به گزارش سلامت نیوز، محققان موسسه فناوری شنژن که زیرمجموعه آکادمی علوم ملی چین است به همراه همکارانی از دانشگاه آبردین در یک مطالعه جالب دریافتند که دمای بدن نسبت به میزان متابولیسم بدن، تأثیر بیشتری بر طول عمر دارد.

سرد زندگی کن، بیشتر زندگی کن

شاید این جمله را شنیده باشید که «سریع زندگی کن، جوان بمیر». این جمله بظاهر فلسفی از این مشاهدات ناشی می شود که افراد دارای سبک زندگی سریع و پرخطر اغلب دچار تصادف و حوادث می شوند و زودتر از موعد می میرند. اما در زیست شناسی همین جمله صادق است اما منشأ متفاوتی دارد. این بار این جمله از این مشاهدات ناشی می شود که حیواناتی با نرخ متابولیسم بالا (زندگی سریع) زودتر از حیواناتی که متابولیسم آهسته دارند می میرند.

با این حال، ارتباط بین میزان متابولیسم و ​​طول عمر تا این حد واضح نیست. اگرچه به طور کلی، مداخلاتی که عمر طولانی‌تری ایجاد می‌کنند – مانند رژیم‌های غذایی با محدودیت کالری که منجر به کاهش متابولیسم می‌شوند، با ایده «سریع زندگی کن، جوان بمیر» سازگار هستند اما مثلا، ورزش متابولیسم را افزایش می دهد، اما به نظر می رسد به طور متوسط ​​باعث می شود افراد میزان کمی بیشتر عمر کنند.

یکی از مشکلات بررسی تأثیر متابولیسم بر طول عمر این است که متابولیسم اغلب با تغییرات دمای بدن مرتبط است. به طور کلی، متابولیسم پایین با دمای پایین بدن مرتبط است. بنابراین، وقتی موش‌های با برنامه غذایی با کالری کمتر زمان بیشتری عمر می‌کنند، مشخص نیست که این طول عمر طولانی‌تر به متابولیسم پایین مربوط است یا به دمای پایین‌تر بدن.

اما در مطالعه چین، محققان از یک شرایط غیرعادی استفاده کردند که در آن میزان متابولیسم و ​​دمای بدن در جهت مخالف حرکت می‌کردند تا مشخص شود کدام عامل مهم‌تر است:

هنگامی که موش ها و همسترها در معرض دمای بالا، بیشتر از حد گرمایی خنثی(دمایی که در آن موجود انرژی نمی‌کند یا جذب نمی‌کند قرار بگیرند، متابولیسم آنها کاهش می‌یابد در حالی که دمای بدن آنها بالا می رود. پروفسور جان آر اسپیکمن نویسنده همکار این مطالعه، گفت: ما دریافتیم که قرار گرفتن جوندگان در معرض این شرایط طول عمر آنها را کوتاه می کند. متابولیسم پایین‌تر عمر آن‌ها را طولانی نمی‌کند، اما دمای بالاتر آن را کوتاه می‌کند.

در این مطالعه، محققان از فن های کوچک برای دمیدن هوا بر روی موش ها و همسترهایی که در معرض دمای بالا بودند استفاده کردند. این کار بر متابولیسم آنها تأثیری نداشت، اما از بالا رفتن دمای بدن آنها جلوگیری می‌کرد. این وضعیت تأثیر دمای بالای محیط بر طول عمر آنها را معکوس می‌کرد.

بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می‌رسد دمای بدن عامل واسطه‌ای بسیار مهم‌تر از میزان متابولیسم، برای طول عمر باشد. به همین دلیل شاید بهتر باشد این ضرب المثل را از «سریع زندگی کن، جوان بمیر» به «سرد زندگی کن، پیر بمیر» تغییر دهیم.

ژائو ژیجون از دانشگاه ونژو، که همکار انجام این پژوهش بود، گفت: ما از این یافته‌ها هیجان‌زده هستیم، به‌ویژه اینکه استفاده از فن‌های کوچک برای دمیدن هوا بر روی حیوانات تأثیر دمای بالای محیط بر طول عمر را با کاهش دمای بدن بدون تغییر نرخ متابولیسم، معکوس کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha