دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 336121

سلامت نیوز:بررسی شبکیه چشم می‌تواند به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر، رایج‌ترین شکل زوال عقل کمک کند دانشمندان با انجام یک پژوهش جدید به این نتیجه رسیدند که چشم‌ها می‌توانند به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک کنند.

بیماری ای که چشم‌ها پیش بینی می‌کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، آلزایمر بیماری زوال مغزی است که معمولا به کندی آغاز می‌شود و به تدریج رو به وخامت می‌رود. این بیماری دهه‌ها قبل از اولین علایم، شروع می‌شود و فرد متوجه هیچ اختلالی نمی‌شود.با این همه هیچ بیماری بدون علامت و نشانه نیست و بیماری‌های مربوط به زوال مغز هم از این قاعده مستثنا نیست.


 شبکیه چشم و عملکرد شناختی
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نازک شدن شبکیه چشم افراد در میان سالی با عملکرد شناختی او در زندگی اولیه و بزرگ سالی مرتبط است. اشلی بارت یانگ از دانشگاه اوتاگوی نیوزیلند می‌گوید: «متأسفانه دانشمندان هنوز نتوانسته اند آلزایمر پیشرفته را درمان کنند و شیوع جهانی این بیماری در حال افزایش است. افراد مبتلا به آلزایمر اغلب با اختلالات بینایی مواجه هستند که ممکن است به سردرگمی ذهنی و بی نظمی منجر شود.»


بیماری‌های چشم و آلزایمر
نتایج تحقیقات ارتباط قوی بین بیماری آلزایمر و سه بیماری شایع چشمی، از جمله گلوکوم و دژنراسیون ماکولا را نشان می‌دهد. اگرچه کشف چنین ارتباط‌هایی هنوز تحت بررسی شدید دانشمندان است.همچنین  یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که دچار دژنراسیون ماکولا ، گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی هستند ، بیشتر از افراد فاقد این شرایط مبتلا به بیماری آلزایمر هستند.


 رگ‌های چشمی و آلزایمر
 مطالعه نشان داد که تعداد رگ‌های خونی در شبکیه چشم افراد مبتلا به علایم اولیه زوال عقل در مقایسه با افراد سالم به طور قابل توجهی کمتر است. این یافته‌ها تأییدی است بر یافته‌های قبلی که نشان می‌دهد تغییرات در رگ‌های کوچک خونی می‌تواند پنجره‌ای به سوی تغییرات در مغز باشد.


 ضخامت شبکیه و شاخص سلامت مغز   
بارت یانگ، سرپرست تحقیقات  می‌گوید: «یافته‌ها نشان می‌دهد که [ضخامت شبکیه]می‌تواند شاخصی از سلامت کلی مغز باشد. تعدادی از مطالعات قبلی از جمله افراد مبتلا به زوال عقل، نشان داده‌اند که نازک شدن شبکیه ممکن است قبل از زوال شناختی و تشخیص زوال عقل رخ دهد.
 تحقیقات بیشتری لازم است تا ترتیب رویدادها را از هم جدا کنیم تا ببینیم آیا نازک شدن شبکیه واقعاً قبل از شروع آلزایمر است یا خیر. »


با توجه به این‌که تست‌های معمول چشم نسبت به اسکن‌های تصویربرداری مغزی که معمولاً برای بررسی سلامت مغز استفاده می‌شوند، ارزان‌تر هستند، در صورت انجام مطالعات بیشتر، جایگزینی مقرون‌ به‌ صرفه تری برای نظارت بر تغییرات سلامت نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Ophthalmology منتشر شده است.


    پیشنهاد
متخصصان چشم باید مراقب بروز نشانه‌های احتمالی بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به این بیماری‌های چشمی باشند و پزشکان عمومی که بیماران مبتلا به این بیماری‌های چشمی را معاینه می‌کنند باید آنان را از لحاظ بروز احتمالی زوال عقل و اختلال حافظه وارسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha