چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 335211

جراحی لاغری (باریاتریک) یک عمل لاغری معده برای افرادیست که با اصلاح سبک زندگی و ورزش، موفق به کاهش وزن نشده اند... آیا شما کاندید جراحی لاغری هستید؟

آیا جراحی لاغری برای من مناسب است؟

بسیاری از افراد برای اینکه از چاقی رهایی یابند و لاغر شوند اقدام به جراحی لاغری می‌کنند اما برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا جراحی لاغری برای من مناسب است؟ ما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم شما را با جراحی لاغری و اینکه چه افرادی کاندیدای مناسبی برای جراحی لاغری هستند آشنا کنیم. همچنین با آشنایی با جدیدترین جراحی لاغری متوجه می‌شوید کدام جراحی لاغری مناسب شماست.

جراحی لاغری چیست؟

خوب است بدانید که جراحی لاغری یک نوع عمل لاغری معده است که سیستم گوارشی فرد را تغییر می‌دهد. این تغییر سیستم گوارش باعث لاغری فرد شده و در کاهش وزن بسیار موثر است. در برخی دیگر از انواع جراحی های لاغری علاوه بر معده تغییرات خیلی کمی هم به روده کوچک اعمال شده که باعث جذب کالری کمتر در بدن می‌شود.

جراحی لاغری برای افرادی که دارای چاقی مفرط می باشند و هر نوع رژیم و ورزش را امتحان کرده‌اند اما لاغر نشده اند مناسب بوده و به لاغر شدن و کاهش وزن افراد چاق کمک زیادی می‌کند.

چاقی بیماری‌های مختلفی را نیز به همراه دارد که ممکن است باعث دردسر و مشکلاتی برای افراد چاق شود اما با پیشرفت علم پزشکی شما می‌توانید جراحی لاغری را انجام دهید و به وزن دلخواه خود برسید. بدین ترتیب بیماری‌هایی که به دلیل چاقی برایتان ایجاد شده است تا حدودی درمان می شوند.

جراحی لاغری توسط پزشک متخصص باریاتریک انجام می شود. در عمل لاغری سیستم گوارشی فرد را به گونه‌ای دست‌کاری می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند تا معده‌ی شخص کوچک شود و به همین دلیل شما خیلی کمتر از قبل احساس گرسنگی می‌کنید و خیلی زود احساس سیری پیدا می‌کنید. این جراحی باعث محدود شدن جذب مواد غذایی در بدن شما می‌شود. به همین دلیل است که شما خیلی کم احساس گرسنگی می‌کنید و زود سیر می‌شوید بنابراین بعد از مدتی به وزن ایده‌آل خود می رسید.

بهترین کاندید جراحی لاغری کیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که شما کاندید مناسب برای جراحی لاغری هستید یا خیر ابتدا باید شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید.

  • افرادی که شاخص توده بدنی آن ها مساوی و یا بیشتر از 40 باشد کاندید مناسبی برای جراحی لاغری هستند
  • این جراحی که با عنوان عمل چاقی نیز شناخته می شود؛ برای افرادی که از چاقی رنج می برند و روش‌های زیادی را برای لاغر شدن انجام داده اما نتیجه نگرفته اند مناسب است.
  • افرادی که دیابت نوع دو دارند و از آپنه خواب رنج می برند این جراحی برایشان بسیار مفید و تاثیر گذار می‌باشد و می‌توانند برای رفع این مشکل خود جراحی را انجام دهند.
  • افرادی که به مواد مخدر و الکل اعتیاد نداشته باشند می توانند عمل جراحی لاغری انجام دهند.
  • افرادی که دچار اختلالات روانی نباشند نیز می توانند این عمل را انجام دهند.
  • افرادی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند کاندیدای مناسبی برای انجام این عمل می باشند.

چه افرادی نمی‌توانند جراحی لاغری را انجام دهند؟

افرادی که شاخص توده بدنی آن ها کمتر از 35 باشد مجاز به انجام این جراحی نمی‌باشند.

افرادی که فقط بین 10 الی 15 کیلو اضافه وزن دارند کاندیدای مناسبی برای این جراحی نیستند و بهتر است با ورزش و رژیم غذایی وزن خود را کم کنند.

انواع جراحی لاغری کدام اند؟

چندین روش جراحی لاغری وجود دارد اما بهترین روش جراحی لاغری اسلیو و بای پس هستند که مورد تایید انجمن چاقی ایران و جهان می‌باشند. هر کدام برای نوع افراد متفاوتی مناسب هستند؛ پس زمانی که متوجه شدید شما کاندید جراحی لاغری هستید و بهترین جراح لاغری را (از راه هایی مثل پرسش از دیگران و مراجع معتبر، دیدن فیلم جراحی لاغری و ...) انتخاب کردید، به پزشک خود اعتماد کنید و به دنبال ارزانترین جراحی لاغری نباشید. همیشه سلامت مهم‌ترین معیار است!

آیا جراحی لاغری برای من مناسب است؟

عمل اسلیو معده

خوب است بدانید که جراحی اسلیو معده فقط با یک روش انجام نمی‌شود و روش‌های متعددی دارد. عمل بای پس و اسلیو معده جدیدترین روش جراحی لاغری می‌باشند. این دو روش جراحی لاغری بسیار رایج می باشند زیرا کاملا استاندارد هستند. حالت سومی هم وجود دارد که ابتدا جراحی اسلیو و سپس بای پس انجام می شود.

در این روش‌ها شما به وزن ایده‌آل خود می‌رسید و بازگشت به وزن قبلی برای شما اصلا اتفاق نمی‌افتد. روش‌های دیگری از جمله حلقه گذاری معده، پلیسه ی معده، الون معده و ... نیز وجود دارند اما خوب است بدانید که این روش ها قدیمی و منسوخ شده‌اند و امکان اینکه شما به وزن قبلی خود برگردید در این روش‌ها وجود دارد.

انواع روش‌های جراحی لاغری عبارتند از:

1-عمل اسلیو معده

اسلیو معده یکی از روش‌های جراحی لاغری می‌باشد که با روش لاپاروسکوپی انجام می شود در این نوع جراحی معده ی بیمار به مقدار زیادی کوچک می شود. در واقع 70 درصد از معده ی بیمار کاملا برداشته می شود و آن قسمت باقی مانده از معده شبیه به یک موز در بدن فرد باقی می ماند.بعد از انجام این عمل معده ی شما تا حد زیادی کوچک می شود و دیگر قادر به خوردن مقدار زیاد غذا نمی باشید و احساس سیری می کنید و همین امر موجب لاغری شما می شود.

زمانی که حجم زیادی از معده ی شما برداشته می شود هورمونی به اسم گرلین که موجب گرسنگی می شود  نیز از بدن فرد بیمار برداشته می شود و مقدار بسیار کمی از این هورمون داخل بدن شما می ماند.

خوب است بدانید که هیچ نوع برگشتی در عمل جراحی لاغری وجود ندارد زیرا حجم زیادی از معده ی شما برداشته شده است و ساختار گوارشی شما به حالت قبل باز نمی گردد.

2-عمل بای پس معده:

این عمل نیز یک روش استاندارد برای جراحی لاغری می باشد و در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد. در این نوع عمل پزشک اقداماتی را برای اینکه فرد کمتر غذا بخورد و جذب مواد غذایی در بدن فرد کاهش یابد را انجام می دهد.

در جراحی لاغری بای پس معده برای اینکه بیمار اشتهای کمتری داشته باشد و کمتر غذا بخورد ابتدا پزشک اندازه معده و بعد از آن ساختار روده را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که جذب کمتری صورت گیرد. بعد از آن معده را به دو قسمت تقسیم می‌کند یکی از قسمت‌ها بسیار کوچک می‌باشد و حدود ده درصد از معده را شامل می‌شود و خوب است بدانید که غذا دقیقا وارد همین بخش کوچک معده می‌شود. در این روش معده را برش نمی‌زنند و آن را از بدن خارج نمی‌کنند. در این جراحی لاغری قسمت بزرگ‌تر معده همچنان در بدن فرد قرار دارد. فقط هیچ گونه مواد غذایی وارد این قسمت از معده نمی‌شود. این نوع روش جراحی برگشت‌پذیر می‌باشد و شما می‌توانید با عمل مجدد معده و ساختار گوارشی خود را به حالت قبل بازگردانید.

عمل بای پس معده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha