از آوریل 2020، جهان شاهد شیوع شدید بیماری همه گیر COVID-19 است. افزایش گسترده بیماری، زیرساخت های مراقبت های بهداشتی کشور را تحت الشعاع قرار داده است. بسیاری از بیماران COVID-19 برای زنده ماندن نیاز فوری به اکسیژن درمانی دارند. اما به دلیل افزایش فوق العاده تقاضا، کمبود شدید اکسیژن پزشکی و سیلندرهای اکسیژن در همه جا وجود دارد. کمبود سیلندرهای اکسیژن نیز تقاضا برای دستگاه اکسیژن ساز را افزایش داده است.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟+ راهنمای استفاده از آن

در حال حاضر، اکسیژن ساز یکی از پرطرفدارترین دستگاه ها برای اکسیژن درمانی در ایزوله کردن خانه هستند. با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که دستگاه اکسیژن ساز چیست، چگونه از آنها استفاده کنند و کدام یک برای آنها بهترین است؟ ما تمام این سوالات را برای شما به طور مفصل در این مقاله توضیح می دهیم. از فروشگاه هامون مدیکال انواع محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه پزشکی است که اکسیژن را در اختیار بیمار مبتلا به مشکلات تنفسی قرار می دهد. این دستگاه از یک کمپرسور، فیلتر بستر غربال، مخزن اکسیژن، دریچه فشار و یک کانول بینی (یا ماسک اکسیژن) تشکیل شده است. مانند یک سیلندر یا مخزن اکسیژن، یک متمرکز کننده اکسیژن را از طریق ماسک یا لوله های بینی به بیمار می رساند. با این حال، بر خلاف سیلندرهای اکسیژن، یک متمرکز کننده نیازی به پر کردن مجدد ندارد و می تواند 24 ساعت در روز اکسیژن را تامین کند. یک متمرکز کننده اکسیژن معمولی می تواند بین 5 تا 10 لیتر در دقیقه اکسیژن خالص را تامین کند.

خرید اکسیژن ساز زیکلاس مد 5 لیتری

یک متمرکز کننده اکسیژن چگونه کار می کند؟

یک متمرکز کننده اکسیژن با فیلتر کردن و متمرکز کردن مولکول های اکسیژن از هوای محیط کار می کند تا 90 تا 95 درصد اکسیژن خالص را برای بیماران فراهم کند. کمپرسور تغلیظ کننده اکسیژن هوای محیط را مکیده و فشاری که در آن تامین می شود را تنظیم می کند. بستر الک ساخته شده از ماده کریستالی به نام زئولیت نیتروژن را از هوا جدا می کند. یک متمرکز کننده دارای دو تخت الک است که هم اکسیژن را در یک سیلندر آزاد می کند و هم نیتروژن جدا شده را دوباره به هوا تخلیه می کند. این یک حلقه پیوسته را تشکیل می دهد که به تولید اکسیژن خالص ادامه می دهد. دریچه فشار به تنظیم اکسیژن در محدوده 5 تا 10 لیتر در دقیقه کمک می کند. سپس اکسیژن فشرده از طریق یک کانول بینی (یا ماسک اکسیژن) در اختیار بیمار قرار می گیرد.

چه کسی و چه زمانی باید ازدستگاه اکسیژن ساز استفاده کند؟

به گفته متخصصان ریه، تنها بیماران خفیف تا متوسط ​​که سطح اشباع اکسیژن آنها بین 90 تا 94 درصد است، باید تحت هدایت پزشکی از یک غلیظ کننده اکسیژن استفاده کنند. میزان اکسیژن خون را باید با دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج زیکلاس مد اندازه گیری کرد.. بیمارانی که سطح اشباع اکسیژن آنها کمتر از 85 درصد است نیز می توانند در مواقع اضطراری یا تا زمان بستری شدن در بیمارستان از کنسانتره های اکسیژن استفاده کنند. با این حال، توصیه می شود که چنین بیمارانی در اسرع وقت به سیلندر با جریان اکسیژن بالاتر رفته و در بیمارستان بستری شوند. این دستگاه برای بیماران ICU توصیه نمی شود.

چرا اکسیژن و متمرکز کننده های اکسیژن اهمیت دارند؟

اکسیژن یک گاز پزشکی درمانی نجات بخش برای افرادی است که از ذات الریه شدید و سایر بیماری های تنفسی مانند COVID-19 رنج می برند.

اکسیژن ساز یک دستگاه پزشکی با نیروی برق است که ابتدا هوا را جذب می کند، نیتروژن را حذف می کند و سپس یک منبع مداوم از اکسیژن متمرکز را به بیمار نیاز به حمایت تنفسی می دهد. آنها برای کاربران و کارکنان مراقبت های بهداشتی راحت هستند زیرا جابجایی آنها آسان است. یک دستگاه اکسیژن ساز می تواند به طور همزمان به دو بزرگسال و پنج کودک خدمات رسانی کند.

اکسیژن ساز از درمان ذات الریه در کودکان - یکی از علل اصلی مرگ در بین کودکان زیر 5 سال - و هیپوکسمی، که پیش بینی کننده اصلی مرگ و میر است، پشتیبانی می کند. اکسیژن همچنین در موقعیت های مراقبت اضطراری مامایی (زایمان)، جراحی و بیهوشی استفاده می شود. می توانید اکسیژن ساز زیکلاس مد را از فروشگاه https://hamoonmedical.com/ همراه با گارانتی معتبر خریداری نمایید.

اکسیژن ساز خانگی

نحوه استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

مرحله 1 - در حین استفاده، یک متمرکز کننده باید یک پا از هر جسمی که ممکن است مانند یک مانع به نظر برسد، فاصله داشته باشد. باید 1 تا 2 فوت فضای خالی در اطراف ورودی تغلیظ کننده اکسیژن وجود داشته باشد.

مرحله 2 - یک بطری مرطوب کننده باید به عنوان بخشی از این مرحله متصل شود. اگر دبی اکسیژن بیشتر از 2 تا 3 لیتر در دقیقه باشد، معمولا توسط متخصص تجویز می شود. یک کلاه رزوه ای باید در بطری مرطوب کننده در خروجی متمرکز کننده اکسیژن قرار داده شود. بطری باید تا زمانی که به طور ایمن به خروجی دستگاه وصل شود، پیچ خورده باشد. لطفا توجه داشته باشید که باید از آب فیلتر شده در بطری مرطوب کننده استفاده کنید.

مرحله 3 - سپس، لوله اکسیژن باید به یک بطری مرطوب کننده یا یک آداپتور متصل شود. اگر کسی از بطری مرطوب کننده استفاده نمی کند، برای اتصال لوله ها از آداپتور اکسیژن استفاده می شود.

مرحله 4 - متمرکز کننده دارای یک فیلتر ورودی است که ذرات را از هوا حذف می کند. این باید برای تمیز کردن حذف یا تغییر یابد. بنابراین، همیشه باید قبل از روشن کردن دستگاه بررسی شود که فیلتر در جای خود قرار دارد. فیلتر باید هفته ای یکبار شسته شود و قبل از استفاده خشک شود.

مرحله 5 - متمرکز کننده باید 15 تا 20 دقیقه قبل از استفاده روشن شود، زیرا برای شروع چرخه غلظت صحیح هوا به زمان نیاز دارد.

مرحله 6 - یک متمرکز کننده انرژی زیادی مصرف می کند، بنابراین برای برق دستگاه نباید از سیم کشی استفاده کرد، بلکه باید مستقیماً به پریز وصل شود.

مرحله 7 - هنگامی که دستگاه روشن است، می توانید صدای پردازش هوا را با صدای بلند بشنوید. بررسی کنید که آیا دستگاه به درستی کار می کند.

مرحله 8 - لطفاً قبل از استفاده مطمئن شوید که دکمه کنترل لیتر را پیدا کرده اید. ممکن است به صورت لیتر در دقیقه یا در سطوح 1، 2 و 3 علامت گذاری شود. دکمه باید مطابق با لیتر در دقیقه تنظیم شود.

مرحله 9 - قبل از استفاده از متمرکز کننده، لوله را برای هر گونه خمیدگی بررسی کنید. هر گونه انسداد ممکن است باعث کمبود اکسیژن شود

مرحله 10 - اگر از یک کانولای بینی استفاده می شود، باید آن را به سمت بالا در سوراخ های بینی تنظیم کرد تا سطح اکسیژن بالا باشد. هر شاخک باید در یک سوراخ بینی منحنی شود.

علاوه بر این، مطمئن شوید که درها یا پنجره های اتاق باز هستند تا هوای تازه در اتاق به گردش درآید.

انواع مختلف کنسانتره های اکسیژن چیست؟

دو نوع تغلیظ کننده اکسیژن وجود دارد:

  • جریان پیوسته: این نوع متمرکز کننده در هر دقیقه همان جریان اکسیژن را تامین می کند، صرف نظر از اینکه بیمار اکسیژن را تنفس می کند یا نه.
  • دوز پالس: این متمرکز کننده ها نسبتاً هوشمند هستند زیرا می توانند الگوی تنفس بیمار را تشخیص دهند و با تشخیص استنشاق اکسیژن آزاد کنند. اکسیژن آزاد شده توسط تغلیظ کننده های دوز پالس در هر دقیقه متفاوت است.

انواع اکسیژن ساز خانگی برای کوید 19

کلام آخر

به دلیل افزایش گسترده موارد COVID-19 در سراسر جهان و ایران، کمبود شدید اکسیژن پزشکی وجود دارد. با کمبود سیلندرهای اکسیژن، دستگاه متمرکز کننده به عنوان پرطرفدارترین دستگاه برای اکسیژن درمانی ظاهر شده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این دستگاه فقط باید توسط افراد مبتلا به کووید-19 خفیف استفاده شود. این دستگاه برای افرادی که سطح اشباع اکسیژن کمتر از 85 درصد دارند و مبتلایان به کووید-19 شدید نامناسب است. چنین افرادی باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

همه‌گیری COVID-19 فشار بی‌سابقه‌ای بر زنجیره‌های تامین جهانی و تامین منابع حیاتی پزشکی وارد کرده است. اکسیژن ساز می تواند جان بیماران کووید-19 و نوزادان تازه متولد شده را در سراسر جهان نجات دهد.

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی هامون مدیکال

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha