دستگاه اکسیژن ساز یکی از حیاطی‌ترین دستگاه‌های پزشکی است که سال‌های اخیر استفاده از آن به دلایلی مثل افزایش آلودگی‌ و بیماری‌هایی مثل کرونا، افزایش پیدا کرده است. هوایی که ما از آن تنفس می‌کنیم از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گازهای دیگر تشکل شده است. تمام موجودات زنده برای حیات به اکسیژن وابسته هستند و این اکسیژن در بدن انسان از طریق ریه‌ها وارد می‌شود.

بهترین دستگاه اکسیژن ساز در همیار سلامت

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

این دستگاه، اکسیژن محیط اطراف خود را گرفته و به کمک فرایندی خاص نیتروژن موجود در آن را جدا می‌کند. طی این فرایند اکسیژن خالص یا اصطلاحا اکسیژن پزشکی برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند مهیا می‌شود. توجه داشته باشید میزان استفاده از این دستگاه را پزشک با توجه به وضعیت بیمار تعیین می‌کند که می‌تواند از 1 تا 24 ساعت در روز متغییر باشد. اما نکته‌ای که باید آن توجه داشت، استفاده سریع و به موقع از این دستگاه پس از تجویز پزشک است. به منظور کاهش هزینه‌ها می‌توانید با اجاره اکسیژن ساز مشکل بیمار را با هزینه کمتری برطرف کنید.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

 انواع ثابت این دستگاه بخاطر وزن زیاد، بیشتر در بیمارستان‌ها، خانه سالمندان و ... کاربرد دارد و برای استفاده در مسافرت و به صورت سیار مناسب نیستند. در مقابل انواع پرتابل اکسیژن ساز یا همان نسخه‌ قابل حمل این دستگاه بیشتر مناسب برای استفاده در منازل و مسافرت‌، بصورت سیار است. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است تا با وزن پایین و اشغال فضای کم به راحتی قابل جا به جایی باشد تا بیماران بتوانند از آن بصورت سیار استفاده کنند.

این دستگاها از لحاظ عملرد نیز به دو دسته ممتد یا کانتینیوس و متقاطع یا ایمپالسی تقسیم می‌شود. در نوع ممتد روش کار دستگاه به گونه‌ای است که اکسیژن بصورت پیوسته تولید می‌شود. این نوع دستگاه اکسیژن ساز بیشتر برای بیمارانی که مشکلات تنفسی حاد دارند کاربرد دارد چون حجم اکسیژن زیادی را بصورت یکپارچه تولید می‌کند.

بهترین دستگاه اکسیژن ساز در همیار سلامت

در نوع دوم یا همان نوع متقاطع نیز اکسیژن بصورت یکپارچه تولید می‌شود اما نحوه کار آن با دستگاه ممتد متفاوت است. در نوع متقاطع، اکسیژن ساز در فواصل زمانی مشخصی کار کرده و تولید اکسیژن می‌کند در صورتی که در نوع ممتد، دستگاه بصورت بی‌وقفه تولید اکسیژن می‌کند. برای اجاره اکسیژن ساز در تهران می‌توانید از همیار سلامت کمک بگیرید.

اجزای اصلی دستگاه اکسیژن ساز

بصورت کلی تمام دستگاه‌های تلغیظ کننده هوا از چند قطعه ثابت تشکیل شده‌اند که با شناخت آن‌ها می‌توان نحوه کار آن‌ها را به راحتی درک کرد.

کمپرسور هوا: اولین قطعه برای ورود هوا به دستگاه کمپرسور است. این قطعه با مکش زیادی که ایجاد می‌کند، هوای اطراف را جذب کرده و آن را فشرده می‌کند. سپس این هوا از فیلترها عبور داده می‌شوند تا از هرگونه ناخالصی پاک شوند.

فیلترها: در انواع اکسیژن ساز دو نوع فیلتر وجود دارد که به آن‌ها فیلترهای ورودی و خرجی می‌گویند. فیلترهای ورودی بیشتر وظیفه‌ی فیلتر کردن گرد و غبار موجود در هوا را دارند که خود به دو نوع پلی اورتان و کاغذی تقسیم می‌شوند. فیلترهای پلی اورتان معمولا باید یک بار در هفته شست و شو داده شوند اما فیلترهای کاغذی قابل شست و شو نیستند و بعد از طول عمر مفیدشان باید تعویض شوند. در نهایت فیلترهای خروجی هوا، وظیفه حذف باکتری‌ها و ناخالص‌های موجود در هوا را دارند تا هوای پاک و خالصی به بیمار برسد.

سیلندرهای زئولیت: این قطعه اصلی‌ترین کار اکسیژن ساز را انجام می‌دهد. در واقع این سیلندرهای زئولیت هستند که نیترژن موجود در هوا را جذب کرده و سپس آن‌ها طی فرایندی از اکثیزن جدا می‌کنند تا فقط اکسیژن به بیمار برسد.

دریچه متحرک: این دریچه نقش یک رابط را ایفا می‌کند. از طرفی اکسیژن را به سمت سیلندرهای زئولیت هدایت می‌کند و از طرفی نیترژن جدا شده را از دستگاه خارج می‌کند.

مخزن اکسیژن: بعد از جدا شدن نیتروژن و تولید هوای پزشکی نوبت به ذخیره آن می‌رسد. این هوای خالص در مخزنی به نام مخزن اکسیژن ذخیره شده و سپس فشار آن به وسیله یک رگلاتور تنظیم شده و از دستگاه خارج می‌شود.

لیوان مرطوب کننده: بعد از تولید هوای خالص، رطوبت هوا نیز طی این فرایند از بین می‌رود و به اصطلاح هوا خشک می‌شود. هوای خشک برای ریه مشکل ساز است و به همین دلیل برای مرطوب کردن هوا از قطعه‌ای به نام لیوان مرطوب کننده استفاده می‌شود. با عبو جریان از آب مقطر موجود در لیوان یک هوای مربوط به دست می‌آید که هوای ایده‌آل برای تنفس است.

فلومتر : این قطعه برای تنظیم کردن گاز خروجی دستگاه اکسیژن ساز است و بر حسب لیتر بر دقیقه درجه بندی شده است. معمولا فلومتر در قسمت بیرونیه دستگاه تعبیه می‌شود تا به راحتی بتوان میزان خروجی گاز بر حسب لیتر بر دقیقه را طبق نسخه پزشک تنظیم کرد. برای اجاره دستگاه اکسیژن ساز می‌توانید با سایت همیار سلامت در ارتباط باشید.

نحوه کار دستگاه

 این دستگاه‌ها با جذب هوای اطرف (هوای اتاق) آن را از فیلترهای موجود عبور داده تا خالی از هرگونه ناخالصی شود. در گام بعدی این هوای خالص پس از فشرده سازی وارد سیلندرهای زئولیت شده تا نیتروژن موجود، از اکسیژن جدا شود. در آخر پس از ذخیره هوای مدیکال در مخزن، به کمک فلومتر میزان خرجی هوا تنظیم شده و وارد لیوان مرطوب کننده می‌‎شود تا با مرطوب شدن آماده استفاده شود.

برای نگهداری دستگاه باید به چند نکته توجه کنید و اولین نکته‌ای که از اهمیت زیاد برخوردار است، دمای هوا است. برای این که دستگاه به درستی کار خود را انجام دهد باید در دمای 10 الی 40 درجه سانتی‌گراد باشد. در گام بعد باید توجه کرد که تا فصله 20 سانتی‌متری دستگاه خالی باشد تا کمپرسور به راحتی هوا را جذب کند.

بهترین دستگاه اکسیژن ساز در همیار سلامت

چه زمانی باید از اکسیژن ساز استفاده کرد؟

قبل از هر چیز باید توجه کرد که برای استفاده از دستگاه باید پزشک مربوطه آن را تجویز کرده باشد. برای استفاده از دستگاه باید میزان اکسیژن خالص مورد نیاز برای بدن خود را بدانید که این کار توسط پزشک معالج انجام می‌شود. برای اجاره اکسیژن ساز در کرج می‌توانید با کارشناسان همیار سلامت در ارتباط باشد.

متاسفانه طی سال‌های اخیر با آمدن ویروس کرونا، تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی چند برابر شده است. بعد از مشاهده الائم نفس تنگی و مراجعه به پزشک برای بسیاری از بیماران ریوی استفاده از اکسیژن ساز تجویز می‌شود. توجه داشته باشید با اجاره دستگاه اکسیژن ساز می‌توان از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد.

با استفاده از این دستگاه، سرعت بهبودی بیمار چند برابر شده و بافت‌های آسیب دیده بدن با سرعت بیشتری شروع به بازسازی شدن می‌کنند. علاوه بر این نفس راحت اولین مزیت استفاده از دستگاه اکسیژن ساز است چرا که بیماران ریوی بخاطر آسیب‌هایی که دیده‌اند در نفس کشیدن دچار مشکل می‌شوند. در آخر نیز بهتر است بدانید استفاده از این دستگاه بدن را آرام می‌کند و خوابی شیرین را به بیمار هدیه می‌دهد.

راهنمای استفاده از غلظ کننده هوا

 بهتر است برای متصل کردن دستگاه به برق شهری از یک محافظ استفاده شود تا با نوسان برق به دستگاه آسیبی وارد نشود. معمولا محافظ یخچال بهترین نوع محافظ برای دستگاه اکسیژن ساز است. همانطور که قبلا با آن اشاره کردیم، مخزن یا لیوان مرطوب کننده برای ایجاد رطوبت کافی در هوا است. دقت کنید که این آب باید خالص باشد پس همیشه از آب مقطر در دستگاه استفاده کنید و به اندازه‌ای که روی لیوان مندرج شده است آن را پر کنید.

  • پس برای استفاده از دستگاه در گام اول دستگاه را به برق متصل کنید.
  • مخزن آب را با آب مقطر پر کنید.
  • کلید روشن / خاموش را بزنید و دستگاه را روشن کنیدو
  • میزان خروجی دستگاه را طبق تجویز دکتر به وسیله فلومتر تنظیم کنید.
  • پس از استفاده، دستگاه را با زدن کلید روشن / خاموش، در حالت خاموش قرار دهید.

 

بهترین دستگاه اکسیژن ساز در همیار سلامت

شرایط نگهداری دستگاه

به هیچ عنوان اکسیژن ساز در محیط‌های آلوده و پر از گرو و غبار نگذارید چون فیلتر دستگاه به سرعت آلوده می‌شود و در نتیجه از هوای خالص خبری نخواهد بود. دستگاه را نباید نزدیک دستگاه‌های گرمایشی یا سرمایشی قرار داد. همچنین سعی کنید دستگاه را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. برای نظافت دستگاه سعی کنید از یک پارچه نمناک استفاده کنید و به هیچ وجه از مواد شوینده برای تمیز کردن اکسیژن ساز استفاده نکنید. برای شست و شوی لیوان مرطوب کننده نیز از آب و سرکه سفید استفاده کنید تا جرم موجود در لیوان از بین برود.

تعویض فیلترها را فراموش نکنید و در زمان‌های معین شده توسط کارشناس اقدام به تعویض فیلترها کنید. در آخر برای ماندگاری دستگاه بهتر است بعد از 8 ساعت کار بی وقفه به مدت 30 دقیقه خاموش شود. برای استفاده از انواه خدمات پزشکی و پرستاری می‌توانید از سایت همیار سلامت کمک بگیرید. یکی از بهترین خدمات همیار سلامت امکان اجاره اکسیژن ساز است. برای اجاره اکسیژن ساز در تهران می‌توانید با کارشناسان همیار سلامت در ارتباط باشید. همچنین ساکنین شهر کرج و شهرستان‌های اطراف نیز می‌توانند برای استفاده از اکسیژن ساز با کارشناسان همیار سلامت تماس بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس اینترنتی https://hamyarsalamat.com مراجعه نمایید.
تماس فوری با کارشناس همیار سلامت : 09389009002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha