سلامت نیوز: سرطان‌ها عموما دیر تشخیص داده می‌شوند. خیلی از اوقات حتی در مراحل اولیه سرطان‌ها علائمی دارند اما این علائم ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، یا فرض شود علت آن‌ها چیز مهمی نیست. اما تشخیص زودهنگام سرطان کلید بقا و نجات است. در اکثر موارد، توده‌ها هر چه زودتر پیدا شوند، فرد شانس بیشتری برای افزایش عمر دارد.

چه مقدار کاهش وزن زنگ خطر سرطان را به صدا درمی آورد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سان، در این خصوص دکتر عباس کنعانی، به نکات جالبی اشاره دارد. او می‌گوید که نحوه بیدار شدن شما در هنگام صبح می‌تواند سرنخ هایی را در این باب به شما بدهد.

دکتر کنعانی هشدار داد که بیدار شدن با گلودردی که حالت مداوم دارد و بیش از دو هفته است که هیچ نشانه ای از بهبودی در آن وجود ندارد، یک علامت مهم خطر است.

وی گفت در مورد سرفه هم باید دقت کرد:«سیگاری ها اغلب صبح ها با سرفه از خواب بیدار می شوند. با این حال، سرفه های مداوم که برای بیش از دو هفته پایدار باشند حتما باید بررسی شوند. برخلاف انتظار خیلی‌ها این موضوع به خصوص در سیگاری‌ها باید خیلی مهم شمرده شود.»

سرفه مداوم علامت هشدار دهنده کلیدی از مرگبارترین نوع سرطان - سرطان ریه - است که هر سال حدود پنجاه هزار نفر در بریتانیا به آن مبتلا می‌شوید. درخصوص سرطان ریه به احتمال زیاد، اگر سیگاری نیستید، جای نگرانی زیادی وجود ندارد. با این حال، افرادی که هرگز در زندگی خود سیگار روشن نکرده اند، هم هنوز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

در همین حال، گلودرد می تواند نشان دهنده سرطان گلو، حنجره یا تیروئید باشد.

یکی دیگر از نشانه‌های سرطانی که می‌تواند صبح زود رخ دهد، خستگی است، که ممکن است در طول روز نیز ادامه داشته باشد. دکتر کنعانی توضیح داد: «این طبیعی است که صبح ها کمی احساس خستگی کنید، اما اگر این حالت برای شما عادی نیست، یا متوجه احساس خستگی زیاد در طول روز شدید، باید حتما این موضوع را بررسی کنید.»

احساس خستگی یکی از شایع ترین نشانه های سرطان است. البته اغلب علت دیگری برای خستگی وجود دارد، اما بهتر است آن را بررسی کنید. خستگی به ویژه اگر با علائم دیگر همراه باشد، نگران کننده است.

به عنوان آخرین نکته دکتر کنعانی گفت: «اگر صبح که از خواب بیدار می‌شوید رختخوابتان خیس عرق است، ممکن است تعریق شبانه را تجربه کرده باشید. این موضوع را حتما با پزشک خود مطرح کنید، به خصوص اگر تعریق شبانه با خستگی، کاهش وزن یا کبودی نقاطی از بدن همراه باشد.»

تعریق شبانه می‌تواند علامت هشدار دهنده انواع سرطان ها، به ویژه لنفوم، باشد. اما ده‌ها علت دیگر مانند یائسگی، اضطراب، قند خون پایین یا عفونت ممکن است عامل آن باشد. مراجعه به پزشک می تواند به رد کردن سرطان کمک کند و آنچه در پس تعریق شبانه شما نهفته است را مشخص کند

علائم شایع سرطان

تاکنون بیش از 200 نوع مختلف سرطان تشخیص داده شده است که می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. برخی از علائم رایج سرطان‌ها که تقریباً با هر نوع از آن ظاهر می شوند عبارتند از:

کاهش وزن بی دلیل

تحقیقات موسسه سرطان انگلستان بیان می کند: «اگر مثلا پنج درصد وزن خود را در یک ماه، یا ده درصد وزن خود را در طی شش ماه، بدون اینکه رژیم غذایی برای کاهش وزن داشته باشید یا علت دیگری برای آن وجود داشته باشد، از دست بدهید، موضوع حتما نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

تورم یا توده های غیرمعمول

توده ها یا وجود تورم مداوم در هر قسمت از بدن شما باید جدی گرفته شود. این شامل هر گونه توده در گردن، زیر بغل، معده، کشاله ران، قفسه سینه، سینه یا بیضه‌ها  است.

تغییر در خال‌ها

مراقب هر گونه خال جدید یا هرگونه تغییر اندازه، شکل یا رنگ خال های موجود در پوست خود باشید.

خون در ادرار یا مدفوع

خون در مدفوع یکی از علائم هشدار دهنده سرطان روده - دومین سرطان کشنده در جهان – است. خون در ادرار هم می تواند نشانه سرطان مثانه یا کلیه باشد.

مشکلات ادرار کردن یا مشکلات پریود

عدم توانایی کنترل ادرار، قطره قطره آمدن ادرار، احساس خالی نشدن کامل ادرار، بیدار شدن مکرر از خواب در شب برای ادرار کردن، احساس درد یا نیاز به تلاش زیاد برای ادرار کردن زنگ خطر را به صدا درمی آورند. برای مثال این علائم می تواند نشانه سرطان پروستات در مردان باشد.

زنان هم باید مراقب خونریزی واژینال بی دلیل یا لکه بینی بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی خود باشند که می تواند نشانه‌ای از سرطان های زنانه باشد.

درد های غیر قابل توضیح

اگر احساس دردی دارید که بیش از چهار هفته طول کشیده است، احساس درد غیرقابل توضیحی دارید، یا دردی دارید که می آید و می رود - این یک علامت هشدار دهنده کلیدی است. طبق تحقیقات پژوهشگران، بیشتر دردهای با منشا سرطانی ناشی از فشار تومور به استخوان ها، اعصاب یا سایر اندام های بدن است.

سوزش سردل

اگر متوجه سوزش سر دلی  که از بین نمی رود و مرتباً از بروز آن رنج می برید، مهم است که توسط پزشک متخصص گوارش معاینه شوید. این حالت می تواند نشانه سرطان معده یا گلو باشد.

مشکل در بلع

احساس گیر کردن غذا در هنگام غذا خوردن یا درد هنگام بلع، شایع ترین علامت سرطان مری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha