سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 33426
سلامت نیوز: رییس پژوهشكده بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشكی تهران اعلام كرد مطالعاتی درباره افزایش رفلاكس -برگشت غذا از معده به مری- انجام شده و بررسی ها نشان می دهد احتمالا یكی از عوامل شیوع این اپیدمی، نیترات موجود در آب و غذا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، رضا ملك زاده روز سه شنبه در آیین افتتاح پژوهشكده بیماری های گوارش و كبد، افزود: رفلاكس معده یكی از شایع ترین بیماری های گوارش كشور به شمار می رود بطوریكه 20 درصد مردم كشور این بیماری را دارند و مصرف این دارو زیاد است.

وی اظهار داشت: یكی دیگر از مهم ترین عوامل شیوع بیماری رفلاكس معده در كشور، عارضه چاقی است.

رییس پژوهشكده بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد مصرف برخی غذاها، چای لیوانی، سس گوجه فرنگی و انواع غذاهای آماده از جمله سوسیس و كالباس موجب چاقی و نیز ابتلا به رفلاكس معده می شود.

ملك زاده گفت: مهمترین مساله در چاقی، پرخوری است؛ ایران در میان كشورهای منطقه از نظر بیماری های گوارش و كبد شناخته شده است.

وی افزود: بنابراین، این پژوهشكده در برنامه پنج ساله خود برنامه های پیشگیری از چند بیماری شایع گوارشی از جمله كبد چرب، سرطان مری، سرطان معده، سرطان روده بزرگ و بیماری هپاتیت بی و سی را در دست اجرا دارد.

به گفته رییس پژوهشكده بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشكی تهران، مهمترین نشانه بیماری كبد چرب آن است كه افراد با بالا رفتن سن دچار سكته های قلبی و مغزی می شوند بنابراین با كنترل بیماری كبد چرب در حقیقت از سكته ها نیز پیشگیری خواهد شد.

ملك زاده اظهار داشت: 50 درصد علل مرگ و میر در كشور مربوط به سكته های مغزی و قلبی است.

وی با اشاره به افزایش برخی سرطان ها از جمله سرطان پانكراس در كشور گفت: تاكنون روشی برای پیشگیری از سرطان های مری و معده در جهان یافت نشده است و ما در حال انجام طرح های تحقیقاتی برای یافتن این روش ها هستیم.

رییس پژوهشكده بیماری های گوارش دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: با تولید قرص پلی پیل polypill توانسته ایم حداقل تا 50 درصد مرگ و میرهای بیماری های قلبی و
عروقی را در جامعه كاهش دهیم و این طرح اكنون نیز ادامه دارد.

ملك زاده یادآور شد تاكنون 110 فوق تخصص گوارش و كبد در دانشگاه علوم پزشكی تهران تربیت شده اند.

وی خاطرنشان كرد این پژوهشكده با 46 دانشگاه خارجی و 28 دانشگاه داخلی همكاری مشترك در زمینه انتشار مقاله های علمی دارد ؛ این پژوهشكده دارای بیشترین میزان تقدیرها در خاورمیانه در زمینه انجام تحقیقات علمی مرتبط با بیماری های گوارشی است.

ساختمان پژوهشكده بیماری های گوارش در سه بخش سرطان های گوارشی و كبدی، بیماری های خودایمنی و حركتی لوله گوارش و بیماری های كبد، لوزالمعده و مجاری صفراوی در 400 متر مربع با حضور معاون وزیر بهداشت و جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشكی تهران در بیمارستان شریعتی، افتتاح شد.

این ساختمان شامل بخش سرپایی، كلینیك فعال بیماران هپاتیت و دارای پیشرفته ترین سیستم های گوارشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha