سلامت نیوز: با وجود تأکید مقامات بهداشتی کشور بر لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا شاهد عدم استقبال مردم از دریافت نوبت سوم واکسن هستیم؛ این در حالی است که نمودار موارد بستری و فوتی کرونا با شیوع اومیکرون روند صعودی به خود گرفته است.

عادی‌انگاری کرونا تقصیر مردم است یا مسئولین؟/ ۳ عامل مهم عدم استقبال مردم از تزریق دوز سوم واکسن

زمان پایان ویروس کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ، تعداد موارد بستری مبتلا به کرونا به طور روزافزونی در حال افزایش است و به همین دلیل مقامات بهداشتی کشور مدام بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا تأکید می‌کنند.

با این وجود آمار واکسیناسیون کرونا در کشور نشان می‌دهد که از جمعیت 62 میلیون نفری که دوز اول و 55 میلیون نفری که دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند تنها 22 میلیون نفر دوز سوم را نیز دریافت کرده‌اند اما چرا پوشش واکسیناسیون دوز سوم در کشور پایین است؟

عادی‌انگاری کرونا؛ تقصیر مردم یا مسئولین؟

از زمان افزایش پوشش واکسیناسیون کرونا در کشور، محدودیت‌های کرونایی به حداقل رسید. این تصمیم که به نظر می‌رسید با هدف چرخیدن چرخ اقتصادی کشور انجام شده باشد خود عاملی برای عادی‌انگاری وضعیت کرونا بود.

اگرچه اجرای سختگیرانه محدودیت‌های کرونایی در شرایطی که بسیاری از مشاغل در پی شیوع کرونا آسیب فراوانی دیده‌اند؛ به نظر سخت و غیرممکن می‌رسد اما دولت می‌توانست با اعمال محدودیت‌هایی برای حضور افراد واکسینه نشده در اماکن عمومی، اهمیت تزریق واکسن کرونا را پررنگ‌تر جلوه دهد. در این راستا نیز برخی محدودیت‌ها تحت عنوان محدودیت‌های هوشمند کرونایی اجرا شد اما به دلیل نبود ضمانت اجرایی و عدم نظارت کافی بر رعایت آن، عملاً به حاشیه رفت و موفق نبود و همین مسئله یعنی احساس نبود نظارت کافی بر کنترل کرونا و واکسیناسیون در کشور را می‌توان عاملی برای عادی‌انگاری وضعیت کرونا دانست.

بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است؟

در حالی که مقامات بهداشتی کشور مدام اعلام می‌کنند که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است؛ نتایج برخی مطالعات و اظهارنظر بسیاری از پزشکان، حاکی از آن است که استفاده از پلتفرم‌های مختلف و ناهمگن در واکسیناسیون، اثربخشی بیشتری دارد؛ برای مثال برخی اعضای کمیته علمی کرونا بارها اعلام کرده‌اند که تزریق واکسن‌های پروتئینی به عنوان دوز سوم واکسن سینوفارم، آنتی‌بادی‌ها را بیشتر افزایش می‌دهد. همین مسئله باعث افزایش اقبال مردم به تزریق واکسن‌هایی نظیر پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن و آسترازنکا می‌شود اما میزان تولید و واردات این واکسن‌ها محدود است و طبیعتاً یک نوع واکسن کفاف همه جامعه هدف را نمی‌دهد.

اگرچه بسیاری از افراد نیز بنا به گفته متخصصین واکسن مشابه دوز اول و دوم خود را در دوز سوم تزریق می‌کنند اما برخی نیز حساسیت بیشتری در انتخاب نوع واکسن دوز سوم به خرج می‌دهند. با این وجود بسیاری از مراکز همه انواع واکسن‌ها را ندارند و با گذشت حدود یک‌سال از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور، نقشه توزیع واکسن کرونا در کشور مشخص نیست و همین امر باعث سردرگمی برخی مردم و منصرف شدن آنها از تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌شود.

فعالیت گروه‌های ضدواکسن در فضای مجازی

فعالیت گروه‌های ضدواکسن در فضای مجازی نیز در ماه‌های اخیر گسترده‌تر شده؛ شیوع سویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا در کشور و کاهش نسبی اثربخشی واکسن‌ها نیز بهانه خوبی برای این افراد است تا به تبلیغاتی علیه واکسن بپردازند؛ عدم اقناع افکار عمومی، منتشر نکردن مقالات مربوط به عوارض واکسن‌های مصرف شده در کشور و کم‌توجهی سیاست‌گذاران به تأثیر محتواهای تولیدشده از سوی گروه‌های ضدواکسن بر افکار عمومی و عدم پاسخگویی مناسب به شبهات مطرح شده از سوی آن‌ها، باعث کم‌تر شدن اعتماد مردم به واکسیناسیون کرونا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha