سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 335020

سلامت نیوز : امروز روز جهانی زن است !ایده ی  جهانی شدن این روز  توسط خانوم  کلارا زتکین که خود از جمله فعالان سرشناس حقوق زنان بود، ارائه شد. او این پیشنهاد را در سال ۱۹۱۰ در کنفرانس جهانی زنان کارگر در کپنهاگ داد. در این کنفرانس ۱۰۰ زن از ۱۷ کشور جهان حضور داشتند که همگی به اتفاق آراء ، با پیشنهاد او موافقت کردند. سال بعد در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ روز بین‌المللی زن برای میلیون‌ها نفر در اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس برای اولین بار شناخته شده بود. 

روز جهانی زنان

زن بمثابه نمادی از اجتماعیت

 روز جهانی زن بزرگداشتی است که هرساله در روز 8 مارس  (مصادف با ۱۷ اسفند) به عنوان نقطه کانونی مهمی درمورد جنبش حقوق زنان برگزار می شود، بنابر مناطق مختلف اشکال متفاوتی را به خود می گیرد. بذر این روز مهم  که تمرکز خود را بر روی دست آورد های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خانوم ها می گذارد،زمانی که 15 هزار زن در نیویورک راهپیمایی کردند و خواهان ساعات کاری کمتر؛ حقوق بیشتر و حق رای بودند، کاشته شد. شرایط کاری سخت و غیر انسانی با دستمزد کم کارگران زن که در اوایل قرن بیستم در مقابل  مردانی که در کشور های صنعتی وارد فابریکات و بازار کاری شده بودند آنان را وادار به مبارزه علیه این بی عدالتی آشکار، به شکل سازمان یافته و منظم نمود. در چنین روزی  کارگران نساجی زن در یک کارخانه بزرگ پوشاک در برابر شرایط بسیار سخت کاری و وضعیت اقتصادی شان دست به اعتصاب زدند. به طوری که پس از گذشت زمان نیز خاطره این اعتصاب برای کارگران کارخانه ی  نساجی باقی مانده و نارضایتی و ناخشنودی عمومی ازاین شرایط برای زنان کارگر ادامه پیدا کرد.

در سال ۱۹۰۸ میلادی، پس اینکه درگیری بین صاحب کارخانه نساجی و نگهبانان آن با کارگران رخ داد، جمعیت زیادی از بانوان آسیب دیده و در آتش سوزی رخ داده نیز ۱۲۹ نفر، مظلومانه در آتش سوختند. با گذشت زمان گرد فراموشی  بر روی این خاطره ی دردناک ننشست و  باعث شد سال های بعد در کشورهای مختلف اروپایی و امریکا مبارزه زنان به شکل تظاهرات و اعتصاب کاری علیه فشار، تبعیض و بی عدالتی و  استعمار شدید کاری و همینطور برای داشتن حقوق برابر در اجتماع ادامه پیدا کند.

نگرش جهانی شدن روز زنان

ایده ی  جهانی شدن این روز  توسط خانوم  کلارا زتکین که خود از جمله فعالان سرشناس حقوق زنان بود، ارائه شد. او این پیشنهاد را در سال ۱۹۱۰ در کنفرانس جهانی زنان کارگر در کپنهاگ داد. در این کنفرانس ۱۰۰ زن از ۱۷ کشور جهان حضور داشتند که همگی به اتفاق آراء ، با پیشنهاد او موافقت کردند. سال بعد در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ روز بین‌المللی زن برای میلیون‌ها نفر در اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس برای اولین بار شناخته شده بود. 

روز جهانی زنان

روشن‌ترین افق پیروزی و پرشکوه‌ترین اوج موفقیت

در این روز زنان با هرگونه عقیده و گرایش فکری و نژادی، با همدیگر متحد شده و حقوق خود را به جهانیان بار دیگر یادآوری میکنند و خواستار برابری عدالتی در هر زمینه ی اجتماعی می شوند. هر زن تنها کافی است که نگاهی  به مسیری که در تاریخ همگان طی کرده اند بیندازد تا دست آورد ها و پیشرفت های زنان در طول تاریخ را ببیند و به خود افتخار کند و وجودش را دوست بدارد.روز زن فرصتی فوق‌العاده را ایجاد کرده تا به خود یاد آوری کنیم مبارزه برای ارزش و حقوق زنان امری بسیار مهم است. از فعالیت‌های زنان حمایت کنید و به آنها احترام بگذارید چراکه سزاوارش هستند.

با آرزوی فردایی بهتر برای تمامی زنان

با آنکه تقریبا ۱۰۰ سال از انتخاب روزی با عنوان «روز زن» می‌گذرد، اما مبارزه و تلاش زنان در کشورهای گوناگون برای حقوق برابر همچنان ادامه دارد. در کشورهای غربی هم فعالان حوزه زنان همچنان با مسائلی مانند دستمزدهای نابرابر در مقایسه با مردان برای کار یکسان و مشابه، خشونت جنسی و مشکلاتی که زنان خارجی تبار با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، دست به گریبانند و مسیری طولانی در  تحقق اهداف  خود پیش رو دارند.

تعصب را بشکنیم

شعار روز جهانی زنان

در سال ۲۰۲۱ٍ،  شعار سازمان ملل متحد برای روز جهانی زنان "زنان در رهبری: دستیابی به آینده برابر در جهان COVID-19" است و تأثیری را که دختران و زنان در سراسر جهان به عنوان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، مراقبان، نوآوران و سازمان دهندگان جامعه در طول دنیاگیری کووید ۱۹ داشتند را  برجسته تر می‌کند.در سال ۲۰۲۲ نیز شعار این روز "شکستن هرگونه تعصب :Break The Bias"  می باشد. بیایید با همدیگر در امسال آرزو کنیم جهانی بدون  تبعیض جنسیتی ،جهانی آزاد از هرگونه تعصب ،کلیشه و تبعیض ، دنیایی عادلانه ، جهانی که در آن تفاوت ارزشمند و پذیرفته شده باشد، داشته باشیم.

امروز جشنی برای زنان سراسر کره زمین است. ممنونم که فردی  زیبا، فوق العاده، دلسوز و بخشنده هستی، بی شک اگر درخشش، عشق و امیدی که به اطرافت میپراکنی نبود پوچی بسیار زیادی به این دنیا حاکم میشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha