصول را به بازار عرضه می کند از چه سمومی استفاده می‌کند.
3-  تا حد امکان از محصولات ارگانیک استفاده کنید.


   نتایج یک بررسی و شیوه پیشنهادی
به گزارش تبیان، نتایج چند نمونه از آزمایش  ها و تحقیقات نشان داد بهترین روش، استفاده از محلول رقیق ‌شده سرکه بود که 98 درصد از باکتری‎های موجود در پوست میوه و همچنین بخش زیادی از سموم و کودهای شیمیایی را از بین برده بود؛ همچنین شستن میوه‎ ها با فرچه 85 درصد، کمی کمتراز شستن با آب تنها، باکتری‎ ها را از بین می‎برد.


 دستورالعمل ساده
1- اول میوه‎ ها و سبزی‎هایی را  که خراب یا له شده است جدا کنید، زیرا احتمال رشد میکروب‌ها در قسمت های له شده و خراب بیشتر است.
2- دقیقاً قبل از خوردن میوه و سبزیجات آن‌ها را بشویید. این محصولات دارای پوشش طبیعی هستند که رطوبت را درون‌شان حفظ می‌کنند، شستن آن‌ها این پوشش را از بین می‌برد  و موجب می‌شود زودتر پلاسیده شوند.


3- هنگام شست وشو سینک ظرف شویی را به اندازه مقدار میوه پر از آب  و یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید به طوری که سطح میوه‌ها با این محلول پوشانده شود.
4- حدود 10 دقیقه به نسبت نوع میوه و سبزی صبر کنید و سپس آن‌ها را با آب سرد بشویید. آب سرد، باقی مانده طعم و بوی سرکه را از بین ‎می برد  و فرایند شستن را به پایان می‎رساند.
5- برای سبزی‎هایی مانند بروکلی، برگ کاهو و اسفناج که شست وشوی آن‌ها کمی سخت‌ است، باید مقدار سرکه کمی بیشتر باشد ،حتی می‌توانید برگ‌ها را از هم جدا کنید و سپس بشویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha