سلامت نیوز: شماری از کارشناسان سلامت، شیوع جهانی بیماری‌های خودایمنی را ناشی از رژیم غذایی غربی می‌دانند.

رژیم غذایی غربی، عامل شیوعِ جهانیِ بیماری‌های خودایمنی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر افراد بیشتری دچار بیماری خود ایمنی شده اند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها دیگر نمی تواند تفاوت بین سلول های سالم و میکروارگانیسم های مهاجم را تشخیص دهد.

متخصصان بین‌المللی در تلاش برای یافتن روشهایی به منظور مقابله با این بیماری و شناسایی علل دقیق بیماری‌های خودایمنی هستند. تعداد موارد ابتلا به بیماریهای خودایمنی حدود ۴۰ سال پیش در غرب روند افزایشی پیدا کرد و اکنون شاهد ظهور برخی از بیماریها در کشورهایی هستیم که پیش از این هرگز دچار چنین بیماری‌هایی نبوده اند.

برای مثال، بیشترین افزایش موارد ابتلا به بیماری التهابی روده در خاورمیانه و شرق آسیا مشاهده شده که پیش از این، موارد ابتلا به این بیماریها نادر بوده است.

بیماری های خودایمنی طیف وسیعی از بیماری ها از دیابت نوع یک تا آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و ام اس را شامل می شوند. در هر یک از بیماریها، سیستم ایمنی به جای عوامل بیماری زا بافت سالم را مورد هدف قرار می دهد.

محققان انگلیسی اظهار داشتند: ژنتیک انسان در چند دهه گذشته تغییر نکرده است. بنابراین عاملی در دنیای بیرون به گونه‌ای تغییر کرده که شرایط را برای ابتلا به بیماری‌های خودایمنی افزایش داده است.

پیش از این نیز محققان استرالیایی تاکید کرده بودند که بیشتر کشورها به سبک رژیمهای غذایی غربی و مصرف فست فودها رو آورده اند. فست فودها فاقد مواد مغذی مهم همچون فیبر هستند و شواهد نشان می دهد که این تغییر، بر ساختار میکروبیوم روده فرد تاثیر می گذارد.

به گزارش روزنامه گاردین، به گفته محققان تغییر در میکروبیوم‌ها باعث ایجاد بیماری‌های خودایمنی می‌شود که اکنون بیش از ۱۰۰ نوع آن‌ها کشف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha