پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 335951

وضعیت نگران‌کننده سدهای تأمین آب تهران

سدهای لتیان و لار در روزهای آینده از مدار خارج می‌شوند

سلامت نیوز:سدهای تامین آب تهران جمعا حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دارند و اگر میزان تبخیر و کاهش نزولات جوی را در نظر بگیریم، قطعا در تابستان مشکلات عدیده‌ای را برای تامین آب شرب تهران خواهیم داشت.

وضعیت نگران‌کننده سدهای تأمین آب تهران

سدهای تامین آب تهران جمعا حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دارند و اگر میزان تبخیر و کاهش نزولات جوی را در نظر بگیریم، قطعا در تابستان مشکلات عدیده‌ای را برای تامین آب شرب تهران خواهیم داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،محسن موسوی‌خوانساری، عضو هیأت مدیره انجمن آب‌وخاک پایدار ایران در رابطه با کاهش ذخایر سدهای تامین آب شرب استان تهران گفت: « ۵ سد وظیفه تأمین آب شرب تهران را برعهده دارند که وضعیت آنها نگران کننده است؛ سد لتیان و سد لار که در شرق تهران قرار دارند مجموعا ۲۰ میلیون مترمکعب آب دارند و در روزهای آینده از مدار خارج می‌شوند و آبی برای استان تهران در سدهای منطقه شرق باقی نخواهد ماند.»

«در غرب تهران هم سد امیرکبیر را داریم که مقدار آب آن یک‌سوم سال گذشته است و این سد حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد که بسیار نگران‌کننده است. اگر سد طالقان و ماملو را هم به سدهای مذکور اضافه کنیم جمعا حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب داریم و اگر میزان تبخیر و کاهش نزولات جوی را در نظر بگیریم، قطعا در تابستان مشکلات عدیده‌ای را برای تأمین آب شرب تهران خواهیم داشت.»


عضو هیأت مدیره انجمن آب‌وخاک پایدار ایران تاکید کرد: «مسئولان باید از همین الان اعلام‌خطر و مشکلات کم‌آبی را از طریق صداوسیما، فضای مجازی و رسانه‌ها به مردم گوشزد کنند. درست است که در برخی مناطق مانند هرمزگان ۲ برابر میانگین سالانه بارش داشتیم، اما در مجموع وضع ذخایر آبی نگران‌کننده است.»


موسوی با تأکید بر اینکه از همین الان تمهیدات لازم برای تأمین آب شرب و کشاورزی در نظر گرفته شود، گفت: «برای کشت بهاره نیز باید به کشاورزان هشدار داده و کشت بهاره با درنظر گرفتن کمبود شدید منابع آبی انجام شود.»او مشکل کاهش ذخایر سدها را متوجه کل کشور دانست و تصریح کرد: «با توجه به اینکه ما یک سال بسیار خشک را پشت‌سر گذاشته‌ایم، بارش‌های سال‌جاری که در حد نرمال بود هم نتوانسته خشکسالی سال گذشته را جبران کند.

به‌عنوان مثال بررسی شرایط آبدهی و ذخیره مخزن سد کرخه نشان‌دهنده وقوع خشکسالی در این حوضه است. آبدهی ورودی سد کرخه نسبت به بلندمدت کاهش ۵۳ درصدی و نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha