چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 337194

سلامت نیوز:معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور گفت: از مهر تا امروز ۳۲۱ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید جان خود را از دست داده اند.

قاتل خاموش جان ۳۲۱ نفر را در نیمه دوم ۱۴۰۰ گرفت

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،همیشه به خاموش‌ترین مرگ در نیمه دوم سال معروف است. مرگی که اغلب با تنگی نفس، سوزش چشم و در برخی مواقع با کاهش سطح هوشیاری شروع می‌شود. شروع یک اتفاق خطرناک که آن را مسمومیت با گاز مونوکسید و یا همان " گاز گرفتگی" می‌نامند.

معضل مسمومیت با گاز مونوکسید سالانه بسیاری از افراد را درگیر می‌کند؛ بدین گونه که این مسمومیت با پایین آمدن میزان اکسیژن محیط اهمیت گاز مونوکسید کربن را افزایش داده و افراد را به مروز زمان دچار مسمومیت می کند.

علی نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور گفت: زمانی که گاز مونوکسید در محیط منتشر و نگه داشته می شود، غلظت اکسیژن نیز به مراتب کاهش پیدا می‌کند و مونوکسید کربن برای چسبیدن به هموگلوبین با اکسیژن شروع به رقابت می‌کند و  نزدیک به ۳۰۰ برابر علاقه به چسبیدن به هموگلوبین را از خود نشان می دهد و شما با یک فاجعه رو به رو می‌شوید.

مسمومیت با گاز مونوکسید علائم خاصی ندارد و افراد پس مسمومیت با مونوکسید کربن متوجه آن می شوند؛ اما علائم آن بسیار شبیه به سرماخوردگی است و برخی از افراد در این ایام آن را با کووید ۱۹ اشتباه می گرفتند.

خطر گاز گرفتگی تنها وابسته به ایام زمستان نیست و گاهی ممکن است به دلیل تغییر شرایط آب و هوا برخی خانواده ها همچنان از بخاری برای گرم کردن محیط خانه استفاده کنند؛ پس به همه توصیه می شود در این ایام در صورت باز ماندن گاز بخاری و یا آشپزخانه مراقب باشند تا خطری افراد را تهدید نکند.

او گفت: به  هموطنان توصیه می شود در صورت بروز حوادث ناشی از گاز گرفتگی در وهله اول هوشیار باشند و با ۱۱۵ (اورژانس) تماس بگیرند و به صورت دقیق پاسخگوی سوالات پرسنل اورژانس باشند تا در صورت بروز حادثه نیروهای اورژانس به سرعت به محل حادثه اعزام شوند.

به گفته وی از اول مهر تا به امروز، ۳۴۴۵ ماموریت توسط نیروهای اورژانس، ۳۲۱ فوتی و ۷۳۴۹ مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن در اورژانس کشور ثبت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha