سلامت نیوز:با گسترش امیکرون در سراسر کشور و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقشه ایران به رنگ قرمز کرونایی که معرف بالاترین میزان خطر ابتلا به این بیماری است، درآمده است.

ایران؛ قرمز به رنگ اومیکرون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،بر اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها که دیروز مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منتشر کرد،  ۳۳۷شهر در وضعیت قرمز، ۶۴شهر در وضعیت نارنجی، ۴۷شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست. افزایش شهرهای قرمز به ۳۳۷ در حالی است که تا چند روز پیش شهرهای با وضعیت قرمز در کشور  ۲۴۷شهر بود.

لازم به یادآوری است وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم 10نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده باشند. در وضعیت نارنجی این رقم به شش نفر، در وضعیت زرد یا خطر متوسط این رقم به دست‌کم سه نفر و در وضعیت آبی به دو نفر در هر صد هزار نفر می‌رسد. علاوه بر افزایش شهرهای قرمز، تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا نیز افزایش پیداکرده است. وزارت بهداشت روز شنبه، ۳۰بهمن، از جان باختن ۱۹۱نفر و شناسایی بیش از  ۱۲هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

البته آمار رسمی کرونا در حالی به‌صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود که کارشناسان مستقل می‌گویند، آمار بیماری و فوتی‌های ایران حدود پنج برابر آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت است. به دلیل نبود امکان آزمایش‌های روزانه شهروندان، میزان شیوع بیماری منطبق بر واقعیت نیست و بسیاری از موارد فوتی ناشی از کرونا، ذیل بیماری کرونا قرار نمی‌گیرند و در آمارها ثبت نمی‌شوند. گفته می‌شود چرخش هم‌زمان دوسویه دلتا و امیکرون ویروس کرونا (سارس‌کوو ۲) می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها باشد.

روزهای آینده کرونا به اوج می‌رسد در حالی هیچ شهری در کشور آبی نیست و رنگ قرمز کرونایی بر روی نقشه کشور غالب شده است که مسئولان روزهای آتی وضعیت بغرنج‌تر می‌شود. یونس پناهی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت ایران دیروز اعلام کرد موج ششم شیوع ویروس کرونا که به دلیل انتشار سویه امیکرون بوده، در هفته دوم اسفند به اوج خود خواهد رسید.


علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نیز می‌گوید، با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش‌بینی اینکه ابتلا به اومیکرون در چه زمانی کاهش خواهد یافت تا حدودی سخت است، اما تا چند هفته دیگر با التهاب آماری موارد ابتلا روبرو خواهیم بود. به گفته زالی بسیاری از مراکز استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و با توجه به روند شیوع این ویروس در طول یک هفته اخیر به‌صورت همگن و متوازن آمار ابتلا به کرونا را در کشور شاهد هستیم.

استان تهران هم مانند سایر استان‌ها بعد از طی یک دوره ایستایی، به سمت افزایش آمار پیش رفته است. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز روز پنج‌شنبه ۲۸بهمن از اوج‌گیری موج ششم کرونا در دو هفته آینده خبر داده و میزان و نوع محدودیت‌های کرونایی را منوط به تصمیم‌ ستاد ملی کرونا دانسته بود.

 نگرانی از گسترش بیشتر کرونا در نوروز

هم‌زمان با افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور و هشدار درباره تداوم روند افزایشی آن در هفته‌های آینده،  نوروز و تعطیلات سال نو در پیش است و مسافرت‌ها و دیدوبازدیدهای نوروزی می‌تواند شرایط کنونی را دشوارتر کند. بااین‌حال تاکنون ستاد مدیریت کرونا -که هشدار پیک ششم کرونا را داده و در دوره‌های گذشته سفر را یکی از عوامل انتشار ویروس در کشور دانسته است- محدودیت‌های خاصی مربوط به نوروز و روزهای پیش از آن اعلام نکرده است.

بدیهی است  با توجه به افزایش ترددها در روزهای پیش از آغاز سال نو به‌ویژه مراسم جمعه آخر سال و همچنین افزایش دورهمی‌ ها در روزهای پیش رو پیش‌بینی می‌شود که آمار مبتلایان و جان‌باختگان در هفته‌های آینده در ایران و حتی در ماه‌های اول سال پیش رو افزایش قابل‌توجهی پیدا کند. اگرچه شواهد و تجارب گذشته حاکی از افزایش کرونا بعد از تعطیلات چندروزه در کشور است، اما بااین‌حال چند روز پیش احمد وحیدی، وزیر کشور  در یک برنامه در مورد اعمال محدودیت‌های نوروزی گفت: اگر پروتکل‌ها رعایت شود و ما بتوانیم از پیک ششم کرونا عبور کنیم دلیلی برای اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی وجود ندارد. شرکت‌های حمل‌ونقلی نیز فروش بلیت‌های نوروزی را آغاز کرده‌اند. البته ستاد کرونا شرط‌های را برای این شرکت‌ها قرار داده است.  شرط اصلی که ستاد کرونا برای فروش بلیت‌های نوروزی برای شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری تعیین کرده است، فروش بلیت فقط با ارائه کارت تزریق دو دوز واکسن است.

 سونامی سفر در نوروز

درحالی‌که  بیشتر شهرهای ایران دوباره قرمز شده‌اند و هشدارها درباره فراگیر شدن سویه امیکرون کرونا در کشور تشدید شده است، مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز می‌گویند نوروز پرسفری در پیش است. آن‌ها ماه‌ها است که از «سونامی سفر» صحبت می‌کنند، برپایی نمایشگاه گردشگری تهران در اوایل بهمن نیز بیشتر استان‌ها را به این نتیجه رسانده که در نوروز ۱۴۰۱ مسافران بیشتری به نسبت تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ داشته باشند. بااین‌وجود، هنوز اقدامی برای مدیریت سفرها آن‌هم در وضعیت ناپایدار و هشدارآمیز «امیکرون» مشاهده نمی‌شود که از سوی متولی پیش‌بینی‌شده و یا در دستور کار باشد.


گفتنی است نزدیک به ۷۰درصد سفرها در ایران جاده‌ای انجام می‌شود و کنترل وضعیت اتوبوس‌ها، استراحتگاه‌ها و توقفگاه‌های بین‌راهی با وزارت راه است. وزارت راه نیز تاکنون  که کمتر از یک ماه به تعطیلات نوروزی مانده است، حرفی از تدابیرش برای ایمن‌سازی این مراکز و وسایل نقلیه عمومی نرده است. لازم به یادآوری است حتی پیش از شیوع کرونا نیز بیشترین اعتراض‌ها در سفرهای جاده‌ای به وضعیت بهداشت مراکز بین‌راهی به‌ویژه سرویس‌های بهداشتی مربوط می‌شود، حال مشخص نیست این وزارتخانه برای بهداشتی کردن این مراکز با توجه به دو سال تجربه رویارویی با کرونا، برنامه‌ای دارد یا نه؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha