دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 336145

سلامت نیوز: روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه در دوران کرونا، آسیب پذیری روانی مردان نسبت به زنان بیشتر بوده است، گفت: تغییرات ایجاد شده بر اثر کرونا موقعیت و جایگاه قبلی مردان را به موقعیت جدید تغییر داده، موضوعی که باعث آسیب پذیری و افت سلامت روان مردان شده است.

افت سلامت روان مردان در یکه تازی کرونا

به گزارش سلامت نیو به نقل از ایرنا،دکتر حسن بهرامنی روز دوشنبه به مناسبت دومین روز از هفته ملی سلامت مردان که به «پاندمی کووید ۱۹ و سلامت روان مردان» نامگذاری شده است، بر این موضوع که با تاخت و تاز کرونا، سلامت روانی مردان تحت تاثیر قرار گرفته و دچار نقصان شده است، تاکید و خاطرنشان کرد: این اختلال و نقصان، تاثیر منفی خود را بر سلامت جسم مردان هم نشان داده است.

وی  با بیان اینکه از جمله نشانه های سلامت بهداشت روان این است که فرد توانایی برقراری توازن و تعادل بین دنیای درونی و بیرونی خود را داشته باشد، اظهار داشت: هر چقدر میزان سازگاری و همزیستی بین افکار و واقعیت های محیطی هم خوان تر و نزدیک تر شود سلامت روان ارتقا پیدا می کند؛ در حقیقت برای ارتقای سلامت روان باید بتوان از نظر عاطفی، روانی و احساسی، سازگاری با محیط اطراف را بیشتر کرد.

به گفته این روانشناس، یکی از مهمترین عوامل موثر بر تخریب سلامت روان، استرس و تنش های عصبی است که متاسفانه این عوامل استرس زا در این دوران کرونا، در میان همه آحاد جامعه بخصوص مردان در حال افزایش است.

سلامت روان مردان نسبت به قبل از کرونا افت پیدا کرده است

وی درباره علت این موضوع خاطرنشان کرد: یکی از عوامل تاثیرپذیری بیشتر مردان از استرس، تفاوت های فردی میان زنان و مردان و ویژگی های خاص و منحصر به فرد آنان است به عنوان مثال وقتی زنان دچار تنش یا فشار عصبی می شود آن را به اشتراک می گذارند و با تخلیه هیجانی، آرامش روانی زودتری به دست می آورند. اما مردان وقتی دچار تنش می شوند با این کلیشه جنسیتی که برای حل مساله باید به تنهایی اقدام کنند و کمک گرفتن از دیگران را دلیل بر ضعف خود می پندارند، در هنگام سختی بیشتر دچار تنش و فشار عصبی، اضطراب و صدمات روحی روانی می شوند.

بهرامنی تاکید کرد: این تنش ها می تواند در بعد اقتصادی، اجتماعی، رفتاری یا به هم خوردن محدودیت ها بروز کند که با شیوع کرونا و تاثیر آن بر نقش شغلی بسیاری از مردان، تعطیلی یا رکود برخی مشاغل یا تغییر ساختاری کاری، جایگاه و پایگاه اجتماعی و اقتصادی مردان را تحت الشعاع قرار داد و میزان تنش و استرس آنان را دوچندان کرد. در حقیقت سلامت روان مردان نسبت به قبل از کرونا افت پیدا کرده است.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط کرونا، مسایلی همچون دورکاری باعث شد میزان حضور مردان در منزل بیشتر شود به نوعی به بازنشستگی زودرس دچار شدند حال آنکه آمادگی روحی روانی برای این کار نداشتند بعلاوه دچار یکسری کاستی های اقتصادی هم شدند به این ترتیب صدمات و آسیب های روانی که دیدند بیشتر و باعث شد سلامت روان مردان به خطر بیافتد و تندخویی، پرخاشگری عصبی، افسردگی و گوشه گیری شایع شود.

این مشاورخانواده با تاکید بر اینکه تغییر شرایط مردان در خانواده بر اثر کرونا و تحت الشعاع قرار دادن عملکرد طبیعی آنان، به نوعی تمام اعضای خانواده را هم دچار تنش کرده و حرف شنوی فرزندان نسبت به پدر به دلیل تغییر جایگاه کمتر شده و مردان نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند، درباره راهکار بازگشت به شرایط مساعد و مناسب قبل از کرونا، تشریح کرد: بازگشت به شرایط قبل کمی زمان می برد اما  انجام یکسری کارها این بازگشت را تسریع می کند.

بهرامنی با اشاره به اینکه در دوران کرونا، آسیب پذیری روحی مردان نسبت به زنان بیشتر بوده است، یادآور شد: با توجه به اینکه در جامعه ما از نظر فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی حضور مردان پررنگ تر بوده است و آنان را مدیران فعالیت های خارج از منزل می شناختند و زنان را مدیران داخلی. حال تغییرات ایجاد شده بر اثر کرونا موقعیت و جایگاه قبلی آنان را به موقعیت جدید تغییر داده اما وضعیت زنان به همان شکل باقی مانده است. موضوعی که باعث آسیب پذیری بیشتر مردان و افت آن شده است.

ضرورت ترویج فرهنگ مراجعه به مشاوره و یاری گرفتن از دیگران در میان مردان

وی توضیح داد: نخست باید احساسات منفی را از افکار مردان پاکسازی کنیم و بهترین روش برای این کار، افزایش ارتباط با افراد و دوستان صمیمی ضمن رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی است؛ افرادی که کنار آنان می توان به آرامش رسید، صحبت و از همنشینی با آنان احساس امنیت و آرامش بیشتر کرد. با این روش می توان به ترویج این فرهنگ که مردان هم می توانند برای حل فشارهای عصبی از دیگران کمک بگیرند و قرار نیست به تنهایی آن را مهار کنند، پرداخت.

بهرامنی با بیان اینکه رفع کلیشه های جنسیتی را می توان با تبلیغ و ترویج در رسانه ها رفع کرد، تشریح کرد: دیگر نباید حل مشکل به تنهایی را دال بر قدرتمندی دانست تا از بار فشارهای عصبی کاسته شود.  

وی، ایجاد نظم و حفظ عملکرد روزانه فرد در زندگی را از دیگر راهکارهای کاهش استرس عنوان و خاطرنشان کرد: ایجاد نظم در خواب و بیداری یکی از این موارد است زیرا به هم خوردن نظم خواب و بیداری تنش های عصبی ایجاد می کند. پس ایجاد نظم در سیستم خواب فردی و شروع روز با برنامه ریزی یکی از عواملی است که می تواند بر روی کاهش استرس مردان تاثیر بگذارد.

بهرامنی افزود: انجام فعالیت های ورزشی و تغذیه مناسب هم از دیگر راهکارهای کاهش فشارهای عصبی، استرس و اضطراب است ضمن اینکه اختصاص دادن زمان به انجام فعالیتی که مورد علاقه و لذت بخش است مانند موسیقی، نقاشی، خطاطی، پیاده روی و غیره بسیار کارآمد است و فرد را از سوق به سمت استفاده از مواد مخدر یا سیگار و الکل وامی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha