دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 336753

سلامت نیوز: خارش پشت دست، امان شما را بریده است. از دیروز صبح هم نقطه‌ای روی گونه به ‌قدری سرخ شده و می‌خارد که کم مانده در اثر خارش پوست آن کنده شود. اما نمی‌دانید علت این خارش چیست. با بعضی از علت‌های خارش پوست آشنا شوید.

خارش پوست امان شما را بریده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، پوست بزرگترین اندام بدن بوده و مانعی بزرگ برای محافظت از اندام‌های داخل بدن در مقابل هجوم عوامل آسیب‌رسان است. به همین دلیل هم هر نوع تغییر ناخوشایندی ابتدا در پوست نمایان می‌شود. وقتی سلول‌های پوست هر نوع ماده مشکوک را شناسایی کنند، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند که این واکنش با التهاب ناحیه در تماس با عامل مشکوک دیده می‌شود. متخصصان پوست به این التهاب، «درماتیت» می‌گویند. این عارضه با خارش همراه است.

خارش پوست، دلایل متعددی دارد:
۱- خشکی: یکی از اصلی‌ترین دلایل خارش پوست، خشکی است. سیگار، سالخوردگی، مجاورت طولانی‌مدت با نور خورشید، استفاده بیش از اندازه از لوازم آرایشی- حتی انواع مرغوب - از دلایل اصلی خشکی پوست هستند. آب و هوای خشک و آب و هوای دو فصل پاییز و زمستان از دیگر محرک‌های پوست برای خشکی محسوب می‌شوند. زبر و پوسته‌پوسته شدن پوست از نشانه‌های خشکی آن است.


۲- حساسیت: این نوع خارش ناشی از تماس پوست با عامل حساسیت‌زاست. این ماده حساسیت‌زا می‌تواند ترکیبات موجود در یک ماده خوراکی، مواد شیمیایی، رنگ، پشم، عطر و ادکلن، لوسیون‌ها، لوازم آرایشی و حتی الیاف لباس‌ها باشد. گاهی نیز تعرق و تماس پوست بدن با لباس در همان ناحیه، دلیل ایجاد حساسیت پوستی است؛ مانند ناحیه زیر بغل.


۳- قارچ: عفونت‌های قارچی ایجاد شده در سر، قارچ پای ورزشکاران و بسیاری دیگر از عفونت‌های قارچی باعث خارش می‌شوند.


۴- پسوریازیس: این عارضه، نوعی بیماری پوستی خودایمنی است. در این بیماری، چرخه زندگی سلول‌های پوست زودتر از حد معمول طی شده و عارضه به شکل پوسته‌پوسته شدن پوست و ایجاد لکه‌های قرمز دیده می‌شود. در مواردی نواحی دچار عارضه، دردناک هستند.


۵- گیاهان سمی: این تماس ممکن است ناخواسته ایجاد شود؛ درست وقتی که در دشت و چمنزار در حال قدم زدن هستید. تماس پوست بدن با این گیاهان زمینه‌ساز بروز عارضه حساسیت و خارش است.


۶- بیماری کلیوی: کلیه‌های بیمار می‌توانند عارضه را به شکل خارش سطح پوست بروز دهند. کلیه‌ها دفع‌کننده سموم بدن هستند. اگر این کار به‌ درستی انجام نشود، با انتشار سموم در بدن روبه‌رو بوده و دچار خارش پوست می‌شوید. متابولیت‌های ساخته شده در سطح پوست، دلیل اصلی ایجاد خارش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha