سلامت نیوز:تحقیقات و نتایج تحقیقات بالینی در مورد واکسن در کودکان نشان می‌دهد تاکنون در کشورهایی که به صورت فراگیر کودکان زیر 12 سال را واکسینه کرده‌اند، هیچ عوارض شدید یا مرگ و میری وجود نداشته است.

راهنمای بهترین واکسن‌ کرونا برای کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، کرونا با همه بدی‌هایی که داشت تنها یک دلخوشی برای خانواده‌ها به جا گذاشته بود که با بچه‌ها زیاد کاری نداشت، اما سویه اُمیکرون تمام محاسبات را بر هم زد و این‌بار به قصد جان بچه‌ها پایش را روی زمین گذاشته است.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، تا آبان ماه سال 1400 که هنوز خبری از اُمیکرون نبود، در دنیا بیش از 7 میلیون کودک به ویروس کرونا آلوده شدند که از این میان متاسفانه 1328 کودک جان خود را از دست دادند.

اما اُمیکرون که آمد، رو در رویی بچه‌ها با کرونا تغییر کرد و حالا این کودکان بودند که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند و همین باعث شد آمار ابتلای کودکان در دنیا بالا برود و بخش‌های «آی‌سی‌یو » مملو از کودکانی شد که صدای سرفه‌هایشان فضای بیمارستان را پر می‌کرد.

 شرایط سخت بیماری در کودکان

بچه‌ها در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نمانده‌اند و به گفته دکتر فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر، بیشتر بخش‌های بستری بیمارستان‌های کودکان پر شده است و اگر به همین منوال حرکت کنیم، دچار کمبود تخت می‌شویم. او توضیح داد که برخلاف پیک‌های قبلی، تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اُمیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای اُمیکرون هم در بین بیماران بستری داریم.

به اعتقاد این پزشک متخصص، دوره کرونای اُمیکرون در بچه‌ها در پیک ششم افزایش یافته است؛ یعنی گاهی ۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای اُمیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌ها یا سایر سویه‌های کرونا باشد.

بازگشایی مدارس عامل شیوع اُمیکرون

او به این موضوع نیز اشاره کرد که بیشتر کودکان عموما از طریق بچه‌های دیگر در مهد کودک‌ها و دبستان‌ها به اُمیکرون آلوده شده‌اند. این کودکان واکسینه نیستند ‌و به راحتی به بیماری مبتلا می‌شوند و می‌توانند عامل انتقال ویروس به گروه بزرگسالان هم باشند.

اما با وجود این، هنوز هم میزان شدت این سویه نسبت به سویه‌های دیگر کمتر است. بر اساس آمارها، یک‌سوم از کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند و کارشان به بیمارستان کشیده می‌شود، دچار عوارض می‌شوند و کارشان به «آی‌سی‌یو» می‌کشد. از سوی دیگر، امکان دارد این کودکان به عوارض پس از کرونا مانند التهاب بخش‌های مختلف سیستم‌های بدن مبتلا شوند.

به گفته دکتر مجید مختاری، فوق تخصص ریه و عضو ستاد علمی کرونا، اوایل که کرونا آمده بود بحث شیوع بیماری کاوازاکی نیز مطرح شده بود که تحقیقات نشان داد کودکانی که دچار مشکل می‌شدند به کاوازاکی مبتلا نبودند بلکه به عوارض کرونا دچار بودند.

او بر این باور است که کودکان منبع خوبی برای انتقال کرونا هستند، زیرا اگر ماسک هم داشته باشند، در مهد و مدرسه با توجه به جو محیط نمی‌توانند فاصله را رعایت کنند و به همین دلیل ماسک عملا بی‌تاثیر است و اگر خودشان هم علائم نشان ندهند، می‌توانند منبع خوبی برای انتقال کرونا باشند.

او تاکید می‌کند که کودکان زیادی به خاطر بیماری‌های ژنتیک، مشکلات مادرزادی، نقص متابولیک و مشکلات قلبی دچار عوارض شدید کرونا می‌شوند که این موضوع اهمیت واکسیناسیون را در این گروه از افراد بیشتر نشان می‌دهد.

واکسیناسیون کم عامل درگیری بیشتر کودکان

مختاری  در رابطه با دلیل درگیری بیشتر کودکان به سویه اُمیکرون توضیح می‌دهد با وجود هشدارهایی که در این خصوص عنوان می‌شد، ارتباط کودکان با یکدیگر هنگامی که مدارس بازگشایی شد، کنترل نشده بود و از طرف دیگر، واکسیناسیون کودکان کمتر از ۲ ماه است که آغاز شده و به نظر می‌رسد اگر واکسیناسیون اطفال زودتر آغاز شده بود، هم اکنون با این وضعیت مواجه نبودیم و میزان درگیری و بستری در کودکان بسیار کمتر از این مقدار بود و از طرفی دیگر، در سویه اُمیکرون به سبب جهشی که در ویروس رخ داده میزان سرایت‌پذیری بیماری بسیار افزایش پیدا کرده است.

او معتقد است که در این شرایط زدن واکسن برای کودکان، به خصوص کودکانی که بیماری‌های خاص دارند، بهتر از نزدن آن است و می‌تواند کودکان را از عوارض شدید بیماری محفوظ نگه دارد.

واکسن پاستوکووک و سینوفارم در اختیار خانواده‌ها

آمیتیس رمضانی، رئیس مرکز تحقیقات انستیتو پاستور، نیز به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر سه واکسن پاستوکووک، سینوفارم و فایزر در دنیا برای کودکان زیر 12 سال مجوز گرفته‌اند که اکنون پاستوکووک که در دنیا آن را به نام سوبرانو 2 می‌شناسند و سینوفارم برای کودکان در ایران قابل دسترسی است.

او توضیح می‌دهد: «مطالعه کارآزمایی بالینی فاز یک و دو در کودکان در کوبا در دسترس است. در این مطالعه ۳۵۰ کودک 3 تا ۱۸ سال وارد مطالعه شدند. نشان داده شده هیچ عارضه جدی منتسب به واکسن مشاهده نشده است. بعد از تزریق دو دوز واکسن، افزایش چهار برابری تیتر آنتی‌بادی در ۹۹ درصد کودکان 3 تا 11 سال و ۹۳ درصد کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال مشاهده شده است. عملا این واکسن در کوبا برای دو میلیون نفر در رده سنی 3 تا ۱۸ سال تزریق شده است و این نشان می‌دهد این واکسن می‌تواند گزینه خوبی برای واکسینه کردن کودکان در کشور به شمار بیاید.»

او در مورد سینوفارم هم می‌گوید: «این واکسن اولین‌بار برای تزریق به کودکان در امارات مجوز گرفت و بعد چین آن را تایید کرد و تزریق آن برای کودکان 3 تا 11 سال آغاز شد. کشورهایی مانند آرژانتین و تایلند نیز تزریق آن را برای کودکان آغاز کردند. تحقیقاتی که از این واکسن آمده است، نشان می‌دهد برای کودکان 5 تا 12 سال 100 درصد ایمنی و برای کودکان کمتر از 5 سال 90 درصد ایمنی ایجاد کرده است. تحقیقات در فاز اول و دوم این واکسن نیز نشان داده عوارض آن خفیف و کوتاه‌مدت بوده است.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان کودکانی که واکسن زده‌اند تنها 29 درصد علائم نشان داده و در 71 درصد آنها هیچ علائمی وجود نداشته است.

علائمی هم که در 29 درصد باعلامت دیده شده است شامل درد در محل تزریق، خارش و قرمزی و علائم سیستمیک مانند تب، سرفه، اسهال، یبوست و سردرد بوده که مدت آن زیاد نبوده و خیلی زود برطرف شده است.

واکسن کودکان تاکنون هیچ عوارضی نداشته است

تحقیقات و نتایج تحقیقات بالینی در مورد واکسن در کودکان نشان می‌دهد که تاکنون در کشورهایی که به صورت فراگیر کودکان زیر 12 سال را واکسینه کرده‌اند، هیچ عوارض شدید یا مرگ و میری وجود نداشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فاز یک و دو تزریق واکسن صددرصد آنتی‌بادی خنثی‌کننده بر اثر تزریق واکسن ایجاد شده است که این می‌تواند نشان‌دهنده افزایش ایمنی در کودکان باشد.

دکتر رمضانی تاکید می‌کند که تصمیم برای زدن واکسن به کودکان با پدر و مادر است و ما به عنوان پزشک وظیفه داریم اطلاعات درست به خانواده‌ها بدهیم و این پدر و مادر هستند که با توجه به شرایط کودک خود تصمیم به تزریق واکسن می‌گیرند.

اما به این نکته نیز اشاره می‌کند که در واقع واکسن کووید کشته شده است و چیز پیچیده‌ای نیست. اگر در واقع کووید کشته‌شده را به کودکان ندهیم قطعا با چرخشی که این روزها کرونا انجام می‌دهد، ویروس کشته‌نشده آنها را درگیر می‌کند. هر چند که نمی‌توانیم بگوییم بعد از تزریق واکسن اصلا مبتلا نمی‌شوند بلکه نکته اینجاست که بعد از واکسن شدت بیماری به طرز محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha