به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه وضعیت انبارهای امدادی هلال احمر مطلوب نیست، گفت: برای کمک‌رسانی در حوادث امدادی نوپدید، نیازمند تجهیزات جدید و نیروی انسانی با مهارت‌های به روز هستیم.

وضعیت انبارهای امدادی مطلوب نیست

مهدی ولی پور با اشاره به وقوع حوادث طبیعی متعدد در سال گذشته افزود: رئیس جمعیت هلال احمر پس وقوع حوادث، نامه‌ای به رییس‌جمهوری به منظور درخواست جایگزین کردن اقلام مصرف شده در این مدت ارائه کرد البته که هنوز اعتبارات اختصاص نیافته و در حال طی مراحل اداری است.

وی با بیان اینکه برای تجهیز کامل همه انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز است گفت: در نامه ارسالی به رییس جمهوری مبلغ یک هزار میلیارد تومان را درخواست کرده‌ایم، که به نظر می‌رسد مبلغ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تایید شده است و امیدواریم در فرودین ماه این مبلغ در اختیار سازمان امداد و نجات قرار گیرد.

ولی پور با اشاره به اینکه ایران همچون بسیاری از کشورهای دیگر با حوادث طبیعی نوپدید مانند سیل‌هایی در فصل‌های بهار و  زمستان مواجه شده است، گفت: تعدد این حوادث در کشور سبب شده تا ضریب نیازهای اقلام و تجهیزات امدادی در کشور افزایش یابد.

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه تغییرات اقلیمی همه دنیا متاثر کرده اظهارداشت: حوادثی مانند طوفان شن که سبب بسته شدن جاده‌ها و بروز مشکل برای مردم می‌شوند در سال‌های گذشته جز حوادث محسوب نمی‌شد ولی این روزها شاهد این شکل از حوادث نو پدید هستیم همچنین در سال‌های اخیر، شاهد سیلاب‌هایی در فصل بهار و زمستان هستیم که پیش از این در این فصل‌ها رخ نمی‌داد.

پیشنهاد برای برنامه هفتم توسعه 


رئیس سازمان امداد و نجات افزود: بر اساس همین موضوع، در حال تدوین پیشنهاداتی برای برنامه هفتم توسعه هستیم تا نیازهای واقعی و مورد نیاز سازمان امداد و نجات را محاسبه و در اختیاز سازمان برنامه و بودجه قرار دهیم.

ولی پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وضعیت کنونی اقلام و تجهیزات در انبارهای سازمان امداد و نجات چگونه است؛ گفت: وضعیت مطلوب نیست اما تا امروز وظایف امداد و نجات را در مواجه با حوادث انجام دادیم و از این به بعد نیز نمی‌گذاریم مشکلی برای مردم در حوادث احتمالی پیش بیاید؛ هرچه سریعتر باید نیازهای سازمان امداد و نجات برآورده شود.

وی با اشاره به ضرورت تجهیز اقلام امدادی با توجه به نیازهای جدید برای کمک‌رسانی در هنگام بروز بحران اظهارداشت: اختصاص اقلام و تجهیزات جدید در کنار توانمندسازی نیروهای امدادی همچنین توسعه ناوگان هوایی و دیگر تجهیزات امداد رسانی از جمله برنامه‌های پیش روی سازمان امداد و نجات است که نیازمند تخصیص اعتبارات خواهد بود.

وضعیت انبارهای امدادی مطلوب نیست

۶۰درصد حوادث مربوط به سوانح جاده است


ولی پور درباره وضعیت آمادگی سازمان امداد و نجات در نوروز ۱۴۰۱ با توجه به رشد سفرهای نوروزی گفت: در ۲ سال پیش به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا با کاهش سفرهای نوروزی و در نتیجه کاهش ماموریت‌های امدادی مواجه بودیم اما از ابتدای امسال با رشد ۱۲.۵ درصدی ماموریت‌های امدادی مواجه شدیم.

از مجموع حوادث که از ابتدای سال تا 20 اسفند ماه به سازمان امداد و نجات اعلام شده، ۶۰ درصد آن به عملیات‌های حوادث جاده ای مربوط است که  نشان از تردد و مسافرت جاده ای بیش از دو سال گذشته دارد. سازمان امداد و نجات به منظور ارائه بهترین خدمات در ایام  نوروز علاوه بر۵۶۷ پایگاه‌های ثابت که بیش از این به صورت شبانه نیز فعال بودند، ۱۶۰ پست موقت به این ظرفیت افزوده است.


وی با بیان این که ۴۴۴ شعبه سازمان امداد و نجات نیز در ایام عید به صورت آماده باش برای خدمات امدادی به مردم مشغول خواهند بود، گفت: مراکز امداد هوایی، مراکز آنست(سگ‌های زنده یاب)، تیم‌های جست و جو، مراکز کنترل و هماهنگی و در مجموع  یک هزارو ۲۶۷ پایگاه در ایام نوروز آماده خواهند بود.

ولی پور تعداد امداگران حاضر در این مدت را  ۱۳ هزار امدادگر آموزش دیده عنوان کرد و افزود:  این افراد در قالب چهار  هزار و ۴۱۴ تیم عملیاتی، آماده خدمت رسانی هستند؛ حدود سه هزار دستگاه خودرو انواع خودروهای امدادی و نجات، ۱۹ فروند بالگرد امدادی در صورت بروز حوادث احتمالی آماده خدمت رسانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha