سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 337142

سلامت نیوز:محققان به یافتن اهمیت صلبیه (سفیدی چشم) علاقه‌مند و اخیرا گروهی از محققان دانشگاه کنستانتس آلمان موفق به رمزگشایی شده‌اند.

کشف اسرار سفیدی چشم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان آلمانی در یافته‌های اخیر خود دریافته‌اند سفیدی چشم از طریق ویژگی‌های رنگی اصلی خود، نقش تعیین کننده‌ای در میدان دید انسان‌ها در هنگام نگاه کردن در جهات مختلف دارد.

صلبیه (Sclera) یا سفیدی چشم، پرده‌ای سفید و کدر در چشم است که از الیاف محکم ساخته شده و بخش اعظم کره چشم را در بر گرفته است. این بخش از چشم اثر مستقیمی در فرآیند بینایی ندارد و در واقع همانند یک دیواره از اجزای درونی چشم محافظت می‌کند. رنگ صلبیه ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

وقتی با افراد صحبت می‌کنیم، معمولا ارتباط چشمی خود را با آن‌ها حفظ می‌کنیم. ما دقیقا می‌دانیم که چه کسی به چه کسی نگاه می‌کند و یا این که با نگاه به چشمان افراد می‌توانیم دریابیم که یک فرد چه پیامی را قصد دارد برساند یا به کدام شی نگاه می‌کند. تمامی این‌ها با عنوان زبان چشم شناخته می‌شوند. در حالی که برقراری ارتباط با این موضوع به ما انسان‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم جهت نگاه طرف مقابل را سریع و واضح تشخیص دهیم.

دکتر فوهیمیرو کانو، محقق این مطالعه گفت: ما درک این موضوع را مدیون تشکیل سفیدی چشم هستیم. انسان‌ها ممکن است این ویژگی چشمی متمایز را برای ارتباطات با هم نوعان خود تکامل داده باشند. با انجام این کار، انسان‌ها احتمالا یک سبک ارتباطی منحصر به فرد را برای فعالیت‌های اجتماعی مشخص خود ایجاد کرده‌اند.

 چگونه محققان آلمانی به این نتایج دست یافتند؟

نتایج بر اساس آزمایش‌هایی که محققان این مطالعه بر روی انسان‌ها و شامپانزه‌ها انجام دادند به دست آمده اند. طی این مطالعه محققان به هر دو گروه (انسان‌ها و شامپانزه‌ها) تصاویری از انسان و شامپانزه در حال انجام کارهای کامپیوتری ارائه شد. در طول آزمایش محققان وظیفه تشخیص جهت نگاه انسان و شامپانزه را بر عهده داشتند.

کانو در این باره گفت: ما دریافته ایم که هم انسان‌ها و هم شامپانزه‌ها جهت‌های نگاه انسان را به ویژه در شرایط چالش‌برانگیز بصری خوب تشخیص می‌دهند.

محققان مشاهده کردند که شرکت‌کنندگان هر دو گونه جهت‌های نگاه شامپانزه‌ها را زمانی که قطبیت کنتراست چشم شامپانزه در مقایسه با زمانی که طبیعی بود معکوس می‌شد، بهتر تشخیص می‌دادند. یعنی زمانی که چشم شامپانزه دارای صلبیه سفید شبیه انسان و عنبیه تیره‌تر بود؛ بنابراین سفیدی صلبیه، میدان دید و جهت نگاه چشم را در بین هر دو گونه تسهیل می‌کند.

منبع: تی ان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha