سلامت نیوز: بررسی های جدید نشان می دهد مصرف گوشت سفید به اندازه مصرف گوشت قرمز باعث افزایش سطح کلسترول بد خون می شود در حالی که پروتئین غیر گوشتی مانند پروتئین لبنیات، حبوبات و سبزیجات بیشترین میزان کلسترول بد را کاهش می دهد.

گوشت سفید و قرمز به یک اندازه دارای کلسترول مضر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، کلسترول بالا می تواند منجر به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. در سال های اخیر، به دلیل ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و افزایش بیماری های قلبی، مصرف مرغ یا گوشت سفید به عنوان گزینه سالم تری نسبت به گوشت قرمز تشویق شده است.

در حالی که مطالعات نشان می دهد وقتی بخواهیم کلسترول بد را کاهش دهیم، باید هم مصرف گوشت قرمز و هم مصرف گوشت سفید را کم کنیم. این تفکر که گوشت سفید، مانند مرغ، سالم تر از گوشت قرمز مانند گوشت گاو یا گوسفند است، در حد یک افسانه است. در واقع، مرغ سفید به اندازه گوشت قرمز برای سطح کلسترول خون مضر است.

یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد گوشت قرمز یا گوشت سفید باعث افزایش لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) معروف به کلسترول بد می شود. محققان سه پروتئین رژیم غذایی از جمله گوشت قرمز، گوشت سفید و غذاهای پروتئینی غیر گوشتی مانند لبنیات، حبوبات و سبزیجات را بررسی کردند.

نتایج نشان داد: گوشت سفید و همچنین گوشت قرمز کلسترول بد خون را در مقایسه با منابع پروتئینی غیر گوشتی افزایش می دهند.
دکتر رونالد کراوس (Ronald Krauss) یکی از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: ما همچنین متوجه شدیم که افزایش کلسترول خون تحت تأثیر این که رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده باشد، قرار ندارد.به گزارش سیناپرس، کلسترول بد حاوی ذرات با اندازه های مختلف است و مقادیر بالای چربی اشباع شده می تواند غلظت ذرات بزرگ کلسترول بد را افزایش دهد.

سطوح استاندارد کلسترول بد برای اندازه گیری احتمال بیماری قلبی عروقی استفاده می شود، اما آزمایش های کلسترول بد عمدتاً سطوح ذرات گلسترول بد بزرگتر را منعکس می کند. بنابراین، این می تواند منجر به برآورد بیش از حد تأثیر مصرف چربی اشباع شده بر بیماری های قلبی عروقی شود.

دکتر کراوس تاکید کرد تا کنون هیچ مطالعه جامعی برای مقایسه اثرات گوشت قرمز، گوشت سفید و پروتئین های غیر گوشتی بر کلسترول بد خون انجام نشده است و تحقیقات ما از این جهت دارای اهمیت بالایی است. در ضمن این مطالعه شامل ماهی یا گوشت های فرآوری شده، مانند سوسیس یا بیکن نمی شود.

به گفته دکتر کراوس، نتایج نشان می دهد که توصیه های فعلی برای محدود کردن گوشت قرمز و نه گوشت سفید نباید تنها بر اساس تأثیر آنها بر کلسترول بد خون باشد. در واقع، سایر اثرات مصرف گوشت قرمز می تواند به بیماری قلبی کمک کند، و این اثرات باید با جزئیات بیشتری در تلاش برای بهبود سلامت مورد بررسی قرار گیرند. در ضمن باید در نظر گرفته شود که پروتئین های غیر گوشتی بیشترین میزان کلسترول بد را کاهش می دهند بنابراین می توان این مواد غذایی را بیشتر در رژیم غذایی گنجاند.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (Clinical Nutrition) منتشر شده و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha