سلامت نیوز:یک مطالعه جدید که به وجود داروها در رودخانه‌های جهان می‌پردازد، غلظت‌هایی را در سطوح بالقوه سمی در بیش از یک چهارم مکان‌های مورد مطالعه نشان داد.

میزان بالای آلودگی های سمی در رودخانه های جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مطالعه جدید ۲۵۸ رودخانه در سراسر جهان از جمله تیمز در لندن و آمازون در برزیل را مورد بررسی قرار داد تا حضور ۶۱ ماده دارویی مانند کاربامازپین، متفورمین و کافئین را اندازه گیری کند.

به گزارش ساینس دیلی،محققان رودخانه‌ها را در بیش از نیمی از کشورهای جهان مورد مطالعه قرار دادند در حالی که رودخانه‌های ۳۶ کشور از این کشورها قبلاً از نظر مواد دارویی نظارت نشده بودند.

این مطالعه بخشی از پروژه نظارت جهانی داروها به رهبری دانشگاه یورک انگلستان است که طی دو سال گذشته به طور قابل توجهی گسترش یافته است، و اولین تحقیق در مقیاس جهانی در مورد آلودگی دارویی در محیط زیست است.

محققان در این مطالعه دریافتند که:

• آلودگی دارویی، آب را در همه قاره‌ها آلوده می‌کند.

• رابطه قوی بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی یک کشور و آلودگی بیشتر دارویی در رودخانه‌های آن وجود دارد.

• میزان بالای آلودگی دارویی بیشترین ارتباط مثبت را با مناطق با میانگین سنی بالا و همچنین نرخ بالای بیکاری و فقر محلی دارد.

• آلوده‌ترین کشورها و مناطق جهان جنوب صحرای آفریقا، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از جنوب آسیا هستند.

• فعالیت‌هایی که بیشترین ارتباط را با بالاترین سطح آلودگی دارویی دارد شامل تخلیه زباله در کنار رودخانه‌ها، زیرساخت‌های ناکافی فاضلاب و تولید دارو، و ریختن محتویات مخازن سپتیک باقیمانده به رودخانه‌ها است.

این مطالعه نشان داد که یک چهارم سایت‌ها حاوی آلاینده‌هایی مانند سولفامتوکسازول، پروپرانولول، سیپروفلوکساسین و لوراتادین در غلظت‌های بالقوه مضر بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha