"در حال حاضر مصرف داروهای پروبیوتیک را هم برای تغییر محیط واژن وهم برای فعال کردن باکتری های واژن که اگر فعال نباشند،احتمال عفونت های باکتریایی وجود دارد را توصیه می‌کنیم." در گفت و گو با «زهره محمودی»، ارشد مامایی و دکترای سلامت اجتماعی وهیأت علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه آموزشی البرز مطرح شد.

آیا سرکه سیب کمکی به رفع عفونت‌های قارچی می‌کند؟

چه کسانی مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند؟

۷۵ درصد زنان در دوران زندگی خود را حداقل یک بار دچار عفونت‌های قارچی شده‌اند وعوامل متعددی در این زمینه نقش دارد؛ خانم‌هایی که مستعد این بیماری هستند معمولا از میان افرادی هستند که یا یک دوره طولانی مدت آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند و یا در دوران بارداری مبتلا به عفونت قارچی شده و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند. علاوه بر این خانم‌هایی که مبتلا به بیماری دیابت هستند به دلیل ضعف در سیستم ایمنی مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی هستند.

علائم بیماری به چه صورت است؟

بیماران به سه دسته تقسیم می‌شوند، برخی علامت دار و برخی بدون علامت هستند و عده دیگری از بیماران علائم راجعه بیماری را دارند، به این صورت که علائم آنها به طور مداوم تکرار می‌شود. علامت اصلی بیماری خارش است؛ خارشی که هم در خارج و هم در داخل دستگاه تناسلی همراه با ترشحات ایجاد می‌شود. این ترشحات حالت پنیری شکل دارند و از حالت آبکی تا غلیظ متغیر است . بعضی مواقع همراه با سوزش ناحیه تناسلی است و بیمار ممکن است درد موقع نزدیکی داشته باشد یا تحریکات ناحیه خارجی خارجی دستگاه تناسلی را احساس کند. سوزش هنگام ادرار، از شکایت برخی از مبتلایان است که در واقع به دلیل التهاب ایجاد شده به وجود می‌آید. علاوه بر این ممکن است تغییر رنگی به دلیل التهاب ایجاد شده در ناحیه اتفاق بیفتد. معمولا به این دلیل که پی هاش واژن در بیماران به سمت اسیدی شدن می‌رود، این حالات ایجاد می‌شود.

درمان بیماری از چه طریق انجام می‌شود؟

معمولا درمان بیماران با مراجعه به متخصصان زنان وکارشناسان مامایی انجام می‌شود؛ بعد از تشخیص عفونت قارچی، درمان یا بر اساس داروهای خوراکی ضد قارچ مثل نیستاتین به شکل خوراکی است و یا کرم های واژینال مانند کلیترومازول تجویز می‌شود.اگر افراد به صورت مرتب دچار عفونت قارچی می‌شوند، باید برای آنها داروهایی مانند فلوکونازول با تشخیص پزشک به صورت طولانی مدت تجویز شود.

آیا بیماری قابل پیشگیری است؟

رعایت بهداشت و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی، عدم استفاده از لباس زیرهای تنگ و غیربهداشتی اهمیت زیادی در پیشگیری دارد، توصیه می‌شود لباس زیر حتما با نور آفتاب و یا اتو خشک و ضدعفونی شود. استفاده از سرویس بهداشتی تمیز و خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از ادرار نقش مهمی در این زمینه دارد.

آیا سرکه سیب کمکی به رفع عفونت‌های قارچی می‌کند؟

در مورد نقش سرکه سیب در درمان عفونت‌های قارچی تا کنون درهیچ کتاب و منبع علمی صحبتی نشده است؛ اما به این دلیل که سرکه سیب اسیدی است ممکن است تأثیری در پی هاش واژن ایجاد کند و شرایط بیمار را بدتر و خارش را تشدید کند. لذا ما سعی می‌کنیم از طریق داروهایی که تجویز می‌کنیم، بیماران را درمان کنیم و به افراد افراد توصیه می‌کنیم که از این کار خودداری کنند.

در صورت بی توجهی به بیماری و عدم مراجعه به پزشک چه عوارضی برای بیمار ایجاد می‌شود؟

به هر حال علائمی که بیماری ایجاد می‌کند فرد را آزار می‌دهد و اگر درمان نشود در دراز مدت ایجاد التهاب ‌های بیرونی می‌کند در واقع ناراحتی هایی را برای فرد به دنبال دارد اما اینکه بگوییم عارضه غیر قابل جبرانی از خود می‌گذارد چنین چیزی نیست.حتی خیلی مواقع ممکن است در خانمی که دیابتی است هم علامتی نبینیم؛ فقط به این دلیل که موجب خارش، سوزش و درد در زمان نزدیکی یا تحریکات ناحیه تناسلی می‌شود، بهتر است بیمار برای درمان مراجعه کند.

آیا دختران هم به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند؟

به هر حال این رعایت بهداشت و شرایط بهداشتی برای همه لازم است، اما در خانم‌ها به خاطر اینکه فعالیت های جنسی بیشتر از دختران است، مستعد تر هستند . اما اینکه بگوییم فقط خانم‌ها مستعد هستند چنین چیزی نیست .

آیا طب سنتی و تغذیه‌ای خاص کمکی به درمان عفونت قارچی می‌کند؟

من متخصص طب سنتی نیستم و در این رابطه نظری ندارم اما به هر حال نقش تغذیه را بی‌تأثیر نمی‌دانم.  به طوری که در حال حاضر مصرف داروهای پروبیوتیک را هم برای تغییر محیط واژن وهم برای فعال کردن باکتری های واژن که اگر فعال نباشند،احتمال عفونت های باکتریایی وجود دارد را توصیه می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha