سلامت نیوز :طبق یک مطالعه جدید، اسپیرونولاکتون استروئیدی که اغلب استفاده می شود، با افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از سرطان های رایج مرتبط نیست.

داروی «اسپیرونولاکتون» استروئیدی رایج موجب سرطان نمی شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، استروئید مصنوعی به طور معمول برای مدیریت نارسایی قلبی، فشار خون بالا و اِدم قلبی و همچنین برای درمان آکنه، ریزش مو و رشد بیش از حد مو (هیرسوتیسم) استفاده می‌شود.

به گزارش هلث دی نیوز،دکتر «جان باربیری»، نویسنده ارشد این مطالعه از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، می‌گوید: «اگرچه سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار داده است که از مصرف غیرضروری این دارو باید اجتناب شود، اما داده‌های ما اطمینان می‌دهد که اسپیرونولاکتون در صورت تجویز در دوزهای بالینی، بعید است با خطر ابتلاء به سرطان مرتبط باشد.»

علیرغم استفاده گسترده این دارو، پتانسیل سرطان زایی این دارو به خوبی شناخته نشده است.

بدین منظور، محققان هفت مطالعه را با بیش از ۴.۵ میلیون نفر بررسی کردند. آن‌ها نرخ انواع مختلف سرطان را در میان بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر که حداقل یک بار این دارو را مصرف کرده بودند، بررسی کردند.

این بررسی هیچ ارتباط معنی‌داری بین مصرف اسپیرونولاکتون و خطر سرطان‌های سینه، تخمدان، کلیه، معده و مری نشان نداد. با این حال، درمان با این دارو با ریسک پایین سرطان پروستات همراه بود.

محققان معتقدند که تحقیقات بیشتری در گروه‌های مختلف از افراد مانند بیماران جوان‌تر و مبتلایان به آکنه یا هیرسوتیسم برای تعیین اینکه آیا این یافته‌ها برای سایر جمعیت‌ها صدق می‌کند یا خیر، مورد نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha