چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 335929

سلامت نیوز: یک ساعت بعد از این که از خواب بیدار شده‌اید هنوز خواب‌آلوده‌اید و کارهای بزرگ روز خود را آغاز نکرده‌اید. طبیعتاً تمایل دارید قبل از شروع کارهایتان انرژی بگیرید، اما نوشیدن قهوه با برخی از شما کاری می‌کند که می‌خواهید از دیوار بالا بروید یا شاید در حال تلاش برای ترک کافئین هستید و نمی‌توانید قهوه بنوشید.

 ۶ راهِ بیدار شدن بدون قهوه

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازCNN، به گفته‌ نانسی زی. فارِل آلِن متخصص حرفه‌ای تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، این روزها بسیاری از مردم دچار استرس هستند پس طبیعی است که گاهی‌اوقات مایل به انرژی گرفتن از یک منبع غذایی باشند تا حس عصبانیت و آشفتگی‌شان فروکش کند.

آلن می‌افزاید که برای برخی افراد قهوه موجب بروز ناراحتی معده یا حتی اسهال می‌شود. کسانی هم که مشکلات قلبی دارند ممکن است قهوه مصرف نکنند، چون سبب بالا رفتن ضربان قلب یا فشار خون‌شان می‌شود.
 

رعایت بهداشت خواب همچنان بهترین راهِ تضمین استراحتِ خوبِ شما در طول شب و داشتن انرژی پایدارتر در طول روز است. اما اگر در حال کار کردن روی بهبود رژیم خواب خود هستید یا هنوز به جای خواب یا قهوه به اندکی جایگزین برای دریافت انرژی نیاز دارید در ادامه‌ی این مطلب ۶ راه سریعِ بیدار شدن از خواب بدون اتکا به نوشیدن قهوه را بخوانید.

۵ دقیقه یوگا تمرین کنید

به نقل از اِستِفانی منصور، نویسنده‌ بخش سلامت و تناسب اندام سی‌ان‌ان و مربی کاهش وزن زنان، انجام تمرینات صبحگاهی یوگا به صورت مختصر سطوح انرژی را به طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد.

شما از طریق یوگا بدن‌تان را با بهبود گردش خون و از بین بردن سفتی یا درد سرحال می‌کنید و به گفته‌ی منصور با «ایجاد اندورفین‌هایِ حسِ خوب ناشی از انجام حرکات یوگا» مغزتان را استارت می‌زنید.

هرگونه حرکتی که به واسطه‌ی آن دست‌های شما بالای سرتان برود، پشت پاهایتان کشیده شود یا ضربان قلب‌تان را بالا ببرد به افزایش انرژی شما کمک می‌کند. «من روی کشش قفسه‌ی سینه و سپس پشت و پایین بدن تمرکز میکنم تا گردش خون و انرژیم رو بالا ببرم.

وقتی تو جوونی صبحا از خواب بیدار میشدم مادرم گاهی وقتا که متوجه تنبلی و کندی من میشد میگفت ۱۰ تا حرکت پروانه بزن تا سرحال شی!» آلِن هنوز هم صبح‌ها بعد از آب‌رسانی به بدن خود این حرکت را انجام می‌دهد.

از خانه بیرون بروید

منصور عقیده دارد که بیدار کردن ذهن و بدن از طریق «حرکت» بسیار طبیعی‌تر و بادوام‌تر از نوشیدن قهوه است و در صورتی که این حرکات را بیرون از خانه انجام دهید اثرات بالقوه‌ی آن دو برابر خواهد شد. «انجام تمرینات هوازی و بالا بردن ضربان قلب ... به عنوان یه تقویت‌کننده‌ی انرژی عمل میکنه.

پیاده‌روی صبحگاهی بسیار آرامش‌بخشه و نگاه شما رو به زندگی مثبت میکنه، چون چیزهایی که اون موقع از روز می‌بینید متفاوتن، تمیزی هوا، رنگ آسمون، درختا و حتی شیطنت و آواز پرنده‌ها. پیاده‌روی در فضای باز بخاطر دما انرژی شما رو بالا میبره. حتی تو روزای گرم تابستون هم بدن شما رو سرحال میکنه و از رخوت درمیاره.»

گوش دادن به موسیقی‌های شاد

گوش دادن به موسیقی‌های شاد بعد از بیدار شدن از خواب به شما انرژی می‌دهد به ویژه اگر این کار را حین ورزش انجام دهید.

بر اساس پژوهشی که سال ۲۰۲۰ انجام شد مشخص شد که گوش دادن به موسیقی با ضرب بالا معادل حدود ۱۷۰ ضربان قلب در دقیقه می‌تواند خلق و خو را قبل از ورزش تقویت کند، حسِ درد و خستگی ناشی از ورزش را کاهش دهد و عملکرد و استقامت را بالا ببرد.

برای سلامتی خودتان آب بنوشید

بعد از خواب شبانه، بدن دچار کمبود آب می‌شود که این کمبود به گفته‌ی آلِن روی عملکرد مغز و بدن اثر می‌گذارد. طبق بررسی‌های انجام شده درباره‌ی آب، هیدراتاسیون و سلامت در سال ۲۰۱۱ وقتی اندامی نظیر کلیه‌ها ناچار شوند در محیطی با میزان آب ناکافی کار کنند انرژی بیشتری از بدن می‌گیرند.

آلِن می‌گوید: «من هر روز صبح که از خواب بیدار میشم اولین کاری که میکنم نوشیدن یک لیوان آب از شیره، چند قطره لیمو هم بهش اضافه میکنم. این کار به اضافه‌ی ورزش صبحگاهی برنامه‌ی همیشگی منه تا بتونم روزم رو با انرژی شروع کنم.»

رایحه درمانی را امتحان کنید

رایحه درمانی یا استفاده از عصاره و اسانس گیاهان معطر برای استنشاقِ درمانی، ماساژ یا حمام به نقل از آلِن می‌تواند برای برخی افراد موثر واقع شود. برای تجربه‌ی رایحه درمانی می‌توانید صابون‌هایی با رایحه‌های لذت‌بخش مصرف کنید یا حتی از شوینده‌های معطر بدن از خانواده‌ی مرکبات استفاده کنید.

راه دیگر انرژی گرفتن، استفاده از خود قهوه اما به یک شیوه‌ی دیگر است، مثلاً استفاده از شوینده‌ی بدن، شمع، عطر یا محصولات دیگر با بوی قهوه که می‌توانید هنگام صبح از آن‌ها استفاده کنید.

انتخاب هوشمندانه‌ی میان‌وعده‌ها

غذایی که متشکل از پروتئین، چربی‌های سالم و غنی از منابع کربوهیدرات فیبردار باشد قند را با سرعت کمتری در خون آزاد کرده و انرژی ما را پایدارتر می‌کند .

این نوع صبحانه چیزی است که فارل آلن به بیمارانی پیشنهاد می‌دهد که به دنبال افزایش انرژی صبحگاهی هستند. «معمولاً صبحانه‌ی خود من شامل پنیر محلی یا ماست کم چرب به همراه توت، گرانولا و گردو میشه. خونواده‌ی من عاشق نون کدو حلوایی و کدو سبز هستن. من جلوتر اونا رو درست میکنم تا صبح سریع ازشون استفاده کنیم.» فارل آلن برای افزودن پروتئین تخم‌مرغ، برش‌های پنیر یا پنیر محلی را هم در رژیم صبحگاهی خود می‌گنجاند.

ایده‌های دیگر او برای صبحانه‌ی غنی از پروتئین و فیبر عبارتند از:

- آووکادو روی نان تست سبوس‌دار (در صورت تمایل همراه یک تخم مرغ) که روی آن چاشنی دلخواه‌تان را می‌پاشید.
- پودینگ برنج قهوه‌ای دارچینی با گردو که می‌توان آن را از شب درست کرد و صبح گرم کرد.

- فارو (دانه‌های سه گونه گندم که در آب پخته و نرم شده و به صورت ساده در سالاد، سوپ و سایر غذاها مصرف می‌شود)، می‌توان آن را شیرین کرد و پودر دارچین، سیب، توت یا گردو به آن افزود یا اگر به دنبال مزه هستید از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کنید که شامل گوجه فرنگی، زیتون، خیار و پنیر فتا می‌شود یا یک کاسه تخم مرغ، آووکادو و اسفناج.

ترجمه از فرادید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha