شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 336985

سلامت نیوز: آمــارها از روند روبه‌ کاهش شیوع کــرونا در کشور حکایت دارد، هرچنــد که مرگ بیش از 150 نفر در روز بـه دلیل کرونا و ابتلای چهارهزار نفر به این ویروس، در تــورم نوروزی، افزایش لحظه به لحظــه قیمت و ارتفاع گرفتن خط فقـر، دستمزد و حقوق کارگران، بودجه سال 1401، جنگ اوکراین و... گم شده است و دیگر ترس ابتلا به کرونا رنگ باخته و در این شرایط افراد تمایل کمتری به واکسیناسیون دارند. طبق آمار هر چند در روزهای اخیر حدود 40 درصد از موارد ابتلا در مقایسه با ده روز گذشته کاهش پیدا کرده است.

تردد٧ میلیون بمب متحرک در نوروز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اما بیش از سه هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت درمان هستند و در تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت و درمان از پنجشنبه تا جمعه (20 اسفند) ١٣٩ بیمار کووید١٩ جان خود را از دست دادند و ۳۹۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۵۱ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

در این شرایط آنچه که مشهود است، ترس از واکسن دُز سوم که اصلی‌ترین سلاح در برابر سویه امیکرون و کرونا محسوب می‌شود، فراموش شده و شایعات واکسن گریزها و مجازی سبب شده مردم از مراجعه به مراکز واکسیناسیون از ترس مرگ و سکته مغزی، امتناع کنند. این اخبار رگباری در شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها مخاطب در سکوت و انفعال وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و کسی این افراد که به‌راحتی سلامت جامعه را در خطر می‌اندازند، پیگیری قضائی نمی‌کند.

مثلا همین چند روز پیش خبری در فضای مجازی مبنی بر افزایش ماموریت های سکته مغزی اورژانس با واکسیناسیون کرونا منتشر شد، اما سرپرست اورژانس تهران این ادعا و شایعه را تکذیب کرد و همان‌طور که یحیی صالح طبری به ایسنا گفته است: «طی روز های گذشته نشست خبری برگزار شد و طی آن اعلام کردیم که  ماموریت های اورژانس تهران که در رابطه با سکته های مغزی بوده است حدود ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است.»

وی با بیان اینکه در اورژانس کد ۲۴۷ مربوط به ماموریت های قلبی و کد ۷۲۴ مرتبط با ماموریت‌های سکته مغزی است گفت: «در این نشست خبری اظهار کردیم که سال جاری ماموریت هایی که اورژانس انجام داده است نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما متاسفانه در فضای مجازی برخی این افزایش آمار را با واکسیناسیون مرتبط اعلام کرده بودند. این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. هیچ مقاله علمی در این خصوص که این را اثبات کند وجود ندارد و خواهش می کنیم که اجازه بدهند مجامع علمی در این خصوص بررسی و اعلام کنند.» 

  7 میلیون بمب متحرک در کشور 

اگر می‌خواهید تاثیر اینگونه اخبار را بر روند واکسیناسیون مشاهده کنید، بهتر است به صحبت‌های چند روز پیش علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اشاره‌ای داشته باشیم که گفته بود: «با توجه به جمعیت ۱۴ میلیونی استان تهران، بیش از ۳ میلیون نفر هنوز دوز اول واکسن کرونا را نزده‌اند.» این سه میلیون نفر، به تشبیه بسیاری از کارشناسان همان بمب‌های متحرک در جامعه هستند که این روزها هم می‌توانند برای خود، خانواده و جامعه، مرگ آفرین باشند و در شرایطی که هیچگونه محدودیتی برای تردد این افراد در شهر تهران و جاده‌های بین شهری وجود ندارد، قادر هستند که کشور با چالش جدی مواجه نمایند.

البته این آمار متعلق به شهر تهران است و در کل کشور آمار واکسینه نشده‌ها بیشتر است و حدود هفت میلیون از جمعیت هدف تمایلی به واکسن ندارند. وزارت بهداشت، درباره آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در کشور اعلام کرده است: «مجموعاً ۶۳ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۷۷۰ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند تا امروز ۵۵ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۳۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند؛ همچنین ۲۴ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۲۹۳ نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. » این آمار در مقایسه با جمعیت 83 میلیون و 900 هزار نفری ایران، 20 میلیون و 500 هزار نفر واکسن نزده‌اند که در این میان بسیاری از آنها کودکان هستند و جز آمار وزارت بهداشت محسوب نمی‌شوند. اما امیکرون بی‌توجه به این موضوع، این روزها کودکان یک ساله را نیز درگیر می‌کند. 

  نوروز خطرناک 1401 

«تا آغاز نوروز، حدود ۹۴ درصد از جمعیت تهران دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند و بیش از ۸۰ درصد نیز دوز دوم و ۶۰ درصد هم دوز سوم را تزریق کنند.» این پیش بینی علیرضا زالی از روزهای آینده است و او با اعلام اینکه در زمره گروه سنی ۵ و ۱۲ ساله در روزهای اخیر شاهد استقبال نسبی از واکسیناسیون بوده‌ایم، ادامه داد: «آمار واکسیناسیون دانش آموزان نیز رو به افزایش است. به طوری که آمار دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال که دوز اول را زده‌اند به ۹۴ درصد رسیده و دوز دوم نیز به حدود ۸۸ درصد رسیده است.»

  اما با وجود احتمال پایان پیک ششم کرونا در ایران، یک اپیدمیولوژیست درباره شکل‌گیری پیک هفتم در هفته‌های پس از پایان تعطیلات نوروز هشدار داد. حمید سوری روز گذشته گفت: «در صورت عدم اجرای کنترل‌های نوروزی و قواعد تدوین‌شده از سوی ستاد کرونا احتمال پیک هفتم در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت وجود دارد.»

وی در ادامه روند کاهشی بسیار کُند مرگ ناشی از کرونا را نگران‌کننده خواند و گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که مداخله موثر آنی برای مقابله با اپیدمی در سطح ابتلا و بستری نداریم و مداخلات‌مان خیلی تاثیری نداشته است.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که آخرین تصمیم وزارت کشور درباره نحوه کنترل مسافران نوروزی در شرایط کرونایی، تزریق دو دز واکسن است، اما برکسی پوشیده نیست که افرادی که واکسن نزده‌اند، این روزها در حال سفر هستند و نشانی از کنترل جاده‌های و وسایل حمل و نقل عمومی یک هفته مانده به عید نوروز دیده نمی‌شود.

با این حال وزیر کشور تاکید کرده که «گروه‌های مخاطب باید شناسایی و مورد آموزش قرار بگیرند همچنین مداخلات لازم برای مواجهه با این مشکل صورت بگیرد.  در سفرهای خارج از کشور نیز مسافران باید برای ورود و خروج به کشور تست منفی پی سی آر به همراه داشته باشند و همچنین واکسن زده باشند.» وحیدی درباره نحوه کنترل مسافران نوروزی که با خودروی شخصی به سفر می روند در سامانه ایران من گفت: باید مراقبت کرد و فعلا برای اینکه کار برای مسافران سخت نشود ملاک پلاک خودروها است اما مردم باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha