سلامت نیوز :سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیش از ۵۴ درصد خشونت‌ها در کشور از نوع عاطفی است، گفت: این موضوع نشاندهنده آن است که جهش بزرگی اتفاق افتاده و مسائل اجتماعی، روحی و روانی ما نیاز به مداخلات بیشتری دارد.

بیش از ۵۴ درصد خشونت‌ها در کشور از نوع عاطفی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمود علیگو روز افزود: یکی از نکاتی که خیلی قابل توجه است، موضوع خشونت عاطفی است، بالغ بر ۵۴ درصد تمام خشونت‌ها در کشور از نوع عاطفی است. برای کنترل خشونت عاطفی باید مبلمان شهری و ادبیات تلویزیونی ما ضد خشونت شود و گفت و گوهای آموزشی ضد خشونت باشد.

وی ادامه داد: فرزندان ما در مدرسه باید نسبت به کتک زدن، حرف زشت زدن و داد کشیدن، واکنش منفی داشته باشند. هرگاه این آموزش‌ها رخ داد، میزان خشونت عاطفی نیز کاهش خواهد یافت.

خانواده خود را بدون فریاد مدیریت کنید

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راه‌اندازی کمپینی موسوم به «خانواده خود را بدون فریاد مدیریت کنید» در فضای مجازی گفت: این اتفاقات به نظر می‌رسد جنس فانتزی دارد اما حقیقتی است که اگر درست انجام و برنامه‌ریزی شود بخش اعظمی از مسائل ما در حوزه خشونت عمومی حل می‌شود.

علیگو با تاکید بر اینکه خشونت خانگی ناشی از مسائلی در حوزه خشونت عمومی است، افزود: مثلا قبلا که تصادف می‌کردیم از ترس داخل ماشین می‌نشستیم که طرف مقابل برخورد فیزیکی با ما نداشته باشد اما  اکنون رانندگان هنگام تصادف پیاده می‌شوند و با هم صحبت می‌کنند و منتظر پلیس می‌مانند تا مقصر مشخص شود و از یکدیگر عذرخواهی می‌کنند.

وی اضافه کرد: این رفتار نشان‌دهنده یک فضای آموزشی در کشور است که در حال رخ دادن است اما هنوز کم است و نیاز به برنامه‌های بیشتری داریم و مداخلات از جنس پیشگیرانه است.

 خشونت شامل انواع مختلفی از جمله خشونت جسمی، جنسی و عاطفی است. خشونت عاطفی عبارت از هر نوع رفتار کلامی یا غیر کلامی است که اثر منفی بر سلامت  روانی و احساسی فرد می‌گذارد.  سوء استفاده عاطفی روشی برای کنترل شخص دیگری با استفاده از ابزاری مانند انتقاد، برانگیختن شرمساری، ادبیات تحقیرآمیز، فریاد زدن یا سرزنش است. به طور کلی، زمانی که الگوی ثابتی از کلمات توهین آمیز و رفتارهای قلدرمابانه عزت نفس فرد را از بین می برد و سلامت روان او را تضعیف می‌کند، رابطه‌ عاطفی توهین آمیز شکل گرفته است.

علاوه بر این، سوءاستفاده ذهنی یا عاطفی، در حالیکه بیشتر در روابط بین زوجین رایج است، اما می‌تواند در هر رابطه‌ای از جمله بین دوستان، اعضای خانواده و همکاران رخ دهد.

سوءاستفاده عاطفی یکی از سخت ترین اشکال سوءاستفاده است و می تواند ظریف و موذیانه یا آشکار باشد. در هر صورت، عزت نفس قربانی را از بین می برد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha