سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 334101

سلامت نیوز: پاپریکا نوعی ادویه آسیاب‌شده است که از ترکیب پودر فلفل‌های مختلف به دست می‌آید و طعمی از شیرین تا تند و گاهی دودی دارد. رنگ ادویه پاپریکا از نارنجی روشن تا قرمز تیره متغیر است. این ادویه خوش‌طعم در سراسر دنیا، به‌خصوص در مجارستان، اسپانیا و مکزیک، طرف‌داران زیادی دارد. فواید و خواص پاپریکا و عوارض احتمالی آن چیست؟ در چه غذاهایی می‌توان از پاپریکا استفاده کرد؟

خواص پاپریکا؛ این ادویه خوش‌رنگ جهانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت چطور، برای فهمیدن جواب این سؤالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواص پاپریکا

پاپریکا نوعی ادویه قرمز آسیاب‌شده و مخلوطی از چند نوع فلفل از خانواده کاپسینوم آنوم (Capsicum annuum) است. این ادویه ممکن است شامل فلفل دلمه‌ای قرمز شیرین، فلفل چیلی تند، فلفل هندی، فلفل پوبلانو یا فلفل حلبی باشد. به‌علت وجود فلفل‌های مختلف در این ادویه، میزان تندی آن هم متغیر است. با این‌ حال بیشتر مردم پاپریکا را ادویه‌ای با طعم دودی شیرین می‌دانند. پاپریکا به‌خاطر رنگ متمایزش اغلب چاشنی غذاهایی مانند تخم‌مرغ یا سالاد سیب‌زمینی می‌شود.

به نظر می‌رسد پاپریکا فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما این فواید به نوع فلفل به‌کاررفته در آن بستگی دارد. پاپریکا می‌تواند حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مثل ویتامین آ (A)، ویتامین ای (E) و ویتامین ب۶ (B6) باشد، اما اگر از پاپریکا به‌عنوان چاشنی استفاده می‌کنید قطعا نمی‌تواند تمام نیازهای بدن شما را تأمین کند.

برخی ادعا می‌کنند پاپریکا کاربردهای فراوانی دارد، مثل:

    درمان التهاب مفاصل و پوکی استخوان؛
    بهبود سیستم ایمنی؛
    کاهش نفخ؛
    جلوگیری از کم‌خونی؛
    پرپشتی، نرمی و سلامت مو.

با این حال شواهد علمی قوی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.


۱. پاپریکا و خواص کپسایسین

بعضی از موارد درمانی ادعاشده برای پاپریکا به‌دلیل وجود کپسایسین در این ادویه است. کپسایسین نوعی ماده شیمیایی است که موجب تندی فلفل می‌شود. البته همه فلفل‌ها حاوی کپسایسین نیستند، مثلا پاپریکایی که با فلفل دلمه‌ای قرمز درست می‌شود کپسایسین ندارد، اما فلفل هندی و فلفل پوبلانو حاوی مقدار زیادی کپسایسین هستند.

بررسی‌های آزمایشگاهی و حیوانی مختلف نشان می‌دهند که مکمل کپسایسین می‌تواند به درمان چاقی کمک کند. همچنین مطالعه دیگری نشان می‌دهد که کپسایسین با اثر آنتی‌اکسیدانی برای درمان بیماری‌های کبدی غیرالکلی مفید است. همچنین گفته شده این ماده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مناسب است، از جمله:

    هایپرگلیسمی؛
    آترواسکلروز؛
    اختلال متابولیک؛
    دیابت؛
    هایپرتروفی قلبی؛
    فشار خون بالا؛
    سکته مغزی.

البته این تحقیقات درباره مکمل‌های کپسایسین انجام شده است نه درباره ادویه پاپریکا. درباره خواص عصاره پاپریکا، نه ادویه‌های درون فروشگاه‌ها، هم تحقیقات کمی انجام شده است. بنابراین نمی‌توان گفت ادویه پاپریکا هم این فواید را دارد.


۲. پاپریکا و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هاخواص پاپریکا _ انواع خواص و فواید پاپریکا

کارتینوئیدها ترکیباتی گیاهی هستند که به محافظت در برابر بیماری‌های خاص مثل سرطان یا بیماری‌های چشمی معروف‌اند. کارتنوئیدها در گیاهانی با برگ‌های روشن مثل فلفل یافت می‌شوند که در پاپریکا وجود دارد.

پژوهشی کوچک نشان داد که مصرف ۱۲هفته‌ای پاپریکا می‌تواند دوز کارتنوئید پلاسمای داوطلبان را تا حد طبیعی افزایش دهد و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد.


۳. پاپریکا و حفظ سلامت استخوان

کارتنوئید موجود در پاپریکا به حفظ سلامت استخوان زنان یائسه کمک می‌کند. آزمایشی نشان داد مصرف ۲۴هفته‌ای عصاره کارتنوئید پاپریکا موجب حفظ کیفیت استخوان زنان پس از یائسگی شد.


۴. پاپریکا و خلاصی از درد و کاهش التهاب

کپسایسین اثری مانند مسکن دارد و برای درمان درد از آن استفاده می‌شود. بعضی از ضددردهای موضعی حاوی کپسایسین هستند. همچنین این ماده موجب کاهش التهاب و حفاظت از سیستم ایمنی می‌شود.


۵. پاپریکا و وزن مناسب

کپسایسین موجود در پاپریکا ویژگی‌های ضدچاقی دارد و سرکوب‌کننده اشتها است. این ماده سوخت‌وساز چربی و به‌خصوص اکسیداسیون چربی‌های شکمی را بهبود می‌دهد. گنجاندن کپسایسین در رژیم غذایی موجب کاهش اشتها و کاهش دریافت کالری می‌شود.


۶. پاپریکا و بهبود میزان کلسترول

کپسایسین درون پاپریکا در افزایش میزان چربی خوب خون یا اچ‌دی‌ال (HDL) و کاهش چربی بد خون یا ال‌دی‌ال (LDL) نقش دارد و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.


۷. پاپریکا و حفاظت در برابر اشعه فرابنفش (UV)

استفاده از پاپریکا در رژیم غذایی می‌تواند از آسیب پوستی ناشی از آفتاب جلوگیری کند.


۸. پاپریکا و جلوگیری از سرطان

چند مطالعه اثرات ضدسرطانی کاپسایسین را نشان می‌دهد. اضافه کردن پاپریکا به رژیم غذایی می‌تواند از طیفی وسیعی از سرطان‌ها جلوگیری کند.


۹. پاپریکا و کنترل قندخون

کپسایسین روی ژن‌های کنترل قند خون هم اثر می‌گذارد و حساسیت به انسولین را هم کاهش می‌دهد.


۱۰. پاپریکا و حفظ سلامت خون

پاپریکا حاوی ویتامین ای (E) و آهن است که هر دو برای حفظ سلامت خون ضروری هستند.
آهن بخشی از هموگلوبین سلول‌های خونی است که به حمل اکسیژن درون بدن کمک می‌کند و ویتامین ای برای ساخت اجزای این سلول‌ها نیاز است. کمبود این مواد مغذی می‌تواند موجب کاهش سلول‌های خونی و کم‌خونی شود که خستگی، رنگ پریدگی و تنگی نفس از علائم آن هستند.


مواد مغذی پاپریکا

پاپریکا غنی از کلسیم، پتاسیم و فسفر است که به استحکام دندان، سلامت استخوان و عضله کمک می‌کنند. همچنین منبع خوبی از ویتامین کا (K) و آهن است. در بیشتر دستورهای آشپزی بیشتر از یک قاشق چای‌خوری پاپریکا استفاده نمی‌شود. یک قاشق چای‌خوری پاپریکای آسیاب‌شده حاوی مواد زیر است:

محتوای کالری پاپریکا ۶٫۵ کالری

۱٫۲ گرم کربوهیدرات

۰٫۳ گرم پروتئین

۰٫۳ گرم چربی

۰٫۸ گرم فیبر

۰٫۲ گرم قند

میزان ریزمغذی‌ها ۵۶٫۶ میکروگرم ویتامین آ معادل ۶٫۲درصد ارزش روزانه

۰٫۶۸ میلی‌گرم ویتامین E معادل ۴٫۵درصد ارزش روزانه

۰٫۰۵ میلی‌گرم ویتامین B6 معادل ۲٫۸درصد ارزش روزانه

۰٫۴۹ میلی‌گرم آهن معادل ۲٫۸درصد ارزش روزانه

میزان مواد معدنی ۰٫۰۳ میلی‌گرم ریبوفلاوین معادل ۲٫۳درصد ارزش روزانه

۰٫۰۳ میلی‌گرم نیاسین معادل ۱٫۴درصد ارزش روزانه

 
انتخاب، آماده‌سازی و ذخیره پاپریکا

سه نوع مختلف پاپریکا وجود دارد که می‌توانید بر اساس نوع پخت‌وپز و طعم از آنها استفاده کنید:

    پاپریکای معمولی یا پایه که گاهی پاپریکای شیرین یا سنتی نیز نامیده می‌شود. این پاپریکا تندی و شیرینی خفیفی دارد. این ادویه معمولا از فلفل چیلی کالیفرنیا، مجارستان یا آمریکای جنوبی تهیه می‌شود. این همان ادویه‌ای است که معمولا در فروشگاه‌ها پیدا می‌کنید و چاشنی‌ غذاهایی مثل تخم‌مرغ یا سالاد سیب‌زمینی می‌شود.
    پاپریکای مجارستانی که گاهی به‌نام پاپریکای تند شناخته می‌شود طعمی تندتر و شیرین‌تر دارد و پاپریکای درجه‌یک در نظر گرفته می‌شود. این ادویه در غذاهای سنتی مجارستان مثل گولاش استفاده می‌شود.
    پاپریکای اسپانیایی که با نام پاپریکای پیمنتون یا دودی هم شناخته می‌شود. طعم دودی این ادویه به‌دلیل فلفلی است که روی آتش خشک می‌شود. میزان تندی این نوع پاپریکا از خفیف تا خیلی تند است.

اگر می‌خواهید غذایتان رنگ و تندی اضافی و حالت دودی داشته باشد، کمی پاپریکا روی آن بپاشید. می‌توانید برای گوشت، غذاهای دریایی یا آجیل‌ها و سایر میان‌وعده‌ها از پاپریکا استفاده کنید.

پاپریکا را مثل سایر ادویه‌ها نگهداری کنید. می‌توانید آن را درون کابینت دور از نور و گرما بگذارید یا تا ۲ ماه درون فریزر نگه دارید. پاپریکای آسیاب‌شده ۲ تا ۳ سال قابل‌نگهداری است، اما این مدت طولانی می‌تواند روی مواد مغذی و طعم آن اثر بگذارد.


عوارض جانبی پاپریکا

اگر از پاپریکا به‌اندازه کافی برای پخت‌وپز استفاده کنید ضرری ندارد، اما ممکن است ادویه‌ها در بعضی افراد واکنش حساسیتی یا غیرحساسیتی ایجاد کنند. بعضی گزارش‌ها حاکی از حساسیت افراد به پاپریکا هستند و بعضی پاپریکا را آلرژن پنهان می‌نامند.

البته باید بین واکنش حساسیتی و غیرحساسیتی تفاوت قائل شد، زیرا اولی تهدیدکننده زندگی است و دومی معمولا بدون درمان برطرف می‌شود. علائم واکنش غیرحساسیتی شامل خارش دهان یا سرفه ناشی از استنشاق است و علائم واکنش حساسیتی شامل مشکل تنفس یا واکنش آنافلاکسی. اگر می‌دانید به فلفل حساسیت دارید یا بعد از خوردن غذاهای حاوی پاپریکا واکنش نشان می‌دهید، در این باره با پزشک مشورت کنید.


سؤالات متدوال
۱. بهترین جایگزین برای پاپریکا چیست؟

پاسخ این سؤال به نحوه استفاده و طعم مدنظر شما بستگی دارد. اگر غذایی تند آماده می‌کنید، می‌توانید از فلفل هندی یا فلفل قرمز استفاده کنید و اگر دنبال طعم دودی هستید، می‌توانید پودر فلفل چیپوتل را امتحان کنید.


۲. روغن پاپریکا چیست؟

نوعی روغن قرمز خوش‌رنگ است که می‌توانید از آن به‌عنوان چاشنی یا برای تفت‌دادن غذا استفاده کنید و در بعضی غذاهای مجارستانی استفاده می‌شود. می‌توانید این روغن را از سوپرمارکت بخرید یا در خانه درستش کنید.


۳. طرز تهیه روغن پاپریکا چیست؟

مقداری روغن باکیفیت را با پاپریکای دلخواهتان ترکیب کنید. می‌توانید از روغن زیتون یا آفتابگردان استفاده کنید. نصف فنجان روغن را روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود و ۲ قاشق چای‌خوری پودر پاپریکا به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد محتویات را از پارچه تنظیف رد کنید و روغن را درون کابینت دور از نور و حرارت نگه دارید.

شما بگویید

تا به حال از ادویه پاپریکا برای طبخ غذا یا چاشنی استفاده کرده‌اید؟‌ پاپریکا را بیشتر به چه غذایی اضافه می‌کنید؟ شما چقدر با فواید پاپریکا آشنایی دارید و چه چیزهایی درباره این ادویه جذاب شنیده‌اید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستانتان ارسال کنید تا آنها هم با خواص پاپریکا آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha