سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت (WHO) به صورت «دائمی و پویا» راهنمای خود در مورد درمان های دارویی برای کووید 19را به روز می کند. آخرین به روز رسانی این راهنما قویاً یک داروی مخصوص بیماری‌های روماتیسمی به نام باریسیتینیب را برای بیماران مبتلا به فرم شدید یا بحرانی کرونا توصیه می کند.

درمان مفصلی موثر در درمان کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایوساینس، این توصیه به دنبال بررسی آخرین شواهد به دست آمده از کارآزمایی‌های بالینی توسط یک گروه از پژوهشگران متخصص است. این به روز رسانی همچنین داروهای موسوم به آنتی بادی منوکلونال موسوم به سوتروویماب را برای افرادی که مبتلا به کووید 19 شدید نیستند اما در معرض خطر بالای بستری شدن هستند، توصیه می کند.

در نوع شدید و بحرانی کووید-19، سیتوکین‌های بیش از حد در بدن فعالیت می‌کنند و به اصطلاح منبع بروز طوفان سیتوکین می‌شوند، این پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن یکی از علل اصلی مرگ در بیماران است.

بررسی آخرین داده‌های کارآزمایی بالینی، باعث شد گروهی از متخصصان به این نتیجه برسند که شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد بارسیتینیب احتمال بقا را بهبود می‌بخشد، نیاز به تهویه مکانیکی را کاهش می‌دهد و طول مدت بستری را کاهش می‌دهد. به نظر نمی رسد این دارو باعث افزایش عوارض جانبی شود.

این گروه از پژوهشگران ترکیب بارسیتینیب و کورتیکواستروئیدها را توصیه می کند که پاسخ ایمنی را معادل می کند، اما توصیه می‌کنند که باید از ترکیب بارسیتینیب با داروهای آرتریت به نام مهارکننده‌های اینترلوکین 6 که تأثیر مشابهی بر سیستم ایمنی دارند، خودداری کنید.

آتیمالایپت رامانان، استاد روماتولوژی در دانشگاه بریستول در بریتانیا، از راهنمای جدید استقبال کرد. او گفت:« توصیه و تاکید سازمان جهانی بهداشت در زمان بسیار مهمی ارائه می شود، زیرا بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​نیازمند داروی مناسب برای بیماران بدحال هستند. نیمه عمر کوتاه، امکان تجویز خوراکی و هزینه پایین، این دارو را در مقایسه با توسیلیزوماب، داروی دیگری که در شرایط مشابه مؤثر است، در سراسر جهان جذاب‌ می‌کند،.»

نیمه عمر دارو در واقع معیاری است برای مدت زمان فعال ماندن آن دارو در بدن، هرچه نیمه عمر دارو بیشتر باشد به آن معنا است که احتمال عوارض جانبی آن بیشتر خواهد شد.

این گروه از دانشمندان توصیه می کنند از دو مهارکننده دیگر JAK یعنی روکسولیتینیب و توفاسیتینیب برای افراد مبتلا به کووید-19 شدید یا بحرانی استفاده نکنید. کارآزمایی‌های بالینی کوچک هیچ شواهدی مبنی بر فواید این داروها در مبتلایان به کووید 19 پیدا نکردند و در ضمن احتمال افزایش عوارض جانبی مهم و خطرناک را با توفاسیتینیب نشان دادند. توصیه‌ها بر اساس سه کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده (RCT) بارسیتینیب با مجموع 2659 شرکت‌کننده، دو RCT روکسولیتینیب با 475 شرکت‌کننده و یک RCT توفاسیتینیب با 289 شرکت‌کننده است.

این پانل برای درمان افرادی که مبتلا به کووید-19 شدید نبوده، اما در معرض خطر بالای بستری شدن در بیمارستان هستند، توصیه «مشروط» استفاده از آنتی بادی منوکلونال سوترویماب ارائه کرد.

گروه‌های پرخطر برای استفاده از این دارو که راهنما ذکر می کند عبارتند از:

عدم انجام واکسیناسیون کووید 19

سن بالا

ضعف ایمنی

بیماران مزمن مانند دیابت

این پانل توصیه خود را در مورد سوترویماب بر اساس یک کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده شامل 1057 شرکت‌کننده ارائه کرد. این کارآزمایی کاهش قابل توجهی در احتمال بستری شدن در بیمارستان در میان افراد در معرض خطر بالا نشان داد، اما برای افراد در معرض خطر کم، عملا هیچ مزیتی را نشان داد.

مطالعات بالینی قبل از ظهور نوع اومیکرون به پایان رسیده بود، اما این پانل گزارش می‌دهد که آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سوترویماب می‌تواند بر نوع اومیکرون هم موثر باشد، اما غلظت‌های بالاتری از دارو برای رسیدن به پاسخ مطلوب مورد نیاز است. نویسندگان این مطالعه در مورد تاثیرات احتمالی این آنتی بادی‌ها بر نوع اومیکرون این گونه  نتیجه گیری می کنند:

برای اطمینان از اینکه آیا اثربخشی دوزهای مورد مطالعه آنتی‌بادی‌های منوکلونال در مقابل اومیکرون هم وجود دارد، به مطالعات و داده‌های بیشتری نیاز دارد، و این دستورالعمل‌های پویا تا زمانی که داده‌های بیشتر در دسترس قرار بگیرد، به صورت مستمر به ‌روزرسانی خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha