دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
کد خبر: 334336

چالش های نسخه نویسی الکترونیک

بیماران نباید با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک سرگردان و معطل شوند

با اجرای نسخه نویسی الکترونیک باید پرداختی ها به پزشکان به روز باشد

نایب رییس سابق شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه:«بیماران نباید با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک سرگردان و معطل شوند.» گفت:«پرداختی ها به پزشکان باید به روز باشد به دلیل اینکه پزشکان برای اینکه در طرح نسخه نویسی الکترونیک خدمت ارائه دهند باید هزینه اضافی کنند.»

بیماران نباید با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک سرگردان و معطل شوند

دکتر فرزاد فرقان، رییس نظام پزشکی شهرستان فومن و شفت در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« طرح نسخه نویسی الکترونیک یک ساختار بسیار قابل قبولی در نظام سلامت است و برای اینکه بتوانیم هزینه های نظام سلامت را کنترل کنیم، لازم است این طرح اجرا شود. با استفاده از این طرح، در روند نسخه نویسی پایش و نظارت بهتری صورت می گیرد و از اینکه بیمار داروهای متعدد و مشابهی دریافت کند جلوگیری می شود.»


وی در ادامه گفت:« نیاز است وقتی پزشک نسخه الکترونیک صادر می کند به سابقه بیماران در سامانه ای که ثبت می کند، دسترسی داشته باشد و بداند بیمار در مراجعه به پزشکان دیگر، چه داروهایی دریافت کرده است. در واقع کار پزشک تنها صدور نسخه نیست و لازم است به سابقه وضعیت بیمار دسترسی داشته باشد.»


نبود زیرساخت اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور
دکتر فرقان افزود:« یکی از زیرساخت های مهم در نسخه نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت است و هر بیماری باید پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد تا پزشک به سابقه بیمار دسترسی داشته باشد و بتواند براساس سابقه بیمار در پرونده الکترونیک و با امضای الکترونیک خود وارد سامانه شود و سابقه دارویی بیمار را ببینید. بنابراین نبود زیرساخت پرونده الکترونیک سلامت یکی از چالش های اجرای طرح نسخه نویسی سلامت است.»


وی تاکید کرد:« طرح نسخه نویسی الکترونیک را نمی توان به تنهایی اجرا کرد، این پروژه نیاز به یک مجموعه ابزاری دارد که به کیفی شدن این فرایند کمک کند. نیاز است پزشکان بتوانند سابقه بیمار را در سامانه ای که ورود می کنند ببینند و بدانند بیمار چه داروهایی دریافت کرده و به چه پزشکانی مراجعه کرده است که مبادا در روند تجویز نسخه دچار تداخل دارویی شود.»
وی گفت:« وقتی بیمه ها می گویند نسخه ها باید به صورت الکترونیکی ثبت شود می خواهند منابع مالی خود را مدیریت کند اما برای این کار نمی توانند نسخه الکترونیک را به تنهایی اجرایی کنند بلکه نیاز است پرونده الکترونیک سلامت حتما اجرایی شود.»


عملیاتی نشدن طرح امضای الکترونیکی پزشکان به صورت جامع
وی با طرح این سوال که چگونه باید جلوی تخلفات در زمینه دارو را بگیریم؟، گفت:« پزشکان باید امضای الکترونیک داشته باشند. اگر قرار است نسخه نویسی الکترونیک اجرا شود علاوه بر پرونده الکترونیک سلامت نیاز به امضای الکترونیک پزشکان است و اینکه هیچ پزشکی نتواند بدون امضای الکترونیک نسخه صادر کند. عملیاتی نشدن طرح امضای الکترونیکی پزشکان به صورت جامع چالش مهمی است که می تواند باعث شود دیگران از کد کاربری پزشک سوء استفاده کنند. داشتن کد کاربری و رمز عبور به تنهایی نمی تواند ایمنی نسخه نویسی الکترونیک را حفظ کند و نیاز به امضای الکترونیک پزشکان است.»


دکتر فرقان در ادامه گفت:« قرار نیست فقط منافع بیمه ها را در اجرای این طرح در نظر بگیریم باید منافع مردم را هم در نظر بگیریم. منافع مردم یعنی سلامت جامعه و جلوگیری از اینکه بیمار داروهای متعددی در سبد دارویی خود داشته باش که بعضا با هم تداخل دارد و همخوانی ندارد و بیمار در حال استفاده از این داروها است و این هم به این دلیل است که پزشک دسترسی به سابقه بیمار ندارد. پس با این شرایط اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت و امضای الکترونیک پزشکان برای حفظ سلامت مردم و برای اینکه منافع جامعه حفظ شود نیاز است.»


وی افزود:« از طرف دیگر با اجرای نسخه نویسی الکترونیک شاهد نگه داشت منابع بیمه ها خواهیم بود اگر قرار باشد این مدل اجرا شود چه اتفاقی می افتد؟ بیمه می تواند فرایند نسخه نویسی را مدیریت کند و میزان تجویز داروها و میزان مصرف داروها را ساماندهی کند.»


چالش قطعی اینترنت در روند نسخه نویسی الکترونیک
وی گفت:« چالش دیگر برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، مشکل در زیرساخت الکترونیکی و اینترنت در کشور ما است. ما اختلال در سیستم اینترنت داریم که باعث می شود در روند نسخه نویسی الکترونیک با چالش قطعی اینترنت مواجه شویم. نیاز است برای گروه پزشکی پهنای باند اینترنت افزایش پیدا کند این مسئله باز هم برای حفظ منافع مردم است به دلیل اینکه مردم توقف طولانی در صف انتظار برای درمان نداشته باشند. از طرف دیگر در داروخانه ها هم همین اتفاق می تواند بیفتد خیلی از بیماران به داروخانه مراجعه می کنند و بعضا پزشکان کد رهگیری نمی دهند یا در واقع نسخه الکترونیک ندارند و بیماران مجبور هستند که هزینه های دارو و درمان خود را به صورت آزاد پرداخت کنند.»


وی تاکید کرد:« وقتی می خواهید یک کاری را به صورت اصولی انجام دهید باید آن کار بر مبنای زیرساخت های اصولی باشد که این نکته خیلی مهمی است بنابراین در کنار پرونده الکترونیک سلامت و امضای الکترونیک پزشکان برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک نیاز به پهنای اینترنت زیاد است.»


عدم هماهنگی بین بیمه های پایه
دکتر فرقان در ادامه گفت:« چالش بعدی برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، عدم هماهنگی بین بیمه های پایه است یعنی بین بیمه ها از جمله بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت یکنواختی وجود ندارد که شما بتوانید از یک سامانه وارد شوید و بتواند برای هر دو بیمه اطلاعات را وارد کنید و برای بیماران نسخه الکترونیکی ثبت کنید. نکته بعدی بیمه های تکمیلی است که هنوز بیمه های تکمیلی به این طرح نپیوسته اند و بیماران برای اینکه بتوانند مبلغی که به عنوان بیمه تکمیلی می توانند دریافت کنند را بگیرند، با مشکل مواجه هستند و در این میان مردم آسیب می بینند. بیماران نباید با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک سرگردان و معطل شوند.»


پرداختی ها به پزشکان باید به روز باشد
وی با طرح این پرسش که با اجرای این طرح برای پزشکان چه اتفاقی می افتد و  چه منافعی باید برای پزشکان با اجرای این طرح در نظر گرفته شود، گفت:«پرداختی ها به پزشکان باید به روز باشد به دلیل اینکه پزشکان برای اینکه در طرح نسخه نویسی الکترونیک خدمت ارائه دهند باید هزینه اضافی کنند. پزشک نمی تواند وقتش را برای نسخه نویسی الکترونیک بگذارد و به یک کاربر برای نسخه نویسی الکترونیک نیاز است که هزینه به دنبال دارد و با این تعرفه ای که در حال حاضر در حوزه پزشکی داریم هزینه های پزشکان با تعرفه ها تناسبی ندارد.»
این پزشک عمومی در ادامه گفت:« در حالت عادی تعرفه ویزیت پزشکان بسیار پایین است وقتی که ویزیت پزشک عمومی تا متخصص و فوق تخصص بین 50 تا 100 هزارتومان است در مقایسه با هزینه های جاری کشور این عدد ، عدد واقعا پایینی برای پزشک است که باعث بی انگیزگی پزشکان می شود. وقتی تعرفه های پزشکان واقعی نیست نمی توانیم از پزشکان انتظار کار مضاعف داشته باشیم. ابتدا باید تعرفه ها را واقعی کنیم و بعد نسخه نویسی الکترونیک را اجرا کنیم.»


سودآوری اجرای نسخه نویسی الکترونیک برای بیمه ها
سهم بیمه ها از تعرفه ها افزایش پیدا کند

دکتر فرقان خاطرنشان کرد:«اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک به نفع بیمه ها است و سودآوری بسیاری برای بیمه ها دارد و می توانند منابع خود را نگهداشت کنند و در درازمدت هزینه های سازمان های بیمه گر چون قابل پایش است، کنترل می شود. لذا باید سهم بیمه ها از تعرفه ها افزایش پیدا کند نه اینکه با افزایش تعرفه ها پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا کند. ما می گوییم تعرفه ها افزایش پیدا کند و آن سهمی که بیمه می پردازد سهم واقعی باشد و 70 درصد تعرفه ویزیت را بیمه ها پرداخت کنند در صورتی که در ایده آل ترین حالت در حال حاضر بیمه ها 30 درصد تعرفه ها را پرداخت می کنند و بیمار 70 درصد پرداخت می کند.»


وی در پایان گفت:« با توجه به اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده تا اردیبهشت 1401 پزشکان در شرایطی می توانند نسخه کاغذی بنویسند مشخص نشده در این صورت پول پزشک چطور پرداخت می شود؟ آیا اگر پزشک نسخه کاغذی بدهد می تواند پول خود را از بیمه دریافت کند؟ »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha